وزارت بهداشت و معمای تخم‌مرغ؛ خام و کرونایی/پخته و غیرکرونایی!

گیل نامه /  باید دست‌ها را بشوییم و لابد در شست و شو، به همان متد علمی و خاص عمل کنیم، اما اگر این کار را هم نکنیم و با دست آلوده غذا بخوریم، خطری متوجه مان نیست، همان طور که اگر دست به سطوح مختلف زده باشیم، اقدامی خطرآفرین انجام نداده ایم، چون اساسا سطوح و آلودگی هایشان سهمی در انتقال کرونا ندارند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  مراقب تخم مرغ باشید، چون می‌تواند موجب انتقال کرونا شود، اما نگران غذایتان نباشید، چون تحقیقات علمی، انتقال کرونا به واسطه آن را تایید نمی‌کند!

دو خبر متناقض و متضاد که یکی به مردم نهیب می‌زند و تلاش دارد که نسبت به یک خطر بالقوه کرونایی هشیارشان کند و دیگری این اطمینان را به وجود می‌آورد که خطر کرونا در جا‌های دیگر است نه در تغذیه و نه حتی در سطوح و آلودگی هایش!

«سال گذشته همین موقع تمام مردم جهان نگران انتقال این ویروس از طریق سطوح و اشیا بودند، لذا برای خرید دستکش‌های یکبار مصرف و همچنین مواد ضدعفونی کننده به داروخانه‌ها هجوم آوردند و به همین دلیل این اقلام برای مدتی نایاب شد. حال پس از یک سال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که انتقال ویروس از طریق سطوح امکان پذیر نیست و احتمال آن بسیار کم است.»

این سخنان دکتر مسعود مردانی، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناست که به واسطه حضور پرتکرار در رسانه ملی و اظهارنظر‌های فراوان درباره کرونا، برای بسیاری از مردم نام آشنا و معرف حضور است. اظهارنظری که طی روز‌های گذشته، بازتاب وسیعی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت و اگر بشنویم منجر به کاهش ضدعفونی سطوح سهم شده، عجیب نیست.

وی که متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری است، توضیح نداد که چگونه ممکن است انتقال ویروس از طریق سطوح هم «غیرممکن باشد» و هم «احتمالش بسیار کم» ارزیابی شود؛ اما در ادامه نکته عجیب و تامل برانگیز دیگری را مورد تاکید قرار داد و مدعی شد: «سازمان بهداشت جهانی به وضوح اعلام کرده است که غذا راه انتقال برای ویروس کرونا نیست.» آن هم در حالی که به تاکید وی، «شست و شوی دست‌ها هنوز هم جزو اصول اولیه پروتکل‌های بهداشتی محسوب می‌شود»!

جالب نیست؟ باید دست‌ها را بشوییم و لابد در شست و شو، به همان متد علمی عمل کنیم که ۲۰ ثانیه زمان می‌برد و نکات ریز و درشتی را شامل می‌شود، اما اگر این کار را هم نکنیم و با دست آلوده غذا بخوریم، خطری متوجه مان نیست، همان طور که اگر دست به سطوح مختلف زده باشیم، (به زعم عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا) اقدامی خطرآفرین انجام نداده ایم چراکه اساسا سطوح و آلودگی هایشان سهمی در انتقال کرونا ندارند!
اگر هنوز شگفت‌زدگی‌تان کامل نشده، بهتر است به اطلاعیه‌ای دقت کنید که امروز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان صادر شده و تاکید دارد: «پوسته تخم مرغ غیر بسته بندی در معرض آلودگی‌های محیطی و ترشحات تنفسی افراد مختلف است، بنابراین در شرایط همه گیری ویروس کرونا از خرید و مصرف تخم مرغ غیربسته بندی خودداری کنید.»
این اطلاعیه در ادامه تاکید دارد: «تخم مرغ‌های بسته بندی شده از فروشگاه‌هایی بخرید که آن‌ها را در یخچال نگهداری می‌کنند»، «بعد از خرید بسته بندی آن‌ها را ضدعفونی کنید»، «با بسته اصلی آن در یخچال نگهداری کنید» و «هرگز تخم مرغ را برای نگهداری نشویید، زیرا راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می‌شود و آلودگی به داخل آن راه می‌یابد.»
بدین ترتیب مشخص می‌شود که هم انتقال ویروس از طریق سطوح جدی و ممکن است و هم انتقال آن از طریق غذا. درست عکس اظهارات آن عضو کمیته علمی ستاد ملی که تاکید داشت منطبق با گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی است. ادعایی که اگر صحت داشته باشد، اطلاعیه وزارت بهداشت درباره تخم مرغ نادرست جلوه می‌کند و اگر درست نباشد، این سوال به وجود می‌آید که دلیل این همه تشتت، آن هم ی سال و چند هفته بعد از شناسایی و شیوع ویروس کرونا در کشورمان چیست؟ آیا این همه اختلاف پیرامون تخم مرغ خام و پخته و سطوح مختلف از جمله سطح پوسته تخم مرغ، عجیب نیست؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.