و دوباره … آقاى استاندار!

نویسنده:دکتر مختارجباری

گیل نامه / هر سياست گذارى درست و واقع بينانه بايد ويژگى هايى داشته باشد كه به چند ويژگى اجمالاً اشاره مى شود:

١-ثمربخشى: به اين اشاره دارد كه آيا سياست مورد نظر كارگر خواهد بود يا نه
٢- كارآيى: به اين اشاره دارد كه سياست مورد نظر نسبت به فايده اش براى جامعه چه بهايى دارد
٣- برابرى: به اين اشاره دارد كه سياست مورد نظر هزينه ها و منافع اش چگونه بين شهروندان توزيع مى شود
٤-امكان اجراء : به اين اشاره دارد كه امكانات ذهنى (توان مديريتى، آگاهى جامعه، دانش موضوعى…) و امكانات عينى( لجستيك مورد نياز، منابع مالى مورد نياز، نيروى انسانى مورد نياز و …)
واقعيت اين است كه نظام مديريتى و ادارى ايران به غير از چند مورد استثناء ( مانند حوزه هاى استراتژيك نظامى و شبهه نظامى، امنيتى) به لحاظ كارآمدى بشدت ناكارآمد و زمين گير است . اين ساختار حتا در روياپردازى خود هم نمى تواند با فاصله هزاران كيلومترى خود را نزديك ساختار مديريتى وادارى چين ببيند.
قرنطينه سازى ( با تعريف مشخص و واقعى قرنطينه نه صرفاً نمايش آن) در ايران براى ساختار مديريتى و اجرايى كشور نه در توان مديريتى اين ساختار است ، نه لجستيك آن را دارند و نه منابع مالى.
بنابر اين اصرار بر قرنطينه سازى اصرار بر امرى موهوم از سيستم اجرايى بشدت متوهم است، بنابر اين اصرارى ناصواب خواهد بود.
به عوض اصرار بر قرنطينه سازى شهر ، بايد سياست وضعى سازى اتخاذ مى شد.
در سياست هاى پيشگرانه جرم و آسيب ، سياستى وجود دارد كه به آن پيشگيرى وضعى مى گويند. در پيشگيرى وضعى با دخالت در محيط ، رفتار شهروندان بهسازى ميشود. در اين رويكرد پيشگرانه مثلاً نور و روشنايى معابر شهرى بيشتر مى شود و يا به مغازه داران گفته مى شود در مغازه خود از دوربين استفاده شود. اين دخالت هاى در محيط بسيار موثر بوده است در بهسازى رفتار.
در بهسازى رفتار شهروندان براى مقابله با ويروس كرونا ، سيستم مديريتى فقط به اطلاع رسانى و هشدار دهى از طريق تلويزيون بسنده كرد در حاليكه ميتوانستند با استفاده از ظرفيت نيروهاى نظامى ، سياست بهسازى رفتار شهروندان را با اتخاذ سياست وضعى در دستور كار قرار دهند. نيروهاى نظامى به جاى توزيع بسته بهداشتى كه در همان روزهاى اول متوقف شد و نتيجه بخش نبود مى توانستند با برقرارى ايستگاه هاى هشدار دهى در خيابان ها ، محلات ،مرتب شهروندان را نسبت به عدم خروج از منزل ترغيب و تشويق كنند. در سياست وضعى شيوه هاى ديگر و مطلوب تر هم ميتوان اتخاذ كرد. در سياست وضعى اتفاقى كه مى افتاد اين بود كه روح جديت به شهر براى مقابله با ويروس كرونا القاء ميشد.
شهرى كه در طول چند هفته گذشته دهها نفر از شهروندان جان خودشان را به دليل مبتلا شدن به ويروس كرونا از دست داده است بايد با استفاده از همه امكانات موجود رفتار شهرندان را بهسازى كرد و اكتفا كردن به انتشار اطلاعيه و هشدار در تلويزيون متناسب با اين فاجعه نيست.آقايان خوب ميدانند كه توان قرنطينه كردن شهر را ندارند و به همين دليل نماينده تام الاختيار وزير بهداشت در گيلان گفتند كه شوراى امنيت ايشان را متقاعد كرده اند كه نبايد قرنطينه كرد. اگر قرنطينه از توان مديريتى و لجستيكى و مالى شما خارج است ، ميتوانستيد با اتخاذ سياست هاى وضعى ، روح جديت را به شهر و شهروندان بدهيد.همان جديتى كه در مناسبت هايى چون ايام محرم، پياده روى اربعين ، هفته دفاع مقدس و … بكار ميبريد!

گیل نامه /  انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.