نوروز؛ فرصتی برای دور شدن از میکروب کینه/ تکنیک های آشتی را بشناسیم

یک روانشناس:

گیل نامه / یک روانشناس، با بیان اینکه کلمه «کینه» سراسر بار منفی است، عنوان کرد: کینه مانند میکروبی است که در بدن درد و رنج ایجاد می کند و انسان همیشه این درد و رنج را با خود همراه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /   اعیاد بهترین زمان برای ایجاد صلح و صفا و آشتی میان انسان‌هاست، چرا که طبیعت عید، تغییر و تحول و زدودن کدورت‌ها و افزایش نشاط و شادابی و صلح و صفاست.

نوروز یکی از آن فرصت های ناب است که در میان ما ایرانیان به فرصتی برای بخشش و رفع کدورت های احتمالی و نیز ازدیاد محبت تبدیل شده؛ البته هر روز از سال و به هر بهانه‌ای می‌توان برای بخشیدن و رفع سوءتفاهم‌ها آستین بالا زد، اما روزهای طلایی نوروز می تواند دل تکانی را همگانی کند.

لیلا حضرتی با بیان اینکه بخشش دارای تعاریف و جنبه های مختلف است، اظهار کرد: بخشش از دیدگاه روانشناسی تصمیم به فراموش کردن رنج و غم و کینه و فکر انتقام از کسی است که به ما آزار رسانده و باعث درد و خشم ما شده است.

وی بخشش را عامل کاهش خشم ما نسبت به فردی دانست که به ما آسیب رسانده و افزود: بخشش سعی برای گذشتن و گذر کردن است لذا کسی که می بخشد قدرتمند و توانمند است.

این روانشناس، بخشندگی را یکی از صفات خداوند دانست و تصریح کرد: بخشس دارایی و توانایی انسان محسوب می شود و افراد بخشنده توانمند هستند و اساسا بخشش ذلت نیست.

حضرتی، با بیان اینکه کلمه «کینه» سراسر بار منفی است، عنوان کرد: کینه مانند میکروبی است که در بدن درد و رنج ایجاد می کند و انسان همیشه این درد و رنج را با خود همراه دارد. در واقع کینه و خشم و نفرت باعث می شود دچار بیماری های روان تنی شویم.

وی ادامه داد: از آنجایی که رنجش از فردی که عامل آن است را مدام با خودمان داریم و خاطرات تلخ را مدام یادآوری می کنیم، تبدیل به کینه می شود و همین کینه اختلال افسردگی، استرس، وسواس، سردردهای میگرنی و… را ایجاد می کند و بر روی پوست صورت هم تاثیر می گذارد.

این روانشناس، با بیان اینکه کینه انرژی ما را تلف می کند و اجازه نمی دهد در درون یک آرامش را تجربه کنیم، گفت: برای اینکه کینه را از خودمان دور کنیم اول باید یک نگاه عمیق و دقیقه به اتفاق افتاده داشته باشیم و لازم است از نگاه طرف مقابل موضوع را بررسی کنیم؛ شاید طرف مقابل نیز سهمی داشته باشد و در شرایطی موجب رنجش ما شده که خودش غم و رنج زیادی داشته است.

وی با تاکید بر لزوم پاسخ به این پرسش که «آیا کینه ورزی بهتر است یا بخشش؟» خاطرنشان کرد: کینه فایده ای ندارد، در حالی که بخشش یکی از راه های رسیدن به آرامش درون است و اگر با طرف مقابل همدلی کنیم و بدانیم که همه انسان ها امکان خطا دارند و ممکن است روزی خودمان دچار خطا و اشتباه شویم، کینه ورزی را کنار می گذاریم.

حضرتی، با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و سال جدید و فرصت برای کنار گذاشتن کینه ها و آشتی کردن ها، متذکر شد: باید مهارت بخشش را یاد بگیریم و بدانیم که اگر رنجش نباشد، بخشش نیز وجود ندارد، پس افرادی که موجب رنجش ما شده اند را ببخشیم.

این روانشناس، یکی از عوامل مهم در شکل گیری رنجش و کینه را بالا رفتن توقع و انتظار از طرف مقابل دانست و عنوان کرد: وقتی طرف مقابل نمی تواند توقع و انتظار ما را برآورده کند، دچار رنج و خشم می شویم لذا یکی از کلیدهای موفقیت، پرهیز از انتقاد کردن و ایراد گرفتن از خود، دیگران، جامعه و حتی اشیا است، زیرا انتقاد و ایراد باعث رنجش خاطر شده و در نهایت به خشم و نفرت و کینه تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه همه انسان ها مستحق آرامش هستند و باید این صفت را در خودمان پرورش دهیم، خاطرنشان کرد: بدانیم اگر رنجی را با خودمان حمل کنیم، آرامشمان را از دست می دهیم و لذا بهتر است که ببخشیم تا به آرامش برسیم.

حضرتی، عذرخواهی را یکی از تکنیک های کنار گذاشتن رنج ها و کینه ها دانست و اضافه کرد: اگر ما در تنشی مقصر نبودیم و طرف مقابل حق به جانب برخورد کرد، بهتر است از عبارت «بین من و شما سوءتفاهم به وجود آمده است» استفاده کنیم.

وی پذیرش اشتباهات خود را یکی دیگر از تکنیک های آشتی کردن و معذرت خواهی دانست و گفت: اگر مسئولیت اشتباه خودمان یا سوءتفاهم به وجود آمده را قبول کردیم، می توانیم از یک معذرت خواهی ساده استفاده کنیم.

این روانشناس، با بیان اینکه کینه های عمیق تر بخشش ها را سخت تر می کند، یادآور شد: می توانیم از تکنیک «بنویس، بخوان، بسوزان» استفاده کنیم، یعنی به فردی که باعث رنج و آزار ما شده نامه بنویسیم و بیان احساسات و هیجانات کامل را داشته باشیم و بعد از چند ساعت آن نامه را بخوانیم و سپس بسوزانیم و مجددا شروع به نوشتن نامه با همان احساسات و هیجانات و مشکلات کنیم، اما بار دوم زاویه دیدمان را تغییر دهیم و از جایگاه طرف مقابل نامه بنویسیم.

حضرتی، با بیان اینکه در بخشش نباید منتظر طرف مقابل باشیم و برای آرامش خودمان باید برای بخشش قدم بگذاریم، تصریح کرد: ما باید انتخاب درست را انجام دهیم و با بخشش ذهن ما آرام می شود و طرف مقابل خودش مسئول رفتار خودش است.

وی با تاکید بر واقعی بودن بخشش و از صمیم قلب بودن آن، خاطرنشان کرد: شادی، خوشحالی و نشاط از اثرات بخشش است، زیرا همه انسان ها به دنبال آرامش هستند و کسی که می بخشد یعنی خودش را دوست دارد. انسان بسیار ارزشمند است و لذا همه ما لایق بخشش و آرامش و زیبا زیستن هستیم.

این روانشناس، دیده شدن و محبت کردن و محبت دیدن و دوست داشته شدن را نیازهای ذاتی انسان دانست و عنوان کرد: محبت کردن به دیگران باید بدون چشمداشت باشد و روز به روز باید به سمت کم توقعی برویم تا به آرامش برسیم لذا در آستانه نوروز نگاهی به سال ۹۹ داشته باشیم و از خودمان بپرسیم که چقدر مهر ورزیدیم و عشق داشتیم و عذرخواهی کردیم و بخشیدیم؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.