از خونخواری پشه آئدس در طول روز تا جلوگیری از تولید مثل آن

یک حشره شناس بیان کرد:

گیل نامه /     یک حشره شناس، با بیان اینکه پشه آئدس برای زندگی در کنار انسان سازگار شده است، خاطرنشان کرد: این پشه در مناطق شهری و حاشیه شهر و روستا و مناطق جنگلی تخم گذاری می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /      دکتر شهیاد آذری حمیدیان، آئدس آلبوپیکتوس را پشته بومی جنوب شرق آسیا دانست که برای نخستین بار در هند گزارش و توصیف شد و اظهار کرد: اخیرا این پشه را برای نخستین بار در گیلان جمع آوری کردیم.

وی یکی از ویژگی‌های خاص پشه آئدس را خونخواری در طول روز دانست و افزود: این پشه پیش از غروب آفتاب، بعد از ظهر و صبح اول وقت خونخواری می‌کند و به ندرت در شب هم شاهد خونخواری آن هستیم.

این استاد تمام حشره‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تفاوت آئدس با پشه‌های معمولی، تصریح کرد: این پشه کمی از پشه خانگی کوچک‌تر است و اگر با ذره بین به آن نگاه کنیم، باندهای تیره و روشن را روی پاهایش به خوبی مشاهده خواهیم کرد؛ البته تشخیص این پشه برای حشره‌شناسان آسان است، زیرا با گونه‌های موجود در استان تفاوت دارد.

آذری حمیدیان، اهمیت پشه آئدس در کشورهای جنوب آسیا را در ناقل بودن بسیاری از بیماری‌ها همچون ۲۲ گونه آربوویروس و ایجاد بیماری در پرندگان و حیوانات و… دانست و تصریح کرد: خوشبختانه بسیاری از این بیماری‌های ویروسی را به صورت بومی و انتقال محلی در کشور نداریم، اما آنچه که اکنون مهم است، گزش‌هایی است که آئدس در طول روز ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه پشه آئدس برای زندگی در کنار انسان سازگار شده است، خاطرنشان کرد: این پشه در مناطق شهری و حاشیه شهر و روستا و مناطق جنگلی تخم‌گذاری می‌کند و لانه‌های لاروی کوچک مانند یک قوطی کنسرو محل مناسبی برای آن است.

این استاد تمام حشره شناسی، اهمیت پزشکی و دامپزشکی پشه آئدس را در سازگاری آن برای زندگی در مجاورت انسان دانست و بیان کرد: مردم حتما به اطلاعات رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان توجه کنند، زیرا در شرایط فعلی، هیچ بیماری که به وسیله این پشه منتقل شود، به صورت انتقال محلی در استان و کشور وجود ندارد.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، با اشاره به اقداماتی که برای کنترل پشه آئدس در حال انجام است، اظهار کرد: تاکنون این پشه در نقاطی از دو شهرستان رشت و انزلی یافت شده که برای کنترل وفور آن از همان روزهای ابتدایی شناسایی آن، مه‌پاشی محیط در حال انجام است.

وی افزود: مه‌پاشی نقاطی که پشه در آن‌ها صید و شناسایی شده، منجر به کاهش و کنترل تعداد پشه‌ها می‌شود و این مهم با نظارت کارکنان بهداشت محیط در حال انجام است تا بتوانیم از وفور پشه جلوگیری کنیم و مانع از تولید مثل بیشتر پشه شویم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بهسازی محیط می‌تواند گام اصلی مقابله با پشه آئدس باشد، تصریح کرد: پشه آئدس در ظرف‌هایی که اندکی آب در آن‌ها جمع شده باشد مانند ظروف کنسرو رها شده در طبیعت و یا زیرگلدانی‌ها یا ظروفی که به عنوان زباله در پارک‌ها و فضای سبز رها می‌شود، تخم‌گذاری می‌کند؛ بنابراین بهسازی محیط و پاکیزه‌سازی کوچه‌ها و خیابان‌ها از وجود زباله‌های این چنینی و همینطور ظروفی که قابلیت جمع شدن آب در آن‌ها وجود دارد، می‌تواند اقدام بسیار مهم و تاثیرگذاری در کاهش تعداد پشه باشد.

رضوانی یادآور شد: مطمئنا در کنار اقدامات بهداشتی مانند مه‌پاشی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال انجام است، مشارکت مردم در پاکیزه‌سازی و بهسازی محیط زندگی آن‌ها در محله‌ها و کوچه‌ها یاری رسان همکاران ما در این حوزه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.