۲۰ فعال مدنی خطاب به ۱۱ عضو شورای شهر رشت: خواستار عذرخواهی و استعفای دسته جمعی یا انحلال شورا هستیم

گیل نامه / یک فعال سیاسی: مردم از طریق سامانه ملی گزارشات مردمی شورای عالی استان ها یا دیوان عدالت اداری از شورای شهر شکایت کنند

به گزارش گیل نامه / نزدیک به یک سال است که رشت ، شهردار ندارد. شهری که پیش از این رکوردش در ایران تغییر «هر یک سال ، یک شهردار» بود این بار رکورد دیگری از خود برجا گذاشت: «یک سال بدون شهردار». شهری که پیش از این یک بار طعم انحلال شورا به خاطر مسایل اقتصادی اعضایش را چشیده بود این بار با اعضایی در شورا روبرو است که گوششان بدهکار صدها نقد و دلنوشته شهروندان این شهر که می شد تبدیلشان به کتابی قطور کرد ، نیست و از همه طلبکارند جز خودشان. این بی اعتنایی به خواست مردم و نیازهای شهر از سوی ۱۱ عضو شورای شهر رشت باعث شد که هادی میرزانژاد موحد، از فعالان سرشناس فرهنگی گیلان و مدیر انتشارات ایلیا در یاداشتی که در گیلان تیتر منتشر شد از شهروندان خواست که دست از «بی عملی» بکشند و طی فراخوانی از همه دعوت کرد :«آنان که دلشان برای بقایای مانده از این شهر می تپد با رعایت تمام قوانین مدنی ، پای در میان بگذارند. دست کم نگذاریم آیندگان و فرزندانمان ، ما را در این بی عملی شرم آور تاریخی، سهیم بدانند.» در ادامه این فراخوان ، فعالان مدنی و اجتماعی زیادی در صفحات اینستاگرامی و رسانه ها اعتراضشان را به تعلل و ناکارآمدی شورای شهر اعلام کردند. از این رو با تعدادی از این فعالان تماس گرفتیم تا ابتدا نظرشان را از عملکرد شورای شهر رشت جویا شویم و دوم بپرسیم «باتوجه به نزدیک به یک سال بی شهردار بودن شهر و عدم توانایی شورا برای انتخاب شهردار پیشنهاد می کنید چه رفتاری باید با این شورا در پیش گرفت؟ حمایت و تشویق برای عملکرد بهتر؟ درخواست از اعضای شورا برای عذرخواهی از مردم؟ درخواست انحلال شورا از مقامات بالاتر که در قانون پیش بینی شده؟ درخواست استعفا از اعضای شورا به خاطر عملکرد ناموفق؟ اگر پیشنهاد دیگری دارید بفرمایید» در این خصوص ۲۱ فعال مدنی و سیاسی پاسخگوی سوالات گیلان تیتر بودند.

IMG-20190424-WA0039
اسحاق راستی: شوراییان از مردم به خاطر قصورشان عذرخواهی کنند
اسحاق راستی ، فعال سیاسی ضمن بیان این مطلب که «ای کاش یک سازو کاری وجود داشت که عملکردشان از طرف مردم مورد ارزیابی قرار می گرفت و می دیدیم مردم به اینان چه نمره ای می دهند؟» می گوید که «عملکرد شورا منجر به ضرر به شهر رشت و مردم این شهر شده است» و سپس می افزاید: بنظر م آن چه سالهاست در کشور ما از سطح بالا تا پایین مورد غفلت قرار گرفته و می گیرد، عدم شجاعت و اعتراف به اشتباه از سوی مسئولان؛ نمایندگان مجلس و دیگران در کشور می باشد. مسئله ای که در کشورهای توسعه یافته تقریبا نهادینه شده و مقصرین در هرپست و مقامی ضمن اقرار به اشتباه از مردم نیز عذرخواهی می کنند.اما در این خصوص اگر به مواضع اعضای شورای شهر رشت در خصوص عملکردهایشان نظری بیندازیم، می بینیم اکثرشان نه تنها در این تصمیم گیری ها خودشان را مقصر نمی دانند ؛ بلکه حتی طلبکار و دیگران را مقصر می دانند.به این جهت ایکاش اینان ابتدا اعتراف به اشتباه نمایند و سپس از مردم جهت قصورهایشان عذرخواهی کنند.»

IMG-20190424-WA0040
مختار جباری: اعضای شورا باید استعفا دهند
دکتر مختار جباری که در دوره محمدعلی ثابت قدم مشاور ارشد وی بود « کارنامه شورا را به خاطر عدم توانایی در انجام بدیهی ترین وظیفه اش ، یعنی انتخاب شهردار فاقد امکان ارزیابی » می داند و معتقد است که «در حوزه سیاست بر خلاف حوزه اخلاق خصوصى مبناى داورى در مورد سیاستمداران و سیاست گذاران نتایج عمل است ، بدین معنا که این گروه( سیاستمداران و سیاست گذاران)نه نسبت به وجدان خودیا معیارهاى اخلاق فردى مسئول و پاسخگو هستند بلکه نسبت به پیامدهاى تصمیم خود باید مسئول و پاسخگو باشند و این یعنى اخلاق مبتنى بر مسئولیت. »
وی می افزاید: «با توجه به این مقدمه باید عرض کنم که با انحلال شورا توسط نهادهاى بالادستى موافق نیستم چرا که همین نهاد نیم بند مردمى را نباید با تصمیم نهادهاى آمریت منحل کرد ، از سوى دیگر عذرخواهى اعضاء شورا نیز نسبت معقول و منصفانه اى با خسارات وارده در مقابل این بى عملى دوساله ندارد . تنها رفتار مدنى و مسئولانه اى که باقى می ماند استعفاء مى باشد . استعفا برخلاف انحلال توسط نهادهاى آمریت نوعى رفتار مدنى و مدرن و مسئولانه در مقابل مردم است»

IMG-20190424-WA0041
عباس نعیمی جورشری: شورای شهر رشت را باید منحل کنند
دکتر عباس نعیمی جورشری ، استاد جامعه شناسی دانشگاه گیلان نیز کارنامه اعضای شورای شهر رشت را منفی می داند و معتقد است که «نهاد شورای شهر در ایران و مشخصا گیلان و رشت، از محتوای تئوریک خود خارج شده. یعنی در شرایط اکنون، نقیض فلسفه وجودی اش که همانا تقویت دموکراسی و جامعه مدنی بوده، است. کمااینکه به پیچیده تر شدن ساختار فساد انجامیده است.» از این رو این جامعه شناس با انحلال پنجمین شورای شهر رشت موافق بوده است.
رضا زمانی: درخواست انحلال شورا را دارم

IMG-20190424-WA0042
رضا زمانی، فعال محیط زیست هم آنطور که خودش می گوید «به هیچ عنوان از عملکرد شورای شهر پنجم رضایت ندارد» و از این رو موافق شدید «انحلال شورا» است و از مقامات قانونی «درخواست» دارد که این شورا را منحل کنند یا «اگر این انحلال امکان پذیر نیست اعضای شورا حداقل آنقدر مرام داشته باشند که ابتدا عذرخواهی کنند و سپس استعفا دهند»

IMG-20190424-WA0043
پیمان بازدیدی: اعضای شورا اگر شهامت داشته باشند باید استعفا دهند
پیمان بازدیدی ، دیگر فعال محیط زیست و مدیرعامل موسسه زیست محیطی سرزمین ایده آل ما معتقد است که اعضای شورای شهر رشت باید تحریم رسانه ای و تصویری شوند «چه آن هایی که از دوستانمان هستند و چه آن ها که نیستند. باید تعارف را کنار گذاشت و آن ها را به خاطر شهر زیبا و مظلوممان تحریم کرد. من به شخصه از آن ها می خواهم که از مردم عذرخواهی کنند و اگر شهامت داشته باشند دسته جمعی استعفا دهند. همچنین پیشنهاد می کنم که حتما در کارگاه های آموزشی مشارکت مردمی اجبارا شرکت کنند.»

IMG-20190424-WA0038
آرمین تحویلداری : اعضای شورا وقت مردم را نگیرند و دسته جمعی استعفا دهند
آرمین تحویلداری ، روزنامه نگار هم ضمن بیان این مطلب که «چه کسی را سراغ دارید که از این شورا، با این آشی که برای شهر پخته است راضی باشد؟ » می گوید: «ابتدایی ترین کار شورای شهر، انتخاب مدیری توانمند برای شهر است. درحالی که شورای شهر رشت حتی از این نیز نه تنها عاجز بوده، بلکه بخشی از اعضای آن بی مهابا و بدون هیچ خجالتی گروهی را در بین خود تشکیل داده تا شهردار را از میان خود انتخاب کنند و در واقع اختیار شهر و مخلفات آن را بدون واسطه به دست بگیرند. تازه من در عجبم که بعد از رد صلاحیت دو عضو این گروه چطور عضو دیگری را از میان خود به عنوان شهردار معرفی نکردند و راضی شدند که استراتژی خود را تغییر دهند. در این بی سر وسامانی البته همه اعضای شورا مقصرند .»
وی ادامه می دهد: «این که یک عضو شورا از دست های پشت پرده حرف می زند که امکان بیان آنها وجود ندارد، موضوعی نخ نما شده است.اگر واقعا همان طور که دوستان جوان تر ما در شورا، نبود زیر ساخت لازم و مشکلات دیگر را دلیل بی خاصیت شدن شورا و عجز آن می دانند، خوب چرا خودشان و مردم را معطل کرده اند؟ حتما مدعی هستند که فقط برای رضای خدا و خدمت به مردم در شورا حضور دارند. حال که نمی توانند ابتدایی ترین کار ممکن را انجام دهند، مردانگی کنند و دسته جمعی استعفا دهند تا مردم تکلیف خود را بدانند. اظهار تاسف و عذر خواهی به درد این شهر و مردمش نمی خورد. تقصیر را به گردن این و آن انداختن نیز همین طور. آنها هر طور که خواستند، بریدند و دوختند و حال در مخمصه ای که خود بوجود آورده ، گیر کرده اند.اکنون گفتن این که اعتراف می کنیم عملکردمان قابل دفاع نیست و ایرادات موجود به خودمان و مدیران تحت حمایت خودمان بر می گردد، مردم را راضی نمی کند. بهترین کار برای چنین شورایی استعفای دسته جمعی است. کاری که هیچوقت نخواهند کرد و هیچ امیدی هم به این شورا و شهرداری که با این وضعیت بالاخره بر صندلی مدیریت این شهر می نشیند، نیست.»

20190425_123847
فرشاد قربانپور: طی طوماری از مقام های بالاتر ، انحلال شورا را بخواهیم
فرشاد قربانپور، روزنامه نگار گیلانی ساکن تهران نیز مانند بقیه از عملکرد شورای شهر رشت رضایت ندارد و پیشنهاد می کند که “فعالان مدنی رشت جمع شوند و طی طوماری از اعضای شورای شهر بخواهند که از مردم عذرخواهی کنند. همزمان از مقامات بالاتر هم بخواهند که برابر قانون با شورا اقدام و درصورت امکان حکم به انحلال شورار دهند.”
وی سپس به طنز می گوید: “اگر راه داشته باشد پیشنهاد می کنم با یک گونی گِل برویم جلوی در شورا و درش را گِل بگیریم”

20190417_115609
رضا علیزاده: کمترین کار شورانشینان، عذرخواهی از مردم است
رضا علیزاده ، استاد دانشگاه گیلان و جامعه شناس هم با تاکید بر این نکته که از عملکرد شورا هیچ رضایتی ندارد از آن ها می خواهد که به خاطر عدم توانایی شان از مردم عذرخواهی کنند و از مردم و نخبگان هم می خواهد که در انتخابات آتی از هیچکدامشان حمایت نکنند.

IMG-20190424-WA0037
مزدک پنجه ای: فرمانداری و وزارت کشور برابر قانون با شورای شهر رشت برخورد کنند
مزدک پنجه ای ، شاعر، روزنامه نگار و حقوقدان هم معتقد است که :« فرمانداری و وزارت کشور نباید تا این حد اجازه دهند تا
از سوی اعضای شورا به مردم رشت جفا شود. به هر صورت آیین نامه‌ی ابلاغی از سوی وزارت کشور روشن بوده است و اگر نقصانی وجود دارد در تصمیمات و انتخاب‌های اعضاست، بنابراین برخورد قانونی و اعمال قانون بهترین راهکار می‌تواند باشد. پیشنهاد من اجرای مفاد قانون است.»

IMG-20190424-WA0035
پرویز فکرآزاد: تنها لطف اعضای شورا به مردم استعغا است
پرویز فکرآزاد ، فعال فرهنگی اهل رشت نیز با تاکید بر عدم رضایتش از عملکرد اعضای شورای شهر رشت از آن ها صریحا می خواهد که «استعفا» دهند که از نظر او «استعفا کمترین و تنها لطفی است که اعضای شورا می توانند به مردم این شهر بکنند.»

IMG-20190424-WA0034
پویا قلیپور : مردم از طریق سامانه ملی گزارشات مردمی شورای عالی استان ها از شورای شهر شکایت کنند
پویا قلیپور ، فعال سیاسی ضمن بیان این مطلب که «قطعا این روزها فکر نمی کنم کسی را بتوان در رشت یافت که از عملکرد شورای شهر و کلیت آن رضایت داشته باشد» می افزاید:« در این اشتباهات ما به عنوان مردم و ما به عنوان رای دهندگان و ما به عنوان احزاب و گروه هایی که در رای آوری این افراد نقش داشتیم و لیست های امید و تدبیر اصلاح طلبان و اصولگرایان و ائتلاف رشتی ها و … را بستیم و به مردم عرضه کردیم هم در این اشتباهات اعضای شورا سهیم هستیم و نمی توانیم از مسئولیت خود فرار کنیم و شانه خالی کنیم.»
وی معتقد است: « کار این اعضای شورا از حمایت و تشویق گذشته،عذرخواهی هم بعید است دردی از مردم دوا کند.اما آنچه شاید بتوان به آن فکر کرد در مرحله اول جمع آوری طومار و امضای اعتراضی است درباره نحوه عملکرد اعضای شورا و ارائه آن به نهادهای بالادستی و فرماندار و استاندار و وزیر کشور. دومین گام می تواند مراجعه مردم ،تشکل ها و احزاب به سامانه ملی گزارشات مردمی شورای عالی استان ها باشد و ثبت شکایت و مورد تخلف که وقت هر شهروند را کمتر از ده دقیقه خواهد گرفت. گام سوم می تواند شکایت از شورا به دیوان عدالت اداری باشد که شاید کمی وقت بیشتری بگیرد. گام نهایی که فکر می کنم می توان به آن فکر کرد و حتی مقدمات آن را مطالبه کرد،برگزاری تجمع اعتراضی به عملکرد شورا نشینان است که البته نیازمند تشکل ها و مجموعه های مدنی و احزاب است که این وظیفه مطالبه گری را در دنیا سامان می دهند.در بسیاری از نقاط و شهرهای دنیا مرکزی برای برگزاری جلسات عمومی شورای شهر، تجمع شهروندان و بیان مطالباتشان وجود دارد مثل سیتی هال ها،مردم در آنجا به صورت رو در رو و مستقیم با اعضای شورا ارتباط دارند و مطالباتشان را مستقیم بیان میکنند. برگزاری یک تجمع مدنی و دعوت از اعضای شورا برای شنیدن اعتراضات مردم یکی از حلقه های مفقوده مطالبه گری است که غالبا در ایران یا استفاده نمیشود و یا هدایت شده و کاملا دولتی فقط رخ می دهد.در حالی که میتوان از سوی احزاب و تشکل ها روند قانونی آن را طی کرد ،از مراجع ذیربط درخواست مجوز کرد و پس از اخذ مجوز در یک تجمع اعتراضی به مردم و کارشناسان اجازه داد حرفها و سخنان و مطالباتشان را بیان کنند. معتقدم استعفا،انحلال و از این دست اتفاقات به نوعی پاک کردن صورت مسئله است و تا مطالبه گری و کنشگری اجتماعی در جامعه شکل و قوام واقعی نیابد راه حل هایی گذرا و بی سرانجام هستند که تنها تکرار این دور باطل را به تعویق خواهد انداخت. »
وی در مخالفت با بحث انحلال شورا می گوید: سوالی که از دوستانِ پیشنهاد دهنده انحلال شورا دارم این است که اگر این اتفاق رخ دهد و انتخاب شهردار به مقامات انتصابی سپرده شود و مجددا این اشتباهات از سوی استاندار و فرماندار و … تکرار شود آیا راه اعتراض برای مردم باز است یا سخت تر خواهد شد.به نظرم حداقل سود شورای شهر انتخابی این است که آنها از ما رای مستقیم گرفته اند و رساندن صدای ما به آنها ساده تر است.به جای پاک کردن صورت مسئله بهتر است از این فرصت برای احیای مطالبه گری اجتماعی استفاده کنیم.»

IMG-20190424-WA0033

بهنام ربیع زاده: اعضای شورا ابتدا عذرخواهی و سپس استعفا دهند

بهنام ربیع زاده ، روزنامه نگار با اشاره به ادعای یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه «نصرتی از رشت گریخت» دلیل این گریختن را عملکرد اعضای شورای شهر می داند و معتقد است که «نمی توان از چنین شورایی راضی بود»
وی می افزاید:« بنده به موارد قانونی انحلال شوراها تسلطی ندارم اما اگر امکان انحلال فراهم باشد ترجیح می دهم این گزینه را مدنظر قرار دهم اما از آنجایی که چنین امری در هاله ابهام است ، خواهان عذرخواهی قبل از استعفای دسته جمعی اعضای شورا هستم اما از ترکیبی که فعلا در پارلمان شهری رشت دیده می شود، با همان ” مرغ یک پای شان ” تا انتها ادامه خواهند داد.»

IMG-20190424-WA0028
رادنی دیدار: شورای پنجم خنثی ترین پارلمان شهری رشت بوده است
رادنی دیدار ، روزنامه نگار اوضاع فعلی را اینگونه توضیف می کند: «امروزه شاهد یکی از منفعل ترین و خنثی ترین دوره های پارلمان شهری رشت هستیم که اکثریت رشتی شورا شوربختانه به حداقلی ترین خواسته مردم و نخستین وعده انتخاباتی خود یعنی انتخاب یک شهردار بومی نیز تا امروز پشت پا زده اند»
وی می افزاید: «از شوراییان نه برنامه جامعی برای توسعه شهری دیدیم و نه تدبیری ولو اندک برای برطرف کردن خروار خروار معضل شهر خسته از بی تدبیری های سابقا اولین ها! نه تلاشی برای جذب سرمایه گذار شده و نه راه حلی برای مشکلات ارایه شده. هر هفته مجلس دورهمی در ساختمان قدیمی شهر برگزار می شود و دوستان می روند و اوقات می گذارنند و بد به حال مردمان شهری که زمانی نه خیلی دور ادعایی داشتند در پیشرو بودن و سرآمدی بودند در کشور. رشت من روز به روز خسته تر و فرسوده تر از دیروز می شود و رشتی ها نا امید از معجزه امام زاده مدیریت شهری، برای بهبود شرایط زندگی یا راه مهاجرت در پیش می گیرند و یا کنج خانه های خود سر در گریبان فرو می برند. شاید بی دلیل نیست که جمعیت رشتی های مقیم تورنتو و ونکوور و مونترال و ملبورن از رشتی های منظریه و گلسار و بیستون روز به روز فزونی می گیرد.»

IMG-20190424-WA0027
حامد اریب : عذرخواهی از مردم دینی است بر گردن شورانشینان
حامد اریب، عکاس و فیلمساز اهل رشت با برشمردن ماده ۷۱ قانون شوراها مبنی بر انتخاب شهردار به طعنه می گوید که « آیا ما می‌توانیم از شورایی که مهم ترین وظیفه اش عملا در زاویه با افکار عمومی، متخصصین و فعالان حوزه های مختلف شهری بوده راضی باشیم ؟»
وی می افزاید:« شاید عجیب به نظر بیاید که چرا شهروندان نسبت به این مطالبه ابتدایی و به حقِ داشتن شهردار برای شهرشان گریبان کسی را نمی‌گیرند، بسیار ساده است، شهروندان دچار انفعالِ فعال شده‌اند، نمایش شورا دیگر شوری بر نمی‌انگیزد، دلیل‌هایشان فقط برای خودشان و حلقه نزدیک‌شان جالب و کف‌زدنی است. شورایی که زمان و هزینه زیادی را برای نمایش خدمت هدر داده است، دیگر تماشاچیان خود را که اتفاقا رای دهندگان به خودشان هستند را هم جذب نمی‌کنند، و در این وانفسا کمترین مطالبه شهروندان، عذرخواهی به خاطر از دست رفتن عمر و فرصت شهری است که زخم بسیار دارد. شهری که با وجود شهردارِ شش دانگ و کارآزموده نیز کارهایش برای به سامان رسیدن دشوار خواهد بود، چه برسد به چنین زمانی که بر باد رفته ، باید به مجموعه شورای شهر و البته مدیریت کلان و خرد کشور و شهر دست مریزاد گفت که این چنین شهروندانی را منفعل کرده‌اند، البته انفعالی فعال، چون در زیر پوست شهر، اوضاع چنین نیست که در رویه مردم دارند تماشا می کنند و به خاطر می سپارند که چگونه در زمان نمایش خدمت وقت و عمرشان را هدر داده ایم، پس کمترین مطالبه شهروندی عذرخواهی مسئولین از پیشگاه مردمی است که بر گردنشان حق دارند.»

IMG-20190424-WA0032
کیوان بهمنش: اعضای شورا با استعفایشان ، شهر را می سازند
کیوان بهمنش، فعال اجتماعی ، «شورای فعلی شهر را از لحاظ عملکردی فاقد حتی یک نقطه مثبت» می داند و معتقد است که «شوربختانه در این شورا با ارفاق هم نمی توان حتی یک شاخص مثبت هم پیدا کرد»
وی بزرگ ترین آسیب این شورا را « سلب اعتماد اجتماعی» می داند و می گوید:« در دوره مدیریت شهری سابق فارغ از هرگونه زنده باد و مرده باد در راس مجموعه مدیریت شهری شهر رشت مدیرانی همچون مختار جباری را داشتیم که هوشمندانه در کنار مهروز ثابت قدم شاخک های جامعه شهری را به پارامترهای توسعه حساس نموده بودند و جامعه شهری رشت بعد از مدتها از جنبه اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی در مسیر خوبی قرار گرفته بود و اگر مدیران ارشد استان این آگاهی را داشتند که از این پتانسیل بهره ببرند شاید امروز ما در جایی قرار داشتیم که شما اهتمام به این پرسش نمی نمودید که ایا از عملکرد شورا رضایت دارید یا خیر . اینکه سلب اعتماد اجتماعی چه آسیب های جدی در مسیر توسعه وارد خواهد نمود مثنوی هفتاد من کاغذ است و شاید در این مجال نگنجد. »
بهمنش همچنین به اعضای شورای شهر پیشنهاد می دهد که « دیگر بیش از این ماندنشان در این شورا جایز نیست و بهترین راه حل برای برون رفت از این وضعیت قبول مسئولیت اشتباه و استعفای دسته جمعی آنان است . تقاضای من و بسیار همانند من برای عزیزان شورا از سر “تقوا” و “فروتنی ” برای شان نیست. اما به قول ظریفی افکار ” قناس” آنان دارد برای شهرمان پرهزینه می شود. آنان ناتوان تر از آن هستند که “باری” از دوش شهرمان بردارند. رفتن قهر نیست . رفتن ساختن است . شهرمان به اندازه کافی “تنها” و “مظلوم” و ” خسته ” هست.چه باید کرد؟ گاهی بهترین شیوه ی “ایستادن”، “نایستادن” است.»

IMG-20190424-WA0029
کیان پوررهنما: فعالین مدنی باید شوراییان را وادار به پاسخگویی کنند
کیان پوررهنما ، فعال سیاسی، عملکرد اعضای شورای شهر رشت را در تمام زمینه ها مردود می داند و معتقد است در مواجه با این شورا هیچ کدام از گزینه های پیشنهادی گیلان تیتر نمی تواند راه حل مشکل باشد:«انحلال شورا با وجود تمام معایب و مشکلات شورای فعلی به نفع اعتلای دمکراسی شهری ما نخواهد بود، ما باید این مراحل را طی کنیم، ما باید اصول دمکراسی را در این سطح تمرین کنیم تا در اینده دیگر شاهد این قبیل خطاها و اشکالات نباشیم، با انحلال صرفا صورت مسئله را پاک می نماییم و در دوره های بعد قطعا مجددا با این قبیل مسائل و اختلافات و مشکلاتو بی تدبیری ها در گیر خواهیم بود. بنده مهم ترین معضل و مشکل شورا را نه از درون خود شورا و از اعضای شورا، بلکه از بیرون و نظارتی که می بایست از جانب شهروندان آگاه و رسانه های مستقل اعمال شود می بینم. بنده بارها در صحبت با دوستان عرض کرده ام، اگر ما شهروندانی ناظر و پیگیر، نهادهای مدنی مصمم و رسانه های مستقل و آزاد داشتیم (رادیو و حتی تلویزیون خصوصی شهری)، رسانه هایی که به طور مثال مثلا بودجه های تخصیصی شورا و چگونگی خرج کرد ان را رصد داشته باشند، امکان این که نمایندگان آزاد و به دلخواه خود عمل کنند وجود نداشت، به طور مثال امکان نداشت جلسات با چنین تاخیرهایی برگزار شود یا فلان فرد جهت دست یابی به سمت شهرداری یا نمایندگی مجلس به سادگی به آرای مردم پشت کند یا شهر یک سال بدون شهردار بماند، یا نمایندگان یک لیست به خود اجازه دهند در مقابل آرا و نظرات حامیان و بزرگان خود به فردی از طیف مقابل رای دهند.»
وی در نهایت پیشنهاد می دهد که «فشار اجتماعی از پایین توسط فعالین مدنی ، شهروندان و رسانه ها جهت شفافیت و پاسخگو ساختن نمایندگان شوراست.»

IMG-20190424-WA0030
علی رمضانی: موافق انحلال شورای پنجم و دفع شر هستم
علی رمضانی ، فعال رسانه ای و مدیرمسوول پایگاه خبری شمال ما نظرش درباره عملکرد شورای شهر رشت را اینگونه توصیف می کند: « از عملکرد شورای شهر رشت نه‌تنها راضی نیستم بلکه بسیار عصبانی و ناامید هستم. »
وی معتقد است که «عذرخواهی هیچ مقام و مسئولی دردی را از دردهای بی‌شمار شهر فرتوت و رهاشده به حال خود رشت و شهروندان خسته و سرخورده از مدیریت شهری آن دوا نخواهد کرد.»
وی می افزاید: »موافق انحلال این شورا و کم‌کردن شر برخی از اعضاء و تصمیم‌های نابخردانه آنان از سر مردم این شهر هستم. هرچند معتقدم خودکرده را تدبیر نیست و لیاقت شهروندان رشتی بیشتر از این شورا و این عملکرد نیست زیرا این ۱۱ نفر با آرای مستقیم شهروندان همین شهر انتخاب شدند؛ در واقع رشتی‌ها یک روز باد کاشتند که امروز اینچنین طوفان درو می کنند.استعفاء اعضای شورای شهر هم گره‌ای از گره‌های کور رشت باز نخواهد کرد چون که جایگزین مناسبی در فهرست یاران ذخیره و روی‌نیمکت این تیم (اعضای علی‌البدل) وجود ندارد.»

IMG-20190424-WA0031
سامان بدر: این شورا ، منحل نشده هم، فاقد اعتبار است
سامان بدر ، روزنامه نگار و سردبیر سایت گیل خبر «عملکرد شورای شهر رشت را غیرقابل دفاع» می داند و در مواجهه با این شورا معتقد است که «متاسفانه وزارت کشور نیز با ساختار بوروکراتیک و نامناسبی که در زمینه های اداری آن حاکم است بی تقصیر در بحث مدیریت شهری رشت نیست. همین که بحث صلاحیت شهرداران منتخب ماه ها در این وزارتخانه دست به دست می شود نشان از آن می دهد که چندان نباید به آن ها امید داشت که بعد از انحلال شورا بتواند کار خاصی انجام دهد. همین حالا هم بعد از مدت ها بررسی دوباره بررسی صلاحیت شهرداران گذشته دوباره مطرح شده است که به نوبه خود یک طنز تلخ است که تاکنون چه می کردند و اگر در این زمینه کسی مقصر است چرا اطلاع رسانی نمی کنند. درباره شورا نیز تنها شفافیت و مشخص شدن کامل شرح وظایف شورا و بحث تعیین صلاحیت شهرداران می تواند تا حدودی مسائل را حل کند. ولی اگر شورای شهر بخواهد به کار خود ادامه دهد تنها باید بخش عمده اختلافات خود را حل کند و به یک اجماع حداقل نسبی برسد تا بتواند امید داشته باشد. وگرنه حتی اگر منحل نیز نشود خود به خود فاقد اعتبار است و بسیاری از مصوباتش توسط دولت رد می شود و چیزی جزء یک پوسته از آن باقی نمی ماند.»

IMG-20190424-WA0026
فرهاد علیپور: همزمان با انحلال این شورا باید تخلفات گسترده در شهرداری هم حسابرسی شود
فرهاد علیپور ، فعال اجتماعی، هم به شدت عملکرد شورای شهر را منفی می داند و می گوید: « با قاطعیت درخواست و پیگیری انحلال شورا از هر راه و مسیر قانونی ای که وجود داره با برگزاری تجمع های مجوز دار، ایجاد کمپین، جمع اوری امضا و غیره را دارم»
وی می افزاید: «همزمان با انحلال خواستار پیگرد قضایی و حسابرسی تخلفات گسترده در شهرداری و شورا هم هستم»

گیلان تیتر

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.