معرفی پرداخت های الکترونیکی در دوران پسا کرونا

نویسنده :مجتبی حاجی زاده

گیل نامه / اصولا هرگونه پرداخت وجه از طریق اینترنت را _پرداخت الکترونیکی_ می نامند که شامل پرداخت ها از طریق کارتخوان،درگاه اینترنتی و نرم افزار و … می شود.

در کشور ایران پرداخت های بانکی از طریق کارت های اعتباری صورت می‌گیرد.
این مدل پرداختی ها، لذت و امنیت خرید و فروش نقد را در جامعه ترویج داده و با تنوع پرداختی موجب شده استفاده از ابزارهای پرداختی چون چک و سفته و … روزبروز در عرصه تجارت کمرنگ تر شود کمک دیگر این صنعت وجود فاکتورینگ یا دریافت رسید می باشد که اطمینان خاطر خریدار را بوجود آورده است. همچنین در _دوران کرونا_ کمک بسیار بزرگی به جامعه بشریت برای رهایی از پول نقد و انتقال انواع بیماری ها نموده است.

در این عرصه ۱۲ شرکت PSP و بیش از ۸۰ شرکت پرداخت یار دارای مجوز پرداخت الکترونیکی از بانک مرکزی ج.ا.ا وجود دارند و وظایف آنها تسهیل در روشهای پرداخت و ایجاد راهکارهای پرداخت در این زمینه است.
البته با توجه به کلاهبرداری های اینترنتی، قوانین امنیتی پلیس فتا و دستورالعمل های بانک مرکزی ج.ا.ا و مجوز شرکتهای پرداخت باید مورد توجه عموم مردم قرار گیرد.

عموماً نقش تنظیم بازار در اختیار دولت است و در رابطه با نظام پولی و بانکی و نظامهای پرداخت این وظیفه بعهده بانک مرکزی ج.ا.ا است تا کفایت مقدار عرضه و تقاضای خدمات شرکت های پرداخت و نهادهای پولی و …‌‌ را بررسی کرده و در صورت کسری عرضه خدمات و یا گرانی خدمات تصمیمات لازم را اتخاد نماید.
_انتظار می رود دولت الکترونیک در کنار ایجاد فضای رقابتی در این شرکت ها از ظرفیت های آنها در اموراتی چون ساماندهی و شبکه بندی مشاغل و اصناف گوناگون و کدهای مالیاتی و امنیت در خرید و فروش ها در دوران پسا کرونا استفاده بهینه نماید._

*مجتبی حاجی زاده*
*مدیر شرکت الکترونیک کارت دماوند شعبه گیلان*

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.