برگزاری آیین اختتامیه جشنواره شعر نهال ویژه دختران شهر رشت

گیل نامه / شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ آیین اختتامیه جشنواره شعر نهال ویژه دختران از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت با مشارکت موسسه فرهنگی یاران رستگار طوبی با حضور رئیس و اعضای شورا، شهردار رشت، رئیس حوزه هنری گیلان و دیگر مسئولین شهری برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / محمد حسین واثق کارگرنیا در آیین اختتامیه شعر نهال ویژه دختران با اشاره به پیش رو بودن دهه مبارک فجر اظهار داشت: مردم میهن اسلامی در دوران طاغوت با ایمان به خدای یگانه و با اتکاء به امام و پیشوای خود در مقابل رژیم تا دندان مسلح نظام شاهنشاهی مقاومت کردند و جمهوری اسلامی را برای ما به ارمغان آوردند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای سلامت تصریح کرد: دختران و پسران نوجوان و جوان امروز آینده سازان کشور، استان و شهر ما هستند و به طور حتم امید همه ما به آینده سازان این کشور است.

 

کارگرنیا با قدردانی از اداره کل آموزش و پرورش گیلان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به جهت برگزاری این جشنواره افزود: امروز شاهد برگزاری نخستین جشنواره نهال دانش آموزی در بخش شعر هستیم و امید است با نگاه مثبت و همراهی همه جانبه مدیران ذیربط رشد خوبی در این بخش شاهد باشیم و در آینده شاهد حضور گسترده تر دانش آموزان عزیز رشتی در حوزه های ادبی باشیم.

 

رئیس شورا به وجود اساتید و مفاخر بزرگی در رشت اشاره کرد و افزود: استاد میرفخرایی (گلچین گیلانی) مرحوم صابر فومنی (گل آقای ایران) مرحوم شیون فومنی احیا کننده شعر بومی و محلی همگی از فرزندان دیار میرزا کوچک خان هستند که آثار فاخری در حوزه شعر و ادب برایمان به یادگار گذاشته اند.

 

کارگرنیا از تصویب لایحه‌ای در کمیسیون فرهنگی شورای رشت به منظور تجلیل از مفاخر این شهر در زمان حیات خبر داد و گفت: این زیبنده نیست که خدای ناکرده با از دست دادن مفاخرمان تصمیم به برگزاری بزرگداشت و نامگذاری معابر و خیابان به نام آنها بگیریم و به منظور حفظ شان و شخصیت مفاخر طرحی در کمیسیون فرهنگی شورای ششم به تصویب رسید که براساس آن با کمک و حمایت سازمانهای مربوطه سالی یک بار از مفاخر شهر رشت در بخشهای مختلف در زمان حیات تجلیل بعمل خواهد آمد.

شهردار رشت نیز در آیین اختتامیه جشنواره شعر نهال، این برنامه را تداعی کننده نوستالژی ها و یادآور خاطرات کودکی‌ از دوران مدرسه تا بزرگسالی عنوان و اظهار داشت: برخی موضوعات بیان شده در این مراسم باعث شد که بار دیگر به سنگین بودن مسئولیت مان در اداره این شهر و کارهایی که باید برای نسلهای آینده انجام دهیم، واقف گردیم.

 

سید امیر حسین علوی ضمن تشکر از برگزار کنندگان مراسم و مربیانی که در امر پرورش استعدادهای کودکان می‌کوشند، بیان کرد: یکی از مسائلی که موجب نگرانی و دغدغه ما برای آینده این کودکان و نوجوانان است؛ هدر رفتن استعدادها و تلف شدن انگیزه‌های آنان است. زیرا متاسفانه نمی‌توانند آنگونه که باید، استعدادهای خود را در جهت علائق شان پرورش دهند و این موضوع برای بنده به شخصه دردآور است.

 

شهردار رشت با اظهار امیدواری برای خدمت بیشتر به مردم، تصریح کرد: امیدوارم خداوند به ما و تمام کسانی که در این شهر، کشور و نظام اسلامی که با خون شهدا برپا شده و مسئولیت دارند، توفیق فرماید تا تکلیف‌‌مان را به درستی انجام دهیم و از این فرصت خدمت به نحو مطلوب استفاده کنیم چرا که همه ما فردای قیامت برای رسالت خطیر خدمت به مردم که بر عهده ماست، باید حساب و کتاب پس دهیم.

 

علوی با اشاره به در پیش بودن ایام الله دهه فجر و با درود به روح پرفتوح شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم و سلامت و همچنین ضمن قدردانی از کسانی که از جان خود گذشتند تا امروز ما در ایران اسلامی با آرامش و امنیت زندگی کنیم، گفت: امیدوارم استعدادهای فرزندان عزیزمان برای آینده این سرزمین به گونه ای پرورش یابد تا بتوانیم آینده درخشانی را رقم بزنیم و اگر امروز به گذشته و تاریخ پرافتخارمان تکیه می کنیم، به جایگاهی نائل گردیم که حال و آینده ما باعث افتخار و مباهات باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در این برنامه با تاکید بر اینکه رشت خاستگاه شعر و شاعران است، گفت: استان گیلان و شهر رشت دارای مفاخر بسیار ارزشمند و نام آوران زیادی در حوزه شعر و ادب می باشد.

 

نادر حسینی اظهار امیدواری کرد که جشنواره شعر و ادب گیلان در سطح ملی برگزار گردد و یادآور شد: مجموعه شورای ششم و شهردار محترم شهر رشت از نوجوانان و جوانان در حوزه شعر و ادب گیلک و فارسی حمایت جدی خواهند داشت.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در آیین اختتامیه جشنواره شعر نهال با تبریک به خانواده های حاضر در جشنواره گفت: فرزندانی که امروز در حوزه شعر و ادب سر رشته دارند، در بزرگسالی با دیگر همسالان خود تفاوت خواهند داشت.

 

علیرضا تاج شهرستانی با اشاره به رفتارهای ناهنجار در تعداد قلیلی از دختران و پسران نوجوان اذعان داشت: یکی از دلایل این رفتارهای ناشایست و ناهنجار در برخی از نوجوانان به دلیل عدم بی توجهی به فرهنگ است که می بایست ریشه یابی شود.

 

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا خطاب به دختران شاعر گفت: در کنار شعر و ادب که پشتوانه زبان ماست باید برای آینده خود برنامه های مدونی داشته باشید.

 

تاج شهرستانی در این برنامه با اشاره به وجود واژه های ناب در اشعار مرحوم شیون فومنی خاطر نشان کرد: در اشعار زنده یاد شیون فومنی واژگانی وجود دارد که شاید بسیاری از مردم با معنای دقیق آن آشنایی نداشته باشند، بنابراین تحقیق در اشعار و زبان ناب گلیک یک ضرورت خاص در حوزه شعر و ادب است.

 

گفتنی است، در پایان این جشنواره‌ با حضور مسئولین از دختران نونهال و نوجوان مدارس سطح شهر رشت که حائز رتبه گردیدند با اهداء لوح تقدیر بعمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.