پنج روایت رسمی از بازار مسکن

سکوت سنگین بانک مرکزی شکسته شد

گیل نامه /  متوسط قیمت مسکن در تهران طبق محاسبات بانک مرکزی در ماه گذشته متری ۷۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان به‌ثبت رسیده است. بانک مرکزی این عدد را براساس واحد‌هایی که در بستر سامانه املاک و مستغلات کشور خریدوفروش شدند، به‌دست آورده و اعلام کرده نسبت به شهریور امسال ارزش واحد‌های مسکونی حدود یک درصد ارتقا پیدا کرده و از متری ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به مرز ۷۶ میلیون تومان رسیده است. همین عدد یکجور میانگین قیمت در بازار مسکن پایتخت است و به‌زبان ساده مشخص می‌کند خرید یک خانه ۱۰۰ متری در تهران بدون درنظر گرفتن فاکتور‌هایی مثل عمربنا و امکانات، هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون آب می‌خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /        گزارش تحولات بازار مسکن تهران بعد از توقف ۱۰ ماهه توسط بانک مرکزی اعلام شد و حالا می‌دانیم متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به حدود ۷۶ میلیون رسیده است. برای اینکه درک بهتری از این عدد داشته باشید، لازم است بدانید قیمت خانه ۱۰۰ متری در تهران به شکل میانگین حدود هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تخمین زده می‌شود، اما طبق گزارش بانک مرکزی ارزش همین خانه در منطقه یک که گران‌ترین محدوده بازار مسکن پایتخت است، به حدود ۱۵ میلیارد می‌رسد. قیمت مسکن در تهران از زمان توقف انتشار آمار‌های رسمی یعنی درحدفاصل آذر پارسال تا مهر امسال نزدیک ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و باکنار هم گذاشتن داده‌های بانک مرکزی متوجه ریزش ۴۲ درصدی حجم معاملات بازار مسکن طی یک سال گذشته می‌شویم.

شماره یک| قیمت مسکن در تهران؛ متری ۷۶ میلیون
متوسط قیمت مسکن در تهران طبق محاسبات بانک مرکزی در ماه گذشته متری ۷۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان به‌ثبت رسیده است. بانک مرکزی این عدد را براساس واحد‌هایی که در بستر سامانه املاک و مستغلات کشور خریدوفروش شدند، به‌دست آورده و اعلام کرده نسبت به شهریور امسال ارزش واحد‌های مسکونی حدود یک درصد ارتقا پیدا کرده و از متری ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به مرز ۷۶ میلیون تومان رسیده است. همین عدد یکجور میانگین قیمت در بازار مسکن پایتخت است و به‌زبان ساده مشخص می‌کند خرید یک خانه ۱۰۰ متری در تهران بدون درنظر گرفتن فاکتور‌هایی مثل عمربنا و امکانات، هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون آب می‌خورد.

شماره دو | کاهش ۴۲ درصدی حجم معاملات مسکن پایتخت
قیمت مسکن در تهران درحالی از متری ۷۶ میلیون عبور کرده که میزان خریدوفروش‌های این بازار درمقایسه با یک سال قبل ۴۲ درصد آب رفته است. گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در مناطق ۲۲ گانه تهران ظرف مهرماه امسال فقط سه هزار و ۱۳۳ واحد مسکونی معامله شده درحالی که مهرماه پارسال شاهد خریدوفروش پنج هزار و ۴۱۶ واحد مسکونی در پایتخت بودیم. اگر به دوسال قبل هم نگاه کنیم، میزان معاملات بازار مسکن تهران تقریبا به همین میزان تحلیل رفته است.

شماره سه | محبوب‌ترین نقطه بازار مسکن تهران؛ منطقه پنج
منطقه پنج تهران پرمعامله‌ترین نقطه بازار مسکن پایتخت است و ظرف شهریور امسال به‌تن‌هایی ۱۳ درصد از خریدوفروش‌ها دراین بخش از شهر امضا شده. گزارش جدید بانک مرکزی مشخص می‌کند ۴۰۴ آپارتمان مسکونی در منطقه پنج تهران ظرف مهرماه امسال معامله شدند که این عدد بیشتر از هر منطقه دیگری است. جایی که محله‌هایی مثل پونک، شهرک اکباتان و … واقع شدند و بعد از آن بیشترین حجم معاملات را در مناطق ۱۰ و دو شاهد بودیم که به‌ترتیب در مرکز و شمال شهر قرار دارند. در طرف مقابل کمترین میزان معاملات در مناطق ۱۹ و ۲۰ صورت گرفته که در هر کدام از این مناطق به‌ترتیب ۳۴ و ۴۲ خانه ردوبدل شده و بخشی از جنوب شهر محسوب می‌شوند.

شماره چهار| بررسی سلیقه خریداران در بازار مسکن
آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متر در خریدوفروش‌های مهرماه بازار مسکن تهران بیشترین سهم را داشتند. طوریکه بر اساس داده‌های بانک مرکزی ۱۵.۴ درصد از کل خانه‌هایی که در ماه گذشته معامله شدند، متراژی بین ۵۰ تا ۶۰ متر داشتند. از این حیث رتبه دوم و سوم دراختیار گزینه‌هایی قرار می‌گیرد که متراژشان به‌ترتیب بین ۴۰ تا ۵۰ و ۶۰ تا ۷۰ متر بوده است. گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نکات ریز و درشت زیادی دارد و به‌عنوان مثال نشان می‌دهد خانه‌هایی که قیمت هر مترشان بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون بوده، با سهم ۱۵.۱ درصدی بیشترین فراوانی را بین معاملات بازار مسکن پایتخت داشتند. از یک طرف دیگر طبق این گزارش متوجه می‌شویم خانه‌هایی که عمربنای آن‌ها نهایتا پنج سال است، نسبت به بقیه گزینه‌ها و خانه‌هایی قدیمی‌ساز، سهم بیشتری در خریدوفروش‌ها داشتند.

شماره پنج| گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران؛ منطقه یک و ۱۸
متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران که گران‌ترین نقطه پایتخت است، به حدود متری ۱۴۹ میلیون تومان نزدیک شده. با این اوصاف خرید خانه ۱۰۰ متری در منطقه یک به‌طور میانگین ۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بودجه لازم دارد، اما ارزش همین واحد در منطقه ۱۸ که ارزانقیمت‌ترین منطقه تهران معرفی شده، سه میلیارد و ۲۲۸ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. چون متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ که بخشی از جنوب شهر به‌حساب می‌آید، متری ۳۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان محاسبه شده است. بعد از منطقه ۱۸، منطقه ۱۹ تهران با متوسط قیمت متری ۳۹ میلیون تومان ارزان‌ترین گزینه است و آنطرف بعد از منطقه یک، باید منطقه سه را با قیمت متری ۱۲۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان گران‌ترین منطقه بدانیم.

 

فرارو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.