پیشنهاد فرماندار رشت برای گردشگران ۹۹ چیست ؟ ‏

سرویس سیاسی :

 

اختصاصی _ گیل نامه /  به یاد دارم یکی از دوستان قدیمی مسافر اصفهان بود  از بد حادثه پول زیادی به همراه نداشت . پس از ورود به شهر با کمپی مواجه شد که با پرداخت مبلغ قابل قبولی خانواده اش را در آن مکان با کلیه امکانات رفاهی اسکان داد . با تورق در خاطرات خود نیز به آن روزی برمیخورم که مامور حفاظت از حقوق شهروندی در همین رشت خودمان چطور با لگد به جان آن گردشگر  افتاد تا به او بفهماند آقا اینجا جای خوابیدن و چادر زدن نیست . بگذارید یک راست برویم سر اصل مطلب و سوالم را از فرماندار شهر رشت در خصوص گردشگری  ۹۹ مطرح کنم ؛ فرماندار محترم کلانشهر رشت آیا مایلید تا فرجه باقیمانده برای گردشگری ۹۹ ،  تصویر ذهنی خارق العاده ای برای گردشگران بسازید ؟

فرهنگ برآیند رفتارهای یک جامعه است

توریسم به عنوان پدیده ای نوین و معاصر زمینه ساز ارتباط جمعی ، تبادل فرهنگی و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری با توجه به شرایط مکانی و زمانی در عصر امروز شده است . گردشگری محور توسعه جوامع و فرهنگ حاصل برآیند رفتارهای آن جامعه است .  فرهنگ در معنای خاص برای یک ملت عبارت است از ذهنیات ، اندیشه ، ایمان ، باورها ، سنت ، آداب و ذخیره های فکری و ذهنی آن که بخش عمده فرهنگ همان تهدید و اخلاقیات فردی و جامعه است . رفتارهای جامعه برخاسته از فرهنگ عمومی یک ملت است .

امروزه توریسم جایگاه مناسبی را در رشته علمی بخصوص جغرافیا کسب کرده . گردشگری فرآیندی است تولید کننده با توجه به ازدحام جمعیت در شهر ها ، آلودگی و فعالیت های سخت و کسالت آور مردم ؛ به دنبال پدید آوردن ( محیطی بکر ، مفرح ، مزین به مبلمان شهری مجهز به عناصر طبیعت و مسیرهای از پیش طراحی شده  با تناسبات هندسی متصل به قواعد صحیح الگوئی ) می باشد . وجود بناهای تاریخی و فرهنگی و در اختیار نهادن کلیه امکانات فرهنگی ، رفاهی ، اجتماعی ، بهداشتی و بازرگانی می تواند بستری برای جذب گردشگران باشد .

شهرستان رشت یکی از کلانشهر های کشور و سومین شهر گردشگر پذیر استان گیلان است . آب و هوای معتدل و شبه مدیترانه ای دارد . تابستان هایش گرم و شرجی و زمستانش سرد و مرطوب . رشت شهر خلاق خوراک ، شهر باران های نقره ای ،  شهر نو آوری و توانمندی های شهروندان در توسعه پایدار شهری است . رشت را می توان یکی از قطب های گردشگری استان برشمرد . با توجه به وجود برخی پتانسیل ها و نمادهای گردشگرپذیر بودنش باید در رفع برخی مشکلات و معضلاتی که وجه گردشگری در رشت را تخریب می کند کوشید .

با وصف بر این ، این شهر از دیرباز با معضلات بیکاری اکثر جوانان ، آلودگی رودخانه هایش ، وضعیت نامطلوب برخی خیابان ها ، ترافیک های پردردسر و غیر قابل کنترل و درکل بی ثباتی مدیریت شهری در برخی ادوار و … مواجه بوده است . اما مساله گردشگری و توریسم با این شهر چندان نا آشنا نیست و چه بهتر که در راستای مرتفع ساختن آن بنای همت نهاده و قدری دلسوزانه تر به آن بپردازند.

فرمانداری رشت می تواند برنامه ای مدون برای گردشگری ۹۹ ارائه دهد

فرمانداری شهرستان با نظارت بر تمامی عوامل اجرائی و کاربر ها باید برنامه ای از پیش مدون نماید . زیرساخت هائی که به توریستی شدن و جاذبه شهر می افزاید را شناسائی کند .  با توجه به موقعیت استراتژیکی شهرستان رشت و روستاهای همجوارش و فعالیت اکثر کشاورزان و دامداران می توان علاوه بر ایجاد مشاغلی موثر در رونق تولید آن را تبدیل به قطب گردشگری – کشاورزی نمود . با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و روستائی در این امر و توجه به بناهای تاریخی و به ثبت رسیده و شناسائی و احیا برخی بناهای فرسوده به دلیل قدمت آن می توان کمک شایانی در جذب توریست کرد . فرمانداری می تواند با ارائه طرح هائی مدون و تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی در جلسات کارگروه اشتغال در حوزه گردشگری و بوم گردی نقش محوری و قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد .

در جریان جذب توریست باید الگوهای گردشگری را شناسائی و از آن ها پیروی کرد . توریسم شهری تحت تاثیر فضائی عناصر توریستی و نوع مکان  توریستی قرار دارد . مدیریت شهری می بایست قبل از ورود گردشگران به شهر امکانات دسترسی جاده ای ، شناسائی راه ها  و مسیر ها ،  تعبیه ایستگاه های بازدید جمعی و اطلاعاتی ، توزیع مناسب کاربری های خدماتی را در محور های مربوطه به خدمت گردشگران درآورد . به دفعات از بی میلی و نارضایتی برخی گردشگران به دلیل عدم برخورد صحیح و میزبانی ناخوشایند برخی از همشهریان مواجه شدیم و این مساله باید مورد توجه و آموزش توسط مسئولین شهری و استانی قرار بگیرد .

اگر لازم بود کارگاه های آموزشی دایر کنند

باید به این باور برسیم که مردمان در برخورد با گردشگران در نوع تکلم ، طرز پوشش ، تن صدا ، عصبانیت ، خشم ، رذالت ، مهربانی ، میهمان نوازی ، هدایت و ارشاد و … چه تصویر ذهنی به گردشگران پیشکش می دهند . در برخی موارد با شهروندانی روبه رو شده اند که نگاهی سودآورانه به مسافران  داشته اند و یا برعکس در پذیرائی و میهمان نوازی سنگ تمام گذاشته اند . به یاد دارم یکی از دوستانم چندی پیش به همراه خانواد ه اش به اصفهان رفته بود و به دلایلی پول کافی به همراه نداشت . با ورود به دروازه شهر با کمپ هائی مواجه شد که تمامی امکانات اولیه یک مسافر را در برداشت و او توانست با پرداخت مبلغ قابل قبولی ، مکانی را با کلیه امکانات رفاهی برای اسکان خانواده اش فراهم آورد . روایتی از دوستی دیگر به یادم آمد در همین پارک ملت در مجاورت فرماندری رشت؛ در نحوه برخورد یک مامور حفاظت حقوق شهروندی که با لگد به جان مسافر بیچاره داخل چادر افتاده بود با نیت اینکه اینجا مکان اسکان مسافر نیست ! بهتر است از شرح مابقی آن منصرف شوم . حال باید در تفاوت ها کمی دقیق تر شد . هم در نوع خدمات رسانی و اسکان گردشگران و هم مساله آموزش در خصوص برخورد با گردشگران و ایجاد تصویر ذهنی درست به گردشگران . مسئولین امر حتی المقدور باید به این موضوعات پرداخته و اگر لازم بود کارگاه های آموزشی دایر کنند .

آقای فرماندار تصویر ذهنی گردشگران ۹۹ از شهر دیدنی رشت چیست ؟

باید به این نکته توجه داشت که گردشگرها تنها برای دیدن اماکن تاریخی سفر نمی کنند بلکه آنها درصدد آن هستند بدانند مردمان با یکدیگر به چه شکل تعامل دارند ، آیا مردمان دیگر می توانند تصویر ذهنی زیبا و به یادماندنی در خاطر یکدیگر ثبت کنند ؟ آقای فرماندار الگوی گردشگری شما برای نوروز ۹۹ چیست و قرار است چه تصویر ذهنی برای گردشگران ۹۹ خلق کنید ؟

 

با سلسله تحلیل های گیل نامه همراه باشید 🙏

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.