تلاش برای رسیدن به رشد ۸.۴ درصدی در سال ۱۴۰۱

در هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان عنوان شد:

گیل نامه / صبح روز پنجشنبه(۸ مهرماه)،هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۰ به ریاست استاندار گیلان و دبیری سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / سرپرست سازمان با بیان اینکه درخصوص حل مشکلات اقتصادی کشور، رشد اقتصادی ۸.۴ درصدی با تاکید بر سهم بهره وری در اولویت برنامه های دولت و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است، گفت: براساس دستورالعمل ها برای رسیدن به این هدف دو برش در نظر گرفته شده است: اول برش بخشی، بدین صورت که بخش کشاورزی، معدن، صنعت، خدمات و… چقدر باید ارزش افزوده داشته باشند تا به رشد ۸.۴ درصدی برسیم و دیگر برش استانی، یعنی هر استانی در راستای تحقق این هدف چه میزان رشد باید داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بخش کشاورزی ۱۰ درصد، معدن ۶.۶ درصد، صنعت ۱۰.۹ درصد، خدمات ۷.۷ باید درصد رشد داشته باشند.

کاوسی با تاکید بر اینکه هر طرح و پروژه ای باید با توجه به اسناد آمایش سرزمین و برش استانی تعریف شود، افزود: همچنین دو وظیفه جدید برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها تعریف شده است. یکی اینکه در استان ها میزان رشد شهرستان ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ مشخص شود. به بیان دیگر مشخص شود که هر شهرستان چه میزان باید ارزش افزوده را تجربه کند تا به رشد ۸.۴ درصدی برسد که برای رسیدن به این هدف به اطلاعات آماری بیشتری نیازمند هستیم.

وی تصریح کرد: براساس دستور آقای دکتر میر کاظمی، رییس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور لازم است مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران محترم در جمع آوری این اطلاعات با سازمان مدیریت همکاری کنند و این موضوع به عنوان یک امر الزام آور در دستگاه ها پیگیری شود. دوم اینکه مکلف شدیم طرح ها و پروژه هایی که می تواند استان را برای رسیدن به رشد ۸.۴ درصدی کمک کند احصاء کنیم. چون برای رسیدن به این رشد باید بهره وری ارتقاء یابد و یا منجر به افزایش ظرفیت ها شده و یا ظرفیت های خالی فعلی را وارد چرخه تولید کند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اضافه کرد: نکته مهم دیگر در بخش عمرانی تلاش مدیران برای مطالبه سهم گیلان در پروژه های چند استانه است، همچنین مدیران باید برای گرفتن سهم استان در پروژه های استانی بسیار پیگیر باشند.

وی ادامه داد: ۳۶ پروژه خاص ملی که مربوط به استان گیلان است داریم که به میزان عملکرد خودمان بستگی دارد و باید در سال ۱۴۰۱ در لایحه آورده شوند. اما برای اینکه این پروژه ها در لایحه سال ۱۴۰۱ لحاظ شود باید میزان ارتباط با تولید و افزایش بهره وری و تاثیرگذاری آن ها مشخص شود.

کاوسی همچنین به پروژه هایی اشاره کرد که به رغم داشتن ردیف بودجه به خاطر نداشتن مجوز ماده ۲۳ قادر به جذب اعتبارات نشدند. وی خطاب به مدیران تاکید کرد برای گرفتن مجوز ماده ۲۳ با جدیت بیشتری کار را پیگیری کرده تا بتوانند اعتبارات مربوطه را جذب کنند.

***

در ادامه این جلسه استاندار پس از استماع سخنان حاضران با اشاره به برنامه ریزی برای رسیدن به رشد ۸.۴ درصدی گفت: همه ما باید امیدوار باشیم بر حسب شرایط و بنا به توصیه مقام معظم رهبری از تمام ظرفیت های کشور حداکثر استفاده را داشته باشیم.

دکتر زارع ادامه داد: برای رسیدن به نقطه ای که هدفگذاری شده، باید تلاش وافری داشته باشیم تا حسب شرایطی که مشخص شده رشد ۸.۴ درصدی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ محقق شود و هر دستگاه بر حسب مولفه ها و ظرفیت هایی که دارند از این نقشه راه استفاده کنند و در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها سهم هر دستگاه براساس فعالیت مرتبط مشخص شود.

استاندار با تاکید بر اینکه مدیران فرصت زمانی تا آذر ماه را از دست ندهند و در خصوص تبصره ۱۸ اقدامات لازم را انجام دهند، افزود: گیلان سال قبل در خصوص تسهیلات کرونایی در کشور رکورددار بود، بنابراین لازم است مدیران طرح هایی که سال گذشته داشتیم و طرح هایی که در سال جاری به حدود ۷۰ درصد رسیدند را به دبیرخانه ارسال کنند و همچنین طرح هایی را که برای جذب اعتبار به مجوز ماده ۲۳ نیاز دارند، به انجام برسانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.