امام درباره پذیرش اشتباهات به شورای نگهبان چه گفت؟ / مخالفت با کاندیداتوری روحانیون و نظامیان؟

مروری بر مهم‌ترین فرازهای بیانات انتخاباتی معمار کبیر انقلاب اسلامی (ره)

گیل نامه / به مناسبت فرارسیدن رحلت جانسوز امام خمینی (ره) و نیز نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰، مروری داریم بر جالب‌ترین، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین سخنان امام خمینی (ره) در مورد انتخابات.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  با فرا رسیدن رحلت جانسوز امام خمینی (ره) و همزمان، نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بد نیست مروری بر مواضع و سخنان امام (ره) در مورد این امر مهم و سرنوشت ساز داشته باشیم.

حضرت امام خمینی (ره) در طول حیاتشان تذکرات مختلفی در مورد انتخابات، لزوم برگزاری آن، نحوه اجرای آن و شرایط تحققش داشته اند.

در همان ابتدای انقلاب و زمانی که یک خبرنگار خارجی از ایشان در مورد تفاوت حکومت اسلامی مد نظرشان و خلافت اسلامی پرسیدند، ایشان بر نقش آراء عمومی تاکید کرده و انتخابات را عامل اصلی حکومت اسلامی مطلوب دانستند. ایشان در این رابطه فرمودند: ” حکومت جمهوری اسلامی مورد نظر ما از رویه پیامبر اکرم (ص) و امام علی ـ علیه السلام ـ الهام خواهد گرفت و متکی به آرای عمومی ملت خواهد بود و شکل حکومت با مراجعه به آرای ملت تعیین خواهد گردید.”

در این گزارش، مروری داریم بر جالب‌ترین، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سخنان امام خمینی (ره) در مورد انتخابات:

انتخابات منحصر به مجتهدین و روحانیون نیست

حضرت امام (ره) در سخنانی در رابطه با انتخابات می‌فرماید: از اموری که لازم است امروز تذکر بدهم شاید بعد دیر بشود، قضیه انتخابات است. همان طوری که مکرر من عرض کرده ام و سایرین هم گفته اند، انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است،  نه در انحصار گروه هاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است و انتخابات برای تأثیر سرنوشت شما ملت است.

از قراری که من شنیده ام در دانشگاه بعضی از اشخاص رفته اند گفته اند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا می گفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافی با حق مجتهدین است… آنجا شکست خورده اند حالا عکسش را دارند می گویند… هر دویش غلط است… این یک توطئه ای است که می خواهند همان طوری که در صدها سال توطئه شان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده های زیاد کردند و ما ضررهای زیاد از این بردیم… حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند، و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است… دانشگاهی ها بدانند این را که همان طوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند… این یک توطئه ای است برای اینکه شما جوان ها را مأیوس کنند.

حضرت امام (ره) در سخنانی دیگر می‌فرماید: همان طور كه قبلًا تذكر دادم مردم در دادن رأی به اشخاص واجد شرایط آزاد هستند و هیچ كس را حق الزام كسي نیست و من امیدوارم كه ملت شریف ایران در این امر مهم الهي كه منحرفان از هر چیزي بیشتر با آن مخالفت كرده و می كنند و این نیز از اهمیت آن است، یكدل و یك جهت در روز انتخابات به سوی صندوق ها هجوم برند و آراء خود را به صندوق ها بریزند (پیام به ملت ایران؛ ۱۶ آذر ۱۳۶۱).

فوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.