تامین اجتماعی چاره اندیشی و تدبیری برای جبران امنیت از دست رفته در جوامع در دنیای امروز است

گیل نامه /  در آستانه هفته تامین اجتماعی و با هدف تنویر افکار عمومی و آشنایی بیشتر مخاطبان با مفاهیم وسیع این نظام گسترده ، روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی گیلان طی مقالات و یادداشتهایی این مهم را به رشته تحریر درآورد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  ریشه های پیدایش تامین اجتماعی به معنای خاص و مدرن و امروزی آن را میتوان در انقلاب صنعتی و تحولات پس از آن دانست و در آن دوران صاحبان سرمایه و دولت هایی که نگران گسترش افکار سوسیالیستی بودند احساس کردند اگر نیروی کار آنان تامین و نسبت به حال و آینده خود دلگرم و مطمئن نباشد امکن افزایش تولید و پیروزی در بازار رقابت و تحصیل سود بیشتر برای آنها ممکن نخواهد بود . بدین ترتیب برآمدن نظام تامین اجتماعی از سویی به حفظ رفاه کارگران و جلوگیری از بسط افکار افراطی ضد سرمایه ای و از سوی دیگر به نهادینه شدن ارزش های طبقه متوسط و شکل گیری دولت رفاهی مربوط می شود .

نظام تامین اجتماعی بعنوان مهمترین اهرم برقراری عدالت اجتماعی تلقی شده و در شعار اصلی انجمن بین المللی تامین اجتماعی ( ISSA ) که ایران نیز عضو آن است بر این نکته تصریح شده است که تحقق عدالت اجتماعی بدون تامین اجتماعی میسر نخواهد بود . اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بعنوان یک سند بین المللی دیگر ، تامین اجتماعی را از جمله حقوق اساسی انسانها شناخته است  .

در واقع میتوان گفت آنچه که موجب شد مفهوم تامین اجتماعی در دنیای جدید مطرح شود و بصورت قوانینی نه تنها ملی بلکه بین المللی مد نظر قرار گیرد نتیجه تحولات و رخدادهایی است که بشر در خلال زندگی جمعی خود شاهد آنها بوده است . بطور مشخص میتوان گفت تامین اجتماعی جایگزین امنیتی شده است که در گذشته در بافت سنتی جوامع وجود داشت و با انقلاب صنعتی از بین رفت یا کمرنگ و بی اثر شد بنابر این تامین اجتماعی یک چاره اندیشی برای شرایط زندگی در دنیای امروز است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.