بهانه برای افزایشی‌های دلار جور شد

نگرانی کارشناسان اقتصادی از خبردرمانی بانک مرکزی

گیل نامه /   شروع نزولی بازار ارز در روزهای پایانی آبان در حالی رخ داد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی این روند را به خواست سیاست‌گذار می‌دانند. معامله‌گران بازار ارز کمبود نقدینگی در روزهای پایانی ماه را دلیل بی‌رمقی معاملات دلار می‌دانند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /     بررسی از بازار ارز حاکی از بازاری شلوغ با تعداد بیشتر خریدار نسبت به فروشنده است. به اعتقاد یکی از معامله‌گران، بزرگان بازار منتظر نشسته‌اند تا اخبار رویدادهای منطقه وضوح بیشتری بگیرد و موضع غرب در خصوص دخالت ایران در مساله اسرائیل و حماس مشخص شود.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به ژنو با محوریت جنگ منطقه، تاکید کرد که دامنه جنگ نباید گسترش پیدا کند. وی از سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی درخواست کرد که با ابتکارات سیاسی بر توقف جنایت‌ها ، تبادل اسرا و ارسال سریع کمک‌های انسان دوستانه به غزه تمرکز کنند.

نگرانی کارشناسان اقتصادی از خبردرمانی بانک مرکزی
در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به ماندگاری دلار در کانال ۵۱ هزار تومانی طی هفته گذشته  گفت: «با توجه به شرایط بازار، احتمال برگشت قیمت دلار به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی بالا بود که در این صورت سمت تقاضا باید تقویت می‌شد.»

وی با تاکید بر اینکه تلاش بانک مرکزی برای شکستن محدوده ۵۱ هزار تومانی موفقیت‌آمیز بود، خاطرنشان کرد: «نهاد تصمیم‌گیر با ترزیق اخبار، کف ۵۱ هزار تومانی دلار را شکست و شاید بتواند در ادامه هفته با خبردرمانی این محدوده را برای اسکناس آمریکایی حفظ کند.»این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «برخی خبرها نظیر دسترسی ایران به منابع آزادشده در عراق و معافیت‌هایی که اخبار آن در هفته گذشته منتشر شد، تکراری است و در گذشته نیز وجود داشته است؛ اما اینکه بانک مرکزی سعی دارد با خبرسازی بازار ارز را مدیریت کند، نگران‌کننده است.»

وی تصریح کرد: «از ابتدای سال نسبت به جریان‌سازی اخبار برای کنترل قیمت دلار هشدار داده شده و آنچه تا پیش از این اهرم کنترل بازارهای مالی بود در حال از دست رفتن است.» حق‌شناس قیمت دلار در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: «برای روزهای آتی دلار در بازه ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان نوسان خواهد کرد. اما فعلا برای آذرماه انتظار این احتمال وجود دارد که قیمت دلار بالای محدوده ۵۲ هزار تومان حرکت کند و به بازه ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان نزدیک شود.»وی پیش از این احتمال برگشت قیمت دلار به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی را داده و گفته بود:«تحت تاثیر خبرهایی که از سوی بانک مرکزی تزریق می‌شود احتمال این وجود دارد که دلار در کف کانال ۵۰ هزار تومان نوسان کند و در ادامه به کانال ۵۱ هزار تومان برگردد.»

بهانه برای افزایشی‌های دلار جور شد
روز جمعه آمریکا ۶ عضو ارشد گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» عراق، که گفته شده وابسته به جمهوری اسلامی ایران است را تحریم کرد. به نظر می‌رسد با توجه به اخبار ضد و نقیض درباره کمک‌های مالی به حماس، این موضوع می‌تواند در روزهای آینده توجه معامله‌گران افزایشی بازار را به خود جلب کند.

تجارت نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.