پنج مهر سالروز شکست حصر آبادان گرامی باد

نویسنده : دکترصادق جلیلی، مدیردرمان وفرمانده بسیج مدیریت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان

گیل نامه   / «عراقی ها از بهمنشیر وارد ذوالفقاری شدند و قصد تنگ ترکردن محاصره و تصرف آبادان را داشتند”.
نیروهای بعثی برای تصرف آبادان خیلی تلاش کردند وروز به روز حلقه محاصره را تنگ‌تر کرده و با تنگ شدن حلقه محاصره تمامی راه‌های زمینی به آبادان قطع شد به طوریکه تنها راه دسترسی به این شهر از مسیر هوا و دریا بود.
رزمندگان اسلام پیرو فرمان امام خمینی ره عملیات شکست حصر آبادان را با رمز نصرمن الله وفتح قریب در پنج مهر ۱۳۶۰ آغاز کردند و دشمن باتحمل خسارات وتلفات سنگین عقب نشینی کرد.
این عملیات با همکاری ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای ژاندارمری به مرحله ی اجرا درآمد و جهادسازندگی نیز علاوه بر ساختن جاده، امور مقدماتی این عملیات را برعهده داشت.

یاد شهدای عزیز عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان را گرامی داشته وبه روح پاک ومطهرشان درود می فرستیم.
بعد از ۴۰ روز مقاومت جانانه مردم سلحشور خرمشهر و جانفشانی ورشادت شهیدجهان آرا فرمانده شجاع سپاه پاسداران خرمشهر و همرزمانش،متاسفانه شهر بندری خرمشهر سقوط کردو بعد از خرمشهر ،دشمن درصدد تصرف آبادان بر آمد و با پیشروی به سوی آبادان و با قطع راههای ارتباطی ماهشهر آبادان و اهواز به آبادان این شهر را محاصره کرد.
دشمن تلاش کرد تا با عبور از شرق کارون و شمال بهمنشیر وارد آبادان شود و برای دست یابی به این هدف در منطقه ذوالفقاری بر روی رودخانه بهمنشیر پل شناور احداث کرد تا با استفاده از پوشش نخلستان و نیزار بتواند از دید رزمندگان اسلام دور مانده و به راحتی وارد شهر آبادان شود.
«عراقی ها از بهمنشیر وارد ذوالفقاری شدند و قصد تنگ ترکردن محاصره و تصرف آبادان را داشتند”.
نیروهای بعثی برای تصرف آبادان خیلی تلاش کردند وروز به روز حلقه محاصره را تنگ‌تر کرده و با تنگ شدن حلقه محاصره تمامی راه‌های زمینی به آبادان قطع شد به طوریکه تنها راه دسترسی به این شهر از مسیر هوا و دریا بود.
رزمندگان اسلام پیرو فرمان امام خمینی ره عملیات شکست حصر آبادان را با رمز نصرمن الله وفتح قریب در پنج مهر ۱۳۶۰ آغاز کردند و دشمن باتحمل خسارات وتلفات سنگین عقب نشینی کرد.
این عملیات با همکاری ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای ژاندارمری به مرحله ی اجرا درآمد و جهادسازندگی نیز علاوه بر ساختن جاده، امور مقدماتی این عملیات را برعهده داشت.
رزمندگان ایران در ساعت های نخست عملیات، مواضع عراق را درهم شکستن و خاکریزهای دشمن متجاوز را تصرف کردند.
رزمندگان اسلام با به دست گرفتن ابتکار عمل و ادامه پیشروی در محورهای مختلف، دشمن را در تنگنا قرار دادند و جاده ماهشهر آبادان در نخستین ساعت ها آزاد شد و با پیشروی نیروها از شمال به جنوب و با تصرف پل قصبه، امکان مقاومت از نیروهای عراقی گرفته شد و بعداز ظهر همان روز نیروهای بعثی از پل حفار عقب رانده شدند.
عصر روز دوم عملیات (ششم مهر)، نیروهای عراقی به تدریج مجبور به تسلیم و عقب نشینی شدند و سرانجام در پایان این روز منطقه سرپل آزاد شد.
رزمندگان شجاع ایران در روز سوم عملیات منطقه را از وجود نیروهای دشمن پاکسازی کردند و در ساحل شرقی رودخانه کارون استقرار یافتند.
عملیات ثامن الائمه شاه کلید عملیات های بزرگ بعدی دفاع مقدس بود.
در عملیات ثامن الائمه نیروهای بومی و مردمی در کنار نیروهای مسلح ،با وجود نبود امکانات و تجهیزات کافی نظامی ، مقاومت جانانه ای از خود نشان دادند و هرگز عراق نتوانست وارد آبادان شود.
فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی چنان عزمی را در دل و جان رزمندگان انداخت که با وجود قدرت نامتوازن ایران و عراق در آن مقطع از تاریخ ، رزمندگان از سه محور دارخوین- فیاضیه و جاده آبادان به ماهشهر به دشمن حمله ور شدند و محاصره آبادان را با لبیک به فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در هم شکستند.
عملیات ثامن الائمه ترس و وحشت بزرگی در دل بعثی ها انداخت و بعد از عقب راندن عراق از آبادان نیروهای عراقی هرگز روحیه روزهای آغازین جنگ را باز نیافتند و ترس از رزمندگان ایرانی تا پایان جنگ به کابوسی برایشان تبدیل شد.
آنچه در عملیات ثامن الائمه اتفاق افتاد تنها بطلان محاسبه دقیق و پیچیده نظامی نبود، شکست حصر آبادان به لحاظ استفاده دشمن از آخرین تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری جنگی و استقرار بی شمار تجهیزات و نیروی انسانی چند ملیتی در منطقه، قطعا خارج از تصور کارشناسان نظامی دنیا بود.
امادر این سوی نبرد تنها سلاح کار ساز و برنده نیروهای ایران قدرت ایمان رزمندگان بود که گوش به فرمان ولی زمان خود عمل کردند و با غرش بر دشمنِ تا دندان مسلح ، متجاوزان را حقیر ساخته و با تحمیل ضربات و تلفات وادار به عقب نشینی کردند.
آزادسازی ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی از جمله ۲ جاده استراتژیک و راهبردی آبادان به اهواز و آبادان به ماهشهر و خروج شهر آبادان از محاصره، اسارت یکهزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای دشمن، کشته و زخمی شدن یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر از نیروهای عراقی و انهدام تانک ها و نفربرها و به غنیمت گرفتن ۱۶۰ دستگاه تانک و نفربر و ۱۵۰ دستگاه خودرو و ساقط کردن چندین فروند هواپیما و بالگرد دشمن از پیامدهای عملیات غرور آفرین ثامن الائمه(ع) بود.
شکست در این عملیات به قدری برای «صدام» سنگین بود که هفت نفر از فرماندهان خود را تیرباران کرد.
با گذشت ۳۹ سال از عملیات پیروزمندانه ثامن الائمه (ع)هنوز ابعاد تازه ای از شجاعت و رشادت و فداکاری و جانفشانی و دلاوریِ رزمندگان و شهدای عزیز قابل بازگویی است.
درپایان یک بار دیگر به روح شهدای عزیز شکست حصر آبادان درود می فرستیم و ضمن تجدید میثاق با آرمانهای شهیدان وزنده نگهداشتن یاد و نام آن عزیزان و باتآسی به آموزه های شهیدان خود را موظف به صیانت از کشور و خدمت به ملت دانسته و در این راه باتمام توان کار و تلاش نموده واز هیچ کوشش و اقدامی فروگذار نخواهیم بود و صدالبته مدافعان سخت کوش سلامت وجامعه خدوم پزشکی امرور درمبارزه با ویروس کرونا به خوبی این مهم را محقق ساخته و عزم خود رابرای خدمات بیشتر و بهتر و رضایتمندی مردم بیش ازپیش جزم نموده ودر این راه و هدف مقدس به حول وقوه الهی مصمم تر و محکم تر از گذشته گام بر می داریم.
چراکه ، ایمان داریم ، عمل به وصایای شهداوصیانت ، از راه شهدا و حفظ ودفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی ، با خدمت رسانی و رضایتمندی مردم معنا پیدامی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.