پیامد های ناشی از کرونا چه تاثیری بر روند آموزش و پرورش خواهد گذاشت؟

نویسنده : مطهره رمضان زاده،خبرنگار گیل نامه

روبرویی دانش آموزان با کمبود وقت،کاهش کیفیت تدریس و انباشت درس ها پس از بحران کرونا

یادداشت اختصاصی _گیل نامه /  این روزها که اقشار مختلف مردم با بحران ناشی از کرونا دست و پنجه نرم میکنند، من و دانش‌آموزان همچنان نگران بحران طولانی مدت آموزش و یادگیری (شیوه آموزش از راه دور) پس از کرونا هستیم.

دغدغه ای که این روزها بیش از پیش تهدیدی برای برهم زدن آرامش خاطر دانش آموزان و فراگیری دروس در مدت زمان کوتاه محسوب می شود .

می خواهم چند سطری از دغدغه قشر دانش آموزان بگویم که این روزها به سرگردانی و بلاتکلیفی دچار شده اند.

در واقع این روز ها با بحران اقتصادی در پیش روی که گریبان گیر همه ما شده است ، کمتر مسئولی آنچنان که می بایست به دغدغه و نیازمندی دانش آموزان توجه می نماید .

بگذارید صراحتا و بی پرده بگویم،
من و همه دانش آموزان شاید تعطیلی روزهای اول به مزاج مان خوش نشسته بود ، اما رفته رفته در گذر زمان سنگینی پیامد های حل نشده آن زنگ تفریح کسالت آوری را برایمان رقم زد که شاید تا مدتها قابل حل نباشد .

من یک دانش آموز ام، شاید دغدغه این روزهای من حرفِ دل تمام دانش آموزان باشد ، این روز ها که آمیخته شده با سکوتی غم انگیز و التهاب آور ، ادامه راه در حل مساله دغدغه دانش آموزان غیرقابل تصور می باشد .

بطور یقین پیش بینی میشود که پس از گذراندن این بحران کرونایی، آموزش و پرورش کشور دچار بحران دیگری منجمله،کمبود وقت و کاهش کیفیت تدریس روبرو شود .‌معضلی که علاوه در نظام آموزش و پرورش و به تبع ، کادر فرهنگیان و معلمان و علی الخصوص دانش آموزان با آن درگیر خواهند بود .

امید داریم وضعیت ناهمگون آموزش و پرورش حل شود چرا که گذشت زمان نمی تواند کیفیت مطلوبی را برای دانش آموزان رقم بزند پس از بحران کرونا ما دانش آموزان،با موضوع حجیم بودن دروس و کاهش کیفیت تدریس دست به گریبان خواهیم بود.

می‌گویند” آموزش مجازی”، به نظر بنده بعنوان یک دانش آموز علاوه براینکه دستبوس تمام معلم های زحمتکش و شریف می باشم، آینده چندان روشنی به موفقیت در این شیوه(آموزش مجازی) متصور نمی شوم.

باتوجه به اینکه در کشورهای خارجی آموزش از راه دور کارآمد است اما آموزش و پرورش کشور ما هنوز به آن مرحله نرسیده که مانند آنها در مدت زمان کم بتواند بر این شیوه آموزسی فائق گردد .آیا مسئولان آموزش و پرورش تدبیری برای این مهم اندیشیده اند..؟

با این حجم از فشردگی و عقب ماندگی از درس ها مطمئنا زمان پس از ایام عید برای تدریس کافی نیست،و مدیران مدارس احتمالاً به اجبار کلاس‌های فوق برنامه و جبرانی متعددی برگزار کنند و این هزینه ای مضاعف را برای خانواده ها متحمل خواهد ساخت .

آیا مسئولان توجه دارند که اقتصادناشی از بحران کرونا تاثیر زیادی در کاهش کیفیت درآمد خانواده ها خواهد گذاشت و آیا قرار است هزینه های کلاس های فوق برنامه بر گردن خانواده‌ها باشد ؟
آیا آموزش و پرورش ظرفیت چشم پوشی از چنین مبالغی را دارد تا سرویس های آموزش از راه دور را بطور رایگان در خدمت دانش آموزان قرار دهد؟

ما دانش آموزان نگران فرصت های از دست رفته ایم، ما نگران آن هستیم که پس از کرونا آیا فراگیری دروس کیفیت قبل را خواهد داشت یا خیر.

ما نمی‌خواهیم شفافیت چیزی را بر هم بزنیم، اما تا آنجا که در توان داریم سعی میکنیم،  حتی فراتر از آن تلاش کنیم.

می‌خواهم سخن کوتاه کنم و بگویم،
مطالبه تمامی اقشار محصل از مسئولین ذیصلاح آن است که پس از بحران  کرونا برای بحران های در پیش روی سیستم آموزشی چاره‌ای بیندیشند و کیفیت تدریس و یادگیری را مجددا به کلاس‌های درس برگرداند.

در پایان میخواهم بگویم ، مسئول عزیز حواستان هست ….!!!
این روزها که همه درگیر و دار بحران ناشی از کرونا هستند کسی به فکر ما دانش آموزان می باشد ؟
به ندرت از ما دانش آموزان حرف میزنند، فاجعه ناشی از بحران کرونا برای ما نیز هست. بهتر است قدری هم به فکر عقب ماندگی محصلان از دروس ، حجم انباشته شده کتابها و وخامت اوضاع آموزش پس از کرونا باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.