لزوم فرهنگ سازی بیشتر در خصوص اهدای خون/بانوان می توانند ۳ بار در سال خون اهداء کنند

در دیدار با اعضای "موسسه اهدای خون و سلامت استان گیلان" مطرح شد:

گیل نامه /صبح روز یکشنبه (۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰)،مدیرعامل و جمعی از اعضای موسسه اهدای خون و سلامت استان گیلان با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /شراره کاوسی در دیدار با مدیرعامل و جمعی از اعضای موسسه اهدای خون و سلامت استان گیلان با تاکید بر اهمیت اهدای خون به عنوان یک عمر خداپسندانه و نودوستانه؛ اظهار داشت:  اخیرا پویش های خوبی برای نذر و اهدای خون در کشور و گیلان به راه افتاده، اما در بحث فرهنگ سازی اهدای خون هنوز نیاز به تلاش بیشتر احساس می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان به اشاره با تلاش های این سازمان برای حمایت از طرح ها و پروژه های اداره کل انتقال خون استان گیلان، گفت: تأمین ذخیره خونی استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمام تلاش خود را برای حمایت از این اقدام خداپسندانه و مهم بکار خواهیم گرفت.

کاوسی ضمن تقدیر از زحمات عوامل دریافت خون استان گیلان که در ایام سخت پیک های شیوع کرونا مجدانه برای تأمین نیاز بیماران استان تلاش کردند، از تلاش های اعضای این سازمان مردم نهاد نیز برای فرهنگ سازی در خصوص اهدای خون قدردانی کرد.

بانوان می توانند ۳ بار در سال خون اهداء کنند

محمدجواد یوسف زاده مدیرعامل موسسه اهدای خون و سلامت استان گیلان نیز در این دیدار با بیان اینکه شعار ما در وهله اول ” اهداء خون با میل و رضایت کامل اهداء کننده است”، اظهار داشت: استان گیلان  به دلیل مسافرپذیر بودن و… یکی از استان های پر مصرف در زمینه خون و فراورده های خونی است.

وی افزود: برخی گمان می کنند در گروه های خونی که فراوانی بالایی دارد کمبود نداریم، در صورتیکه با توجه به فراوانی بالا نیاز بیشتری به اهدای خون در این گروه های خونی وجود دارد.

یوسفی با بیان اینکه همه افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال می توانند خون اهداء کنند،گفت: آمار اهدای خون در بین بانوان پایین است که هرچند کمبود آهن یکی از دلایل آن می باشد اما دلیل اصلی، باورهای ترویج شده غلط و عدم فرهنگ سازی در این خصوص است؛زیرا مشکلی از جهت اهدای خون برای بانوان وجود ندارد.

یوسف زاده تعداد دفعات مجاز اهدای خون  را برای مردان ۴ و بانوان ۳ بار در سال عنوان کرد و افزود: تمام پروتکل های لازم پیش از دریافت خون از اهداء کنندگان رعایت می شود و بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف پیش از اهداء مورد آزمایش قرار گرفته و سلامت اهداء کننده همیشه در اولویت است.

کمبود مراکز اهدای خون در استان، لزوم فرهنگ سازی در خصوص اهدای خون، لزوم مشارکت سازمان ها و ادارات در ترویج اهدای خون  و… از جمله مواردی بود که اعضای این سازمان مردم نهاد در جلسه با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان مطرح کردند.

گفتنی است،در پایان این دیدار تفاهنمامه همکاری برای تروج فرهنگ انتقال خون در بین کارکنان سازمان، توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و مدیرعامل موسسه اهدای خون و سلامت گیلان به امضا رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.