مردم گيلان نتيجه هشت‌ساله عملكرد بانيان وضع موجود را در سفره خود مي‌بينند/رشد اعتبارات عمراني گيلان

گیل نامه / وقتي براي يك دهه نرخ رشد اقتصادي كشور نزديك به صفر و در حدود ۰/۳ درصد است چطور برخي بانيان وضع موجود ژست منتقد را به خود گرفته‌اند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / استان گيلان مانند بسياري از مناطق ديگر كشور با وجود داشتن ظرفيت‌هاي بسيار بالا از جايگاه واقعي خود دور افتاده است، مشكل عمده مردم در اين مناطق اقتصادي است، وقتي براي يك دهه نرخ رشد اقتصادي كشور نزديك به صفر و در حدود ۰/۳ درصد است چطور برخي بانيان وضع موجود ژست منتقد را به خود گرفته‌اند؟
واقعيتي كه مردم لمس مي‌كنند سنگين‌ترين تورم نيم‌قرن اخير است كه راه‌آورد عملكرد مسئولاني است كه در دولت و مجلس‌هاي قبل آب ‌و نان مردم را هم به مذاكرات گره زدند، نتيجه هم آن شد كه توليد ناخالص داخلي به قيمت ثابت حتي از سال ۱۳۹۰ كمتر شد.
اينكه مسئولاني كه هشت سال در دولت و مجلس بايد پاسخگوي اين وضعيت باشند و خيلي زود و در حالي كه دولت سيزدهم در حال آواربرداري عملكرد آنان است شروع به انتقادات بي مبنا كرده‌اند، قضاوتش با مردم فهيم گيلان، اما براي اطلاع و پاسخ دقيق به ابهامات و مطالب غيرواقعي بيان شده نكاتي را به اطلاع نخبگان اين استان مي‌رسانيم.
با توجه به اين‌كه موضوع اصلي بحث لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ مي‌باشد و با در نظر گرفتن اين‌كه غالباً بين رديف‌هاي تعريف‌شده در قانون و لايحه و همچنين ارقام پيش‌بيني شده تفاوت‌هايي طي سال‌هاي اخير مشاهده مي‌گردد بهتر است جهت بررسي لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ مقايسه تطبيقي با لايحه بودجه سال‌هاي ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ كه به‌نوعي رويكرد سازمان برنامه‌وبودجه كشور نيز مي‌باشد صورت گيرد.
بر اساس جدول (۱۰-ج) لايحه بودجه سال ۱۴۰۱:
-جمع كل اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي استان معادل ۲۵۳۹ ميليارد تومان مي‌باشد كه در مقايسه با اعتبار ۷۰۳۱۲ ميليارد تومان كشور سهم استان گيلان ۳/۶درصد و رتبه آن دهم است. از مقايسه جمع كل اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ مي‌توان نتيجه گرفت كه رشد اعتبارات تملك استان ۶۹ درصد بوده كه از رشد ۵۴,۵ درصدي متوسط كشور ۱۴.۵ درصد بيشتر است . اين امر در حالي است كه جمع كل اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي استان گيلان در لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۶۱.۴ درصد رشد داشته كه ۸ درصد از متوسط رشد كشور (۶۹/۴ درصد) كمتر بوده است. لازم به ذكر است كه رتبه استان به لحاظ سهم از مجموع اعتبارات تملك ۳۱ استان كشور در لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ ، دوازدهم در لايحه بودجه سال ۱۴۰۰، سيزدهم و در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱، دهم بوده است.
-مبلغ ۱۰۳۳ ميليارد تومان (۴۱ درصد كل اعتبارات تملك استان) مربوط به اعتبارات تملك استاني است كه نسبت به لايحه ۱۴۰۰ اين منبع اعتباري ۲۸۱ درصد رشد داشته و نسبت به رشد ۲۳۶ درصدي اين منبع در متوسط كشور حدود ۴۵ درصد بيشتر است. در لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ رشد اين منبع اعتباري در استان مشابه متوسط كشور تقريباً معادل صفر است.
-در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ براي اولين بار رديف اعتباري تحت عنوان تهيه و اجراي طرح‌هاي هادي روستايي تعريف‌شده كه پيش‌بيني رقم اعتباري اين رديف براي استان گيلان بالغ‌بر ۶۳ ميليارد تومان (۲/۵درصد كل اعتبارات تملك استان) است. سهم استان گيلان از سرجمع اعتبار پيش‌بيني شده براي اين رديف در ۳۱ استان كشور ( ۱۱۳۲ميليارد تومان) حدود ۵/۶درصد بوده و رتبه استان ششم است. اين امر در حالي است كه بر اساس نتايج سرشماري سال ۱۳۹۵ سهم جمعيت روستايي استان گيلان از كشور۴/۵ درصد و رتبه استان نهم مي‌باشد.
-مبلغ ۱۲۶ ميليارد تومان (۵درصد كل اعتبارات تملك استان) مربوط به اعتبارات سه درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبيعي است كه نسبت به لايحه ۱۴۰۰ اين منبع اعتباري ۳۶ درصد رشد داشته و نسبت به رشد  ۲۲,۵ درصدي اين منبع در متوسط كشور حدود ۱۳/۵ درصد بيشتر است. در لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ رشد اين منبع اعتباري در استان تقريباً مشابه متوسط كشور بوده و رتبه استان به لحاظ سهم اعتبارات اين رديف در بين ۳۱ استان كشور در لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ بيستم و در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱، هفدهم است.
-مبلغ ۱۰۷۸ ميليارد تومان (۴۲,۱ درصد كل اعتبارات تملك استان) مربوط به اعتبارات قانون استفاده متوازن از امكانات كشور است كه نسبت به لايحه ۱۴۰۰ مشابه ۳۱ استان كشور ثابت باقي ‌مانده و سهم استان گيلان از كشور۳/۴ درصد و رتبه استان گيلان يازدهم است.
-علاوه بر رديف‌هاي يادشده ۲۳۸ ميليارد تومان معادل ۹/۴ درصد كل اعتبارات تملك استان براي اولين بار به رديفي تحت عنوان طرح‌هاي ملي انتقالي به استان، اختصاص ‌يافته كه سهم استان گيلان از كشور ۳/۸ درصد و رتبه استان گيلان هشتم است.

از مجموع مباحث فوق مي‌توان نتيجه گرفت؛ اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي استان گيلان در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به لايحه بودجه سال‌هاي ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از جايگاه مناسب‌تري برخوردار شده است. اميدواريم با پي گيري نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي شاهد ارتقا بيشتر جايگاه بودجه‌اي استان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نيز باشيم.
ارتقاء كيفيت بودجه‌ريزي و افزايش تمركززدايي و توجه به قابليت‌هاي استان‌ها در لايحه بودجه ۱۴۰۱ 
در پيوست شماره يك لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ تعداد سي‌وسه طرح ملي خاص گيلان با اعتبار ۳۸۲ ميليارد تومان تعريف شده بود كه در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱، از اين تعداد :
– بيست طرح با اعتبار ۴۲۸ ميليارد تومان پايدار باقي مانده و اعتبار اين طرح‌ها در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۰ ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است. اين ۲۰ طرح مهم‌ترين طرح‌هاي استان در زمينه راه ، آب و فاضلاب ، منابع آب ، بهداشت و درمان و آموزش عالي است.
– يك طرح تحت عنوان ايجاد تأسيسات فاضلاب انزلي با اعتبار بالغ‌بر ۲۷ ميليارد تومان با هدف تقويت اعتبارات استان‌ها و در جهت تمركززدايي و توجه به قابليت‌هاي استان‌ مبتني بر آمايش سرزمين در قالب جدول(۱۰-د) به استان انتقال يافته است.
– ده طرح با ماهيت تعمير و تجهيز ذيل دستگاه‌هاي اصلي تجميع گشته است. لازم به ذكر است كه يكي از ويژگي‌هاي مهم اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱، تجميع اعتبارات طرح‌هاي تعميرات اساسي و تأمين تجهيزات و ماشين‌آلات به‌منظور افزايش اختيارات وزرا در جهت كمك به تصميم‌گيري وزارتخانه‌هاي مربوطه مي‌باشد.
– يك طرح به دليل عدم اخذ مجوز كميسيون ماده ۲۳ ، مشابه ساير طرح‌هاي فاقد مجوز كميسيون ماده ۲۳ كل كشور در اصلاحيه كتابچه اطلاعات تكميلي لايحه بودجه ۱۴۰۱ كل كشور قيد گرديده است.
– يك طرح با ماهيت توسعه و تكميل ذيل طرح اصلي وزارت خانه مربوطه تجميع شده است.

همچنين در پيوست شماره يك لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ تعداد سي‌وچهار طرح تحت عنوان استاني ويژه (ملي – استاني)  با اعتبار ۲۲۴ ميليارد تومان تعريف شده بود كه در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱، از اين تعداد :
-بيست‌وشش طرح در زمينه‌هاي راه ، آب و فاضلاب ، منابع آب و برق با هدف تقويت اعتبارات استان‌ها و در جهت تمركززدايي و توجه به قابليت‌هاي استان‌ مبتني بر آمايش سرزمين با اعتبار ۲۱۱ ميليارد تومان در قالب جدول (۱۰-د) به استان انتقال يافته است.
-هفت طرح با اعتبار ۱۵ ميليارد تومان به طرح‌هاي ملي پيوست شماره يك لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ اضافه شده است.
-يك طرح به دليل عدم اخذ مجوز كميسيون ماده ۲۳ ، مشابه ساير طرح‌هاي فاقد مجوز كميسيون ماده ۲۳ كل كشور در اصلاحيه كتابچه اطلاعات تكميلي لايحه بودجه ۱۴۰۱ كل كشور قيد گرديده است.

لازم به ذكر است كه با اخذ مجوز كميسيون ماده (۲۳) قانون الحاق (۲) ، سد مخزني ديلمان در پيوست شماره (۱) لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ اين طرح به‌عنوان طرح ملي تعريف شده است.
علاوه بر رديف‌هاي ياد شده استان گيلان در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ مشابه لايحه سال گذشته مي‌تواند از اعتبارات حداقل ۱۶۱ طرح ملي با ماهيت چند استاني مندرج در پيوست شماره يك نيز برخوردار شود.
افزايش اعتبارات تملك استاني از محل اعتبارات سفر رياست محترم جمهوري به استان گيلان طي سال‌هاي ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ 
در بررسي و پيشنهاد پروژه‌هاي عمراني سفر رياست محترم جمهور به استان گيلان، اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام، تكميل پروژه‌هايي كه طي سال‌هاي گذشته افتتاح شده اما عملاً تاكنون به بهره‌برداري نرسيده است، احداث و تكميل پروژه‌هاي مرتبط با حل يك مسئله اساسي به‌عنوان مطالبه عمومي و پروژه‌هايي كه بر ميزان توليد و اشتغال استان تأثيرگذار مي‌باشد از مهم‌ترين معيارهاي گزينش در نظر گرفته شده است. ضمن اين‌كه سعي شده توازن منطقه‌اي نيز لحاظ شود.
لذا در تعريف پروژه‌ها صرفاً كددار بودن پروژه در قوانين بودجه سنواتي ملاك عمل نبوده و بسياري از پروژه‌ها ماهيت استاني دارند. به‌طوري كه از محل مصوبات سفر در فصول زير مبلغ ۲۰۹۵ ميليارد تومان طي دو سال به اعتبارات استاني گيلان افزوده خواهد شد كه تقريبا معادل دو برابر رقم اعتبارات تملك استاني پيش‌بيني شده در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ و هشت برابر اعتبارات تملك استاني لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ مي‌باشد.
-فصل ورزش ۱۳۶ ميليارد تومان (۱۱ مصوبه)
-فصل امداد و نجات۴۰ ميليارد تومان (۲ مصوبه)
-فصل محيط‌زيست ۲۰ ميليارد تومان (۲ مصوبه)
-فصل فرهنگ و هنر ۶۴ ميليارد تومان (۶ مصوبه)
-فصل صنعت و معدن ۳۰ ميليارد تومان (۱ مصوبه)
-فصل رسانه ۶۰ ميليارد تومان (۳ مصوبه)
-فصل امور قضايي ۳۳ ميليارد تومان ( ۵ مصوبه)
-فصل كشاورزي ۲۷۵ ميليارد تومان (۷ مصوبه)
-فصل بهداشت و درمان ۲۱۰ ميليارد تومان (۳ مصوبه)
-فصل حمايتي و فني و حرفه‌اي ۶۵ ميليارد تومان ( ۵ مصوبه)
-فصل عمران روستايي ۲۵۰ ميليارد تومان ( ۱ مصوبه)
-دفاع مقدس ۴۷ ميليارد تومان (۳ مصوبه)
-فصل آموزش ۴۵ ميليارد تومان (۲ مصوبه)
-فصل امنيت عمومي ۳۰ ميليارد تومان (۱ مصوبه)
-فصل راه و ترابري ۴۳۵ ميليارد تومان (۷ مصوبه)
-فصل منابع آب ۳۱۰ ميليارد تومان (۴ مصوبه)
-فصل آب و فاضلاب ۴۵ ميليارد تومان (۱ مصوبه)

علاوه بر اعتبارات فوق، حدود ۵۰۰۰ ميليارد تومان از محل اعتبارات سفر رياست محترم جمهوري به پروژه‌هاي ملي مندرج در پيوست شماره يك لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ و پروژه‌اي جدول (۱۰ – د) اضافه خواهد شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.