توسعه زیرساخت ها و امکانات آموزش مجازی مرکز در سال ۱۴۰۰/ برگزاری ۳۳۶ دوره آموزشی طی سال گذشته

رییس مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خبرداد:

گیل نامه / رییس مرکز آموزش، پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت:طی سال ۱۴۰۰ در این مرکز  بیش از ۳۳۶ دوره آموزشی برگزار شد که براساس آن مدیران  وکارکنان دستگاه های اجرایی استان آموزش هایی را در محورهای شغلی، فرهنگی و اجتماعی، عمومی، توجیهی بدو خدمت و … گذرانده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /مرکز آموزش، پژوهش های توسعه و آینده نگری در راستای تحقق اهدافِ سازمان های برنامه ‌و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور با استفاده از ظرفیت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، دانشگاه ‌ها، مراکز آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی برای انجام وظایف اصلی خود در امر آموزش مدیران و کارکنان دولت و پژوهش‌ های مورد نیاز در زمینه توسعه و آینده ‌نگری فعالیت می کند.

اهداف کلی این مرکز عبارتند از؛ توانمندسازی مدیران و کارکنان دولت از طریق اجرای برنامه‌هاي آموزشی و توسعه‌اي در راستای ارتقای دانش، مهارت‌ها، شایستگي‌ها و تعالی اخلاق حرفه‌ای سرمایه‌هاي انسانی در دستگاه‌های اجرایی استان. همچنین ساماندهی و هدایت شبکه‌هاي علمی و پژوهشی در حوزه پژوهش های مورد نیاز به منظور هم‌افزایی و انتقال دانش به‌روز و اثربخش، به مدیران و کارکنان نظام اداری از دیگر فعالیت های این مرکز است. واحد روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برای آگاهی بیشتر از عملکرد این مرکز در سال ۱۴۰۰ با آقای دکتر علیرضا محمدی گرفمی، رییس مرکز آموزش، پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت و گو کرده است.

لطفا بفرمایید در سال گذشته اهم فعالیت های مرکز در بخش آموزش چه بوده است؟

طی سال ۱۴۰۰ در این مرکز  بیش از ۳۳۶ دوره آموزشی برگزار شد که براساس آن مدیران (پایه و میانی) وکارکنان دستگاه های اجرایی استان آموزش هایی را در محورهای شغلی، فرهنگی و اجتماعی، عمومی، توجیهی بدو خدمت و … گذرانده اند.

همچنین در اجرای بخش دیگری از وظایف، اعتبار سنجی شرکت های متقاضی آموزش کارکنان دولت توسط این مرکز اجرایی و طی آن یک موسسه موفق به اخذ مجوز اعتبار سنجی برای آغاز فعالیت و دو موسسه دیگر مجموعا در شش حیطه تمدید مجوز شدند.

از دیگر فعالیت های این مرکز می توان به ارزیابی مدیران متقاضی اخذ گواهینامه شایستگی مدیران حرفه ای با همکاری کانون ارزیابی مدیران مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور اشاره کرد که در اردیبهشت ۱۴۰۰ به مدت چهار روز با شرکت ۴۰ نفر از مدیران (۱۳ نفر مدیر پایه و ۲۷ نفر مدیر میانی) انجام شد.

نتایج این دوره ارزیابی چه بوده است؟

در دومین مرحله ارزیابی مدیران متقاضی گواهینامه شایستگی مدیران حرفه ای (برگزار شده در مرکز)، در ۱۳ مورد گواهینامه شایستگی صادر شد. ۲۱ نفر به دوره های توسعه معرفی شدند و شش نفر هم نتوانستند گواهی شایستگی دریافت نمایند.

چه فعالیت های مرتبط دیگری در بخش آموزش انجام گرفته است؟

از آنجایی که براساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور، کلیه دستگاه های اجرایی مشمول قانون خدمات کشوری (موضوع آموزش کارمندان دولت) موظفند کارکنان خود را با اساتیدی که دارای گواهینامه صلاحیت تدریس می باشند آموزش دهند لذا بر همین اساس و در چارچوب بخشنامه مذکور دوره های آموزشی تربیت مدرس برنامه ریزی و طی آن ۲۴ متقاضی تدریس در دستگاه های اجرایی استان با گذراندن ۷۶۸ نفر ساعت آموزش های لازم موفق به کسب این گواهی شده اند که این روند همچنان ادامه دارد.

نحوه برگزاری کلاس ها چگونه بوده است؟

در سال گذشته با توجه به فراز و فرود های همه گیری ویروس کرونا که در مقاطعی منجر به کاهش حضور کارکنان در محل خدمت بود، عمده کلاس ها به صورت مجازی (آنلاین و آفلاین) و بقیه دوره ها به صورت حضوری برگزار شد. گفتنی است در سال گذشته توسعه امکانات آموزش مجازی در مرکز از مزیت های قابل توجه ای است که مورد استقبال کاربران قرار گرفت.

آیا فقط کارکنان دستگاه های اجرایی در دوره های آموزشی مرکز شرکت کردند؟

کلیه سازمان ها و دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی می توانند از دوره های آموزشی این مرکز بهره مند شوند.

لطفا در مورد عملکرد گروه پژوهش و آینده­نگری در سال ۱۴۰۰ هم توضیح بفرمایید.

انجام وظایف دبیرخانه ای کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری همچنین هماهنگی گروه کاری های ذیل آن که شامل گروه کاری آموزش و پژوهش با دبیری دانشگاه گیلان و گروه کاری، فناوری و نوآوری به دبیری پارک علم و فناوری استان گیلان می باشد. لازم به ذکر است در سال ۱۴۰۰ سه جلسه کارگروه در ماه های خرداد، شهریور و دی برگزار شد که در مجموع بیست مصوبه داشت.

همچنین جلسات و برنامه های متعدد دیگر شامل جلسات سند علم و فناوری استان، تشکیل جلسه جهت ایجاد هماهنگی، رفع اشکالات، پاسخ به سوالات احتمالی و نحوه هزینه کرد اعتبارات پژوهشی، تشکیل جلسات شناسایی و تبیین مسائل دستگاه های اجرایی از اردیبهشت تا پایان تیرماه ۱۴۰۰به تعداد ۱۹ جلسه با ۱۹ دستگاه اجرایی و تصویب ۶۴ عنوان مسئله، ابلاغ اعتبار از محل اعتبارات هزینه ای استانی با سر جمع ۲۱۱۰ میلیون ریال در تاریخ ۷/۶/۱۴۰۰ (معوقه سال ۱۳۹۹) شامل اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، اداره کل راه و شهرسازی استان، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، جلسه با اعضای کارگروه انتخاب دستگاه اجرایی پژوهش محور استان به منظور بررسی و انتحاب دستگاه پژوهش محور برتر استان در آذر ماه، جلسه پاسداشت هفته پژوهش و تقدیر از کارشناسان برگزیده پژوهشی دستگاه های اجرایی استان در تاریخ ۲۳/۹/۱۴۰۰ بخش هایی از فعالیت این مرکز در حوزه پژوهش بوده است.

درسنوات گذشته چه فعالیت هایی جهت هدایت و مدیریت بر اعتبارات پژوهشی استان گیلان (دبیرخانه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری) انجام پذیرفته است؟

این مرکز کوشیده با بهره گیری از پتانسیل جامعه دانشگاهی با ایجاد و توانمندسازی ساختارهای پژوهشی در دستگاه­های اجرایی همچنین تشکیل کمیته­های پژوهش و فراهم کردن زمینه لازم برای عضویت اعضای هیات علمی دانشگاه­ها در این کمیته­ها، توجه به موضوع پژوهش را در دستگاه های اجرایی تقویت کند. درهمین راستا در سال گذشته با تشکیل جلسات شناسایی و تبیین مسائل، ۶۴ عنوان مسئله ارایه شده توسط این کمیته ها را بررسی کردیم.

متعاقب فعالیت های مذکور تهیه و ارسال راهنمای شرکت در فراخوان پژوهشی ۱۴۰۰ ، نظارت بر ثبت مشخصات طرح­های پژوهشی مصوب در سامانه سمات ملی و اخذ کد پیگیری توسط دستگاه، معرفی نماینده به شورای عالی علوم جهت ایجاد هماهنگی های اداری با دبیرخانه شورا، نظارت و تهیه گزارش پیشرفت کار، توسط ناظر و کمیته پژوهش دستگاه، تشکیل جلسه جهت ایجاد هماهنگی، رفع اشکالات، پاسخ به سوالات احتمالی و نحوه هزینه کرد اعتبارات پژوهشی، داوری طرح­های پژوهشی۱۴۰۰ و ابلاغ اعتبارات پژوهشی به دستگاه­های اجرایی از سایر فعالیت هایی است که ما در حوزه پژوهش مرکز دنبال می کنیم.

طبیعتا نقش نظارت در این مقوله نیز بسیار مهم است. عملکرد مرکز در این بخش چگونه بوده است؟

اقدامات نظارتی مرکز بر اساس دستورالعمل بند )ه( تبصره ۹ شامل نظارت و دریافت گزارش عملکرد از دستگاه اجرایی،  دریافت گزارش پیشرفت طرح­ها از دستگاه اجرایی در مقاطع شش ماهه برای سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان، جمع بندی و ارسال گزارش به امور برنامه­ریزی، نظارت و آمایش سرزمین و امورآموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه بودجه کشور حداکثر تا یک ماه پس از دریافت گزارش از دستگاه­های اجرایی از سوی سازمان مدیریت برنامه­ریزی  استان، ارائه در جلسات عملکرد پژوهشی دستگاه های اجرایی بخشی از عملکرد نظارتی در این حوزه بوده است.

در مورد شیوه انتخاب دستگاه پژوهش محور برتر استان کمی بیشتر توضیح دهید؟

در سالیان گذشته بر اساس نشست های کارشناسی با اساتید دانشگاهی و نخبگان دستگاه های اجرایی، چهارچوب و شاخص های لازم برای چنین انتخابی تعیین شد که هرساله به منظور ارتقای عملکردها مورد بازبینی قرار می گیرد. از این روی هر ساله تبیین شاخص­های لازم برای شناسایی دستگاه­های پژوهش محور، تهیه راهنمای تکمیل فرم ارزیابی عملکرد پژوهشی دستگاه­های اجرایی از اقدامات اولیه مرکز می باشد. در سال ۱۴۰۰ در ادامه انجام این فرآیند، دریافت اطلاعات از طریق سامانه مرکز و ارزیابی آن آغاز شد و تشکیل جلسه با اعضای کارگروه انتخاب دستگاه اجرایی پژوهش محور استان به منظور بررسی و انتحاب دستگاه پژوهش محور برتر استان در آذر ماه ۱۴۰۰ صورت پذیرفت.

 سپس صورتجلسه انتخاب دستگاه اجرایی پژوهش محور استان به معاون پژوهشی دانشگاه گیلان به عنوان دبیر جشنواره برگزیدگان هفته پژوهش و فناوری گیلان ارسال شد.

 لازم به ذکراست همایشی به منظور پاسداشت هفته پژوهش و تقدیر از کارشناسان برگزیده پژوهشی دستگاه های اجرایی استان، در تاریخ ۲۳/۹/۱۴۰۰ در مرکز آموزش، پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد.

میزان تحقق یک درصد اعتبار پژوهشی چگونه بوده است؟

با توجه به اعلام واحد تلفیق سازمان، اعتبارات پژوهش ۱۴۰۰ معادل ۳۳ میلیارد ریال بوده است و تمام این اعتبارات ابلاغ شد که امیدواریم دستگاه های مشمول این اعتبارات موفق به جذب کامل آن شوند.

در سال  ۱۴۰۰، مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری بطورکلی با چه چالش هایی رو به رو بوده است؟

محدودیت امکان برگزاری آموزش های حضوری به دلیل همه گیری کرونا در ماه های زیادی از سال یکی از چالش هایی بود که مرکز و دستگاه های اجرایی در حوزه آموزش با ان رو به رو بودند، از سوی دیگر فراهم نبودن زیرساخت های کافی در امر آموزش مجازی برای دستگاه های اجرایی نیز از دیگر چالش های این حوزه بوده است. در مورد پژوهش نیز با توجه به تغییر و تحولات مدیریتی سطح استان در سال ۱۴۰۰،  مدیریت زمان اجرای فرآیند جذب اعتبارات پژوهشی همچنین عدم وجود اعتبار برای داوری طرح­های پژوهشی، از دیگر چالش های مرکز آموزش، پژوهش و توسعه آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در سال ۱۴۰۰ بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.