کارگاه آموزشی«آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» در رشت برگزار شد

گیل نامه / نخستین کارگاه آموزشی«آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» با حضور جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان و با تدریس مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و کارشناس نسخ خطی کشور در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / در این کارگاه آموزشی یکروزه که صبح امروز(یکشنبه۱۳مرداد) و با حضور زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ رضا محمدپور، مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و کارشناس نسخ خطی کشور، جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی و مسئولین و کارشناسان ستادی استان برگزار شد، در خصوص ویژگی های نسخ خطی و چاپ سنگی، قدمت این آثار و همچنین نحوه نگهداری و حفظ این منابع ارزشمند مطالب مهمی بیان شد.

 

از زمان آغاز تشکیل حکومت آل بویه در گیلان منابع ارزشمند نسخ خطی نیز انتشار یافت
کارشناس نسخ خطی کشور در ابتدای این کارگاه آموزشی، پیروان دین اسلام و خصوصا مذهب تشیع را از نخستین پدیدآورندگان آثار و منابع ارزشمند خطی عنوان کرد که از زمان آغاز تشکیل حکومت آل بویه در گیلان برای نخستین بار در ایران پدید آمده و با گسترش این مذهب در مناطقی چون اردبیل و تبریز، استان های جنوبی و بخش های دیگر، فرهنگ کتابت آثار و منابع نسخ خطی در اقصی نقاط کشور منتشر شد.
منابع مکتوبی چون نسخ خطی هویت فرهنگی، دینی و ملی یک سرزمین هستند
رضا محمدپور ریشه های کتابت نسخ خطی و منابع چاپ سنگی را در هنر، تاریخ و هویت مردم مناطق مختلف دانست که به لحاظ مادی نمی توان ارزش گذاری درستی برای آن قائل شد. وی این منابع ارزشمند را هویت فرهنگی، دینی ملی و حتی بین المللی عنوان کرد و با اشاره به صدمات وارد شده بر این آثار در ده های گذشته گفت: بسیاری از این آثار از زمان کتابت تا چند دهه گذشته، به خوبی نگهداری شد، اما در سال های اخیر به دلیل عدم شناخت درست افراد از نحوه نگهداری و استفاده از این آثار متاسفانه لطمه های جبران ناپذیری بر آنها وارد شده است.
آموزش افراد متخصص در این حوزه باید در دستور کار مسئولین امر باشد
مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه اضافه کرد: آشنایی با مقوله حفظ و نگهداری آثار ملی و هویت فرهنگی مردمان هرکشور را از مهمترین مباحث مورد توجه دولت ها برشمرد و گفت: جلوگیری از سرقت، آفت زدایی منابع و استفاده افراد غیر متخصص از منابع نسخ خطی و چاپ سنگی باید در دستور کار مسئولین این حوزه باشد و با آموزش های لازم به افراد، متخصصین جدید در این حوزه تربیت شوند.
خلق یک اثر خطی و سنگی حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت است
محمودپور خلق یک اثر خطی و سنگی را حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت دانست که اگر در تولید آن علاقمندی و عشق وجود نداشته باشد آن اثر ماندگار نخواهد بود. این کارشناس حوزه نسخ خطی کشور کتابخانه ملی، کتابخانه علامه مرعشی قم، آستان قدس رضوی، مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه کتابخانه ملک را جزو مهمترین مراکز نگهداری این آثار عنوان کرد که علاقمندان می توانند برای مشاهده و آشنایی با این منابع ارزشمند به این مراکز مراجعه کنند.
وجود بیش از۵۰هزار منبع مکتوب نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی در کتابخانه های عمومی کشور
وی در پایان این کارگاه آموزشی در خصوص صحافی منابع نسخ خطی و چاپ سنگی، فصل بندی این منابع، تقسیم بندی منابع نسخ خطی و چاپ سنگی، شناسایی نسخ خطی اصلی و ویژگی های ساختاری این منابع سخن گفت.
گفتنی است هم اکنون بیش از۵۰هزار نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی در کتابخانه های عمومی سراسر کشور موجود است که از این تعداد۵۸۰نسخه سهم کتابخانه های عمومی استان گیلان می باشد.

 

روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.