یک‌پنجم زمین‌های کوهستانی گیلان، مستعد کشت زعفران

گیل نامه / معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۲۰ درصد از زمین‌های کوهستانی استان مستعد کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران است.

به گزارش گیل نامه /  مسعود الماسی با اعلام این مطلب، استقبال اهالی برخی مناطق کوهستانی گیلان از کشت زعفران را موجب افزایش سطح زیر کشت این محصول دانست و افزود: کشت زعفران در گیلان از هشت هزار مترمربع مزرعه های الگویی در ۱۰ سال گذشته، به حدود ۱۸ هکتار ارتقاء یافته است.

وی با یادآوری اینکه طبق قیمت گذاری های رسمی، هر کیلوگرم زعفران در بازار عمده فروشی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان فروخته می شود تصریح کرد: زعفران کاران گیلانی محصول خود را به دلیل کیفیت بالا، طعم و عطر خوب تا ۲۴ میلیون تومان هم فروخته اند.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛ در حال حاضر در برخی مناطق کوهستانی شهرستان های سیاهکل، رودسر، املش و رودبار که آب و هوای آنجا شباهت زیادی به اقلیم خراسان رضوی دارد، زعفران کشت می شود.

الماسی توصیه کرد که در مناطق جلگه ای به دلیل مساعد نبودن شرایط رشد و ایجاد پوسیدگی پیاز زعفران کشت نشود.

وی یکی از مزیت های مهم کشت زعفران را قابلیت برداشت محصول کیفی تا ۷ سال اعلام کرد و گفت: پیاز زعفران یک سال پس از کشت، گلدهی را آغاز می کند و تا هفت سال هم باردهی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: ۳۸۸ زعفران کار گیلانی از مزارع خود، حدود ۶۲ کیلوگرم زعفران کیفی برداشت می کنند.

شهرستان های سیاهکل، رودسر و املش در شرق استان و رودبار در جنوب گیلان قرار دارند.

 

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.