مریم انجم‌روز: حضور زنان در جامعه تزیینی نیست، کاربردی است

گیل نامه / مریم انجم‌روز، یکی از بانوان موفق در عرصه‌ی مدیریتی گیلان  به تشریح جایگاه زنان در جامعه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / انجم روز درباره نقش و جایگاه زنان در حیطه مسایل فرهنگی،سیاسی و اجتماعی گفت؛ زنان یک صنف نیستند تا بخواهیم سهم شان را در امور فوق ارزیابی کنیم زنان نیمی از جامعه اند که باید از فرصت ها و حقوق برابر با مردها برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه از همین رو با پست هایی تحت عنوان اموربانوان، مشاور بانوان وّ…. مخالف ام کما اینکه ما پستی به عنوان امور مردان نداریم، گفت؛ برای تقسیم و اعطای موقعیت ها برای اداره جامعه نباید جنسیت، باورها، قومیت و غیره، را ملاک قرار دهیم معیار باید شایستگی باشد و بس!

انجم روز درباره اشتغال زنان چنین می گوید: خانواده اجزای دیگری هم دارد که هریک باید به وظایف شان عمل کنند حضور زن در جامعه تزیینی نیست، کاربردی است؛ شما برای نمونه بررسی ای درباره کشورهایی که دچار کرونا شدند انجام دهید، ممالکی که رهبران زن دارند همچون “زلاندنو”، “فنلاند” و…، وضعیت بسیار بهتری نسبت به دیگر کشورها دارند و موفق تر بودند بنابراین زنان را باید با توانمندی هایشان دید.

وی تاکید کرد: زنان از نقش خود در خانواده مطلع اند اما بدین بهانه نباید زنان را از سپهر جامعه حذف کرد مردها نیز در خانواده دارای وظایفی هستند.

وی با اشاره به اینکه عده ای با اشتعال زنان مخالفند چون آن را با نقش های دیگر زن در خانواده سازگار نمی دانند،افزود: با تفکیک جنسیت به شدت مخالف است و پست هایی چون مشاور امور بانوان رئیس جمهور را ضد استفاده از توانمندی زنان دانست. انجم روز تصریح کرد؛ اداره جامعه نباید بر مبنای جنسیت، قومیت، باورهای شخصی و …، باشد اداره جامعه را  فارغ از جنسیت و مسائل غیر، باید به شایسته ها سپرد.

وی با بیان اینکه زنان برحسب توانمندی و شایستگی شان می توانند خلبان، معلم، کارگر، پزشک، کشاورز، خانه دار و متصدی مشاغل مختلف باشند درباره الگوهای جنسیتی اشتغال، چنین گفت؛ “من با طرح این پرسش که جنسیت را به عنوان یک مولفه وارد کنیم موافق نیستم  این پرسش بدین معنی است که بپرسیم گیلک ها یا آذری زبان ها یا بلوچ ها و…، چه میزان می توانند در امور جامعه سهم داشته باشند! خب چه ربطی دارد ایرانی بودن ملاک است هر ایرانی باید برحسب شایستگی اش باید  مصدر امور باشند و می تواند، قومیت، جنسیت، باورها و هر آنچه جامعه را شقه شقه کند توسعه را دچار مخاطره خواهد کرد و بخشی از توان جامعه برای پیشرفت محروم خواهد شد .”

وی با طرح این پرسش که مگر زن “ایرانی” با زن “نیوزیلندی” چه تفاوتی دارد؟ گفت: این عجیب به نظر می رسد، در حالی که ما معتقدیم زن ایرانی پیرو دین انسان ساز اسلام است و این به زن ایرانی توان افزونتری می بخشد بعد کسانی که چنین دیدگاهی را تبلیغ می کنند زن را به حیطه خاصی محدود می کنند؟ ؛ بزرگترین حامی مالی “پیامبر اکرم (ص)”همسر بزرگوارشان “حضرت خدیجه (س)”، مهم ترین مشاور ایشان در اوایل “سلمان فارسی” و  “بلال حبشی” نیز صدای اسلام و تریبون دار بود این یعنی در صدر اسلام، جنسیت، قومیت و رنگ پوست ملاک نبود و “پیامبر اکرم (ص)” در همان اوایل اعتنایی به خون، جنسیت و این مسائل جاهلی نداشتند و با تحقیق در عملکردشان درمی یابیم ایشان جوهره انسانها را ملاک قرار دادند.

انجم روز موفق شدن زنان در جامعه کنونی را چنین تشریح کرد؛ یک زن برای موفق بودن خود باید در راستای اینکه جنسیت محلی از اعراب ندارد  تلاش کند و این موضوع را به اجتماع خود نشان دهد که همان نقش “مرد” را  “زن” نیز قادر است ایفا کند.

وی تاکید کرد: به تعداد زنان در مناصب توجه کنید هیچ تناسبی با جمعیت شان ندارد زیرا جامعه ما مرحله گذار بسر می برد زنان با تلاش و اعتماد به نفس می توانند این مسیر را طی کنند. آمار زنان در دانشگاه ها خود حاکی از این واقعیت است البته آن جا نیز اقداماتی صورت گرفته که جلوی رشد دختران ما را بگیرد و انتخاب بسیاری از رشته ها به روی زنان بسته شده که قابل قبول نیست و جز خسارت پیامد دیگری برای جامعه به دنبال نخواهد داشت.

دیدگاه انجم روز در مورد اینکه ازدواج می تواند عامل کاهش مشارکت اجتماعی زنان شود، چنین است: بسیاری از زنان را می شناسم پس از ازدواج به تحصیلات شان ادامه دادند و ازدواج نه تنها سد راه موفقیت شان نشد بلکه ازدواج محرک پیشرفت طرفین مرد و زن شده است.

وی در پایان گفت و گو با خبرنگار زرجوب در مورد فمنیسم اسلامی و تاثیر آن بر بنیاد خانواده اظهار کرد: فمینیسم اسلامی!؟ اطلاعی در این باره ندارم ما از برابری فرصت ها و برخورداری از شانس برابر سخن می گوییم اینکه زنان نیمی از جامعه اند و در صورت برخورداری شایستگی باید بتوانند در تعاملات اجتماعی به ایفای نقش بپردازند حالا بر این باور هر نامی می خواهید بگذارید، بازهم تاکید می کنم این قاعده یعنی برخورداری از فرصت های برابر فقط شامل زنان نمی شود شیعه و سنی با بلوچ،عرب،گیلک و… باید چنین فرصت های برابری دراختیارداشته باشند. وی تاکید کرد: فمینیسم بزرگترین ایرادش این است که ظلم روا داشته شده تاریخی در حق زنان را این بار می خواهد در حق مردها روا دارد! من معتقدم برابری بهترین روش است زنان و مردان هر یک ویژگی های فیزیکی،روحی و روانی مختص بخود را دارا هستند بنابراین وقتی از برابری طلبی سخن می گوییم بحث برسر فرصت های برابر است و هیچ یک نسبت به دیگری برتری ندارند، اما تفاوت های شان نیز قابل انکار نیست تفاوت هایی که بر هیچیک محرومیت زا نخواهد بود.

زرجوب خبر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.