وحدت زمینه ساز اعتلای دین مبین اسلام است

پیامبر اکرم ، پیام آور مهربانی؛

گیل‌نامه  / روایت روز میلاد آخرین نبی بر این کره خاکی، ریسمانی محکم شد برای اتحادی از جنس برادری برای مذاهب اسلامی.حضرت محمد مصطفی (ص) معمار حقیقی وحدت اسلامی است و این راهبرد، در اصل، یکی از عوامل مهم پیشرفت‌ها و پیروزی های پی درپی اسلام بوده است. هفته وحدت گرامی باد .

پیامبر اکرم ( ص) فرمود:  (از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری مایه «وحدت امت اسلام» است.)_امالی مفید، جلد ۱ ص ۱۴ مجلس ۲ حدیث ۲

پیامبر اکرم براستی که پیام آور مهربانی است، از آن جهت که حتی زادروزش نیز براتی شده برای «وحدت» بیشتر بین شیعه و سنی…
آری روایت روز میلاد آخرین نبی بر این کره خاکی، ریسمانی محکم شد برای اتحادی از جنس برادری برای مذاهب اسلامی.
همان هدفی که آن پیامبر بزرگوار بر آن مبعوث شد و در تعالی آن همت گماشت؛«وحدت اسلامی»…

به واقع، منظور از وحدت اسلامی، همکاری و تعاون پیروان مذاهب اسلامی براساس اصول مسلّم و مشترک دین مبین اسلام است، چرا که در سایه این وحدت می‌توان در راستای تحقق اهداف و مصالح بلند امت اسلامی موضعی واحد و همسو، اتخاذ کرد و بر اساس این موضع گیری واحد در برابر دشمنان اسلام ایستادگی نمود در حالی که احترام به التزام قلبی و عملی هریک از مسلمانان به مذهب خود نیز حفظ می‌شود.

حضرت محمد مصطفی (ص) معمار حقیقی وحدت اسلامی است و این راهبرد، در اصل، یکی از عوامل مهم پیشرفت‌ها و پیروزی های پی درپی اسلام بوده است.
آری پیامبر اکرم(ص) منادی حقیقی وحدت بود و بی شک ایشان، پس از تحمل سختی‌های بسیار که برخاسته از ایمان سرشار الهی‌اش بود، توانست بین قبایل متفرق عرب جاهلی، که برخی از آنها سابقه جنگ ها و نزاع های چند صد ساله داشتند، همدلی و الفت ایجاد کند و براساس وحدت اسلامی، تمدنی نو و جامعه ای نمونه ایجاد کند.

امام علی ( علیه السلام) فرمود:    «اصلاح اختلافها، از تمامی نمازها و روزه ها برتر است.»_نهج البلاغه، وصیت .۴۷

آری … سراسر سیره رسول خدا (ص) سرشار از وحدت بخشی بین مسلمانان و پرهیز از اختلاف و تفرقه است که از مشهورترین آنها ایجاد پیمان اخوت بین مهاجرین و انصار بوده است.

اهمیت «وحدت» تا بدانجا است که ائمه اطهار (ع), در احادیث و روایات مکرر بر آن صحه گذاشته اند از جمله امام صادق ( علیه السلام) که فرمود:   «ایجاد وحدت هنگام پیدایش اختلاف، و تباهی امت و نزدیک کردن آنها در هنگام جدائی، صدقه ایست که خداوند آن را دوست دارد.»
الکافی، جلد ۲، ص .۲۰۹

در پایان ضمن گرامیداشت هفته وحدت امیدواریم این هفته زمینه‌ساز هرچه بیشتر اخوت بین مذاهب اسلامی شده و پیشرفت و اعتلای هرچه بیشتر دین مبین اسلام را رقم بزند.

 

✍ زهرا مرادوند،کارشناس علوم سیاسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.