واردات خودروهای کارکرده تنها در کوتاه مدت قیمتها را کاهش می دهد

یک کارشناس اقتصادی:

گیل نامه /    یک کارشناس اقتصادی گفت: واردات خودروهای کارکرده می‌توانند به اصلاح قیمت کمک کنند و حتی می‌توان یک حباب نسبتا قابل ملاحظه‌ای از بازار خودرو کم کند، اما به شرط آنکه زیرساخت ها و قوانین همگام با این طرح باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /       مسیح فرزانه  درباره تاثیر واردات خودروهای کارکرده بر قیمت خودرو در ایران، اظهار کرد: برای واردات خودروهای کارکرده زیر ساخت‌های کیفی و کنترلی در کشور وجود ندارد، حتی در رابطه با واردات خودروهای صفر کیلومتر روز که به شکل قانون هم در آمده‌ است و مجلس نیز آن را تصویب کرده، بعد از حدود یک سال همچنان هیچ خودرویی را با پلاک ملی در خیابان‌های کشور مشاهده نمی‌کنیم؛ چه بسا این طرح، طرحی ضروری تر است چرا که می‌تواند باعث یک حباب قیمتی یا اصلاح قیمتی شود.

وی ادامه داد: واردات خودروهای کارکرده می‌توانند به اصلاح قیمت کمک کنند و حتی می‌توان یک حباب نسبتا قابل ملاحظه‌ای از بازار خودرو کم کند، اما به شرط آنکه زیرساخت ها و قوانین همگام با این طرح باشند.

این کارشناس خودرو افزود: اصلی‌ترین علت جهش قیمتی که در بازار خودرو اتفاق می‌افتد مربوط به قیمت ارز و تورم است، طی دو ماه گذشته افزایش نرخ ارز داشتیم که این موضوع در بازار خودروهای داخلی و همچنین وارداتی تاثیر گذار بود.

او گفت: اتفاقی که در بازار خودرو در حال رخ دادن‌ است، مربوط به اقتصاد کلان‌ است، زمانی که در بازار سرمایه بازدهی کالا کمتر از میزان تورم شود یعنی قیمت‌ها به صورت دستوری درحال کنترل شدن‌ هستند و ما درحال حاضر گشایش اقتصادی نداریم و اگر خبری مبنی بر آزاد شدن پول‌ها یا گشایش اقتصادی منتشر شده صرفا جنبه خبردرمانی داشته‌‌ است.

فصیحی افزود: اگر حتی واردات خودرو‌های دسته دوم هم رخ دهد، باز هم به دلیل اینکه ساز و کار کنترل‌ آن وجود ندارد و با توجه به شرایط تورمی که در کشور وجود دارد و بازار خودرو ممکن است به صورت مقطعی کاهش قیمت را تجربه کند، اما به عنوان بازار سرمایه در طولانی مدت رشدی رو به بالا خواهد داشت.

خبر فوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.