معافیت دانش‌بنیان‌ها و کارگاه‌های ثابت از پرداخت حق بیمه قرارداد

گیل نامه/مدیرکل تأمین اجتماعی استان گیلان با اشاره به معافیت حق بیمه قرارداد در برخی پیمان‌ها گفت: دربازنگری‌های صورت‌گرفته شرکت‌های دانش‌بنیان و کارگاه‌های ثابت از پرداخت حق بیمه قرارداد معاف شدند.

 جمیل حق‌پرست ظهر امروز با حضور در دفتر استانی خبرگزاری فارس در گیلان با اشاره به خدمات سازمان تأمین اجتماعی به ذینفعان خود اظهار کرد: تأمین اجتماعی از طریق برگزاری جلسات، فضای مجازی، ارتباط با اصحاب رسانه و حضور در تشکل‌های کارگری تلاش می‌کند تا مخاطبین خود اعم از بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران را آگاه کنند.

تلاش تأمین اجتماعی برای آگاه‌سازی ذینفعان از حقوق خود

وی با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی در تلاش است تا آینده‌ای امیدبخش برای بیمه‌شدگان فراهم کند، افزود: یکی از عوارض بازار کار در شرایط نامتوازن اقتصادی نداشتن امنیت شغلی و مطالبات کارگران است که سازمان تأمین اجتماعی با بازرسی‌های سیستماتیک از مبادی‌های مختلف شرایط را برای کارگران و کارفرمایان تسهیل می‌کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان گیلان ترس از بیمه کردن کارگران توسط برخی از کارفرمایان را ناشی از عدم آگاهی صاحبان کار برشمرد و گفت: بیمه کردن کارگران نه‌تنها هیچ ضرری برای کارفرمایان ندارد بلکه از عواقب ناگوار برای کارفرمایان که همان حجم‌های سنگینی و بیشمار شکایت از آن‌ها در مراجع قضایی است و محدودیت زمانی نیز ندارد، جلوگیری می‌کند.

 

حذف مراجعات حضوری اساسی‌ترین هدف سازمان تأمین اجتماعی

وی حذف و جلوگیری از مراجعات حضوری به شعبات تأمین اجتماعی با محوریت استفاده از فضای مجازی را بخشی از برنامه‌های تأمین اجتماعی در جهت رفاه ذینفعان برشمرد و بیان کرد: توسعه فیزیکی شعبات تأمین اجتماعی پاسخگوی نیاز مراجعان نیست و از طرفی دیگر استفاده از بستر فضای مجازی برای خدمات‌رسانی به ذینفعان جز اصول انکارناپذیر است.

حق‌پرست با اشاره به خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی گفت: در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر جلوگیری از تحمیل هزینه‌های گزاف در جهت توسعه فضای فیزیکی چند سالی است که خدمات خود را در بستر وب و فضای مجازی ارائه می‌کند که ارائه لیست بیمه از سوی کارفرمایان و نوبت‌دهی مجازی شعبات استان از این قبیل خدمات به شمار می‌رود.

افزایش رضایتمندی دریافت‌کنندگان خدمات تأمین اجتماعی با برون‌سپاری خدمات

وی با اشاره به طرح برون‌سپاری برخی از خدمات تأمین اجتماعی به‌منظور افزایش رضایتمندی در خدمات بیان کرد: در سال ۹۶ مقدمات افزایش کارگزاری‌ها در استان ایجادشده و علاوه بر آن‌ها کارگزاری‌های جدیدی تأمین اجتماعی در آستارا، تالش، صومعه‌سرا، لنگرود و رودسر نیز آغاز به کار خواهند کرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه ۴۷ درصد جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی مربوط به شهرستان رشت است، گفت: هفت شعبه تأمین اجتماعی در این شهرستان فعال است که شعبه سه آن در بین شعبات هم‌تراز خود حائز رتبه منحصربه‌فرد شده است.

معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان و کارگاه‌های ثابت از پرداخت حق بیمه قرارداد

وی در پاسخ به اینکه حق بیمه قرارداد یکی از عواملی است که کارفرمایان را به سمت عدم بیمه گری کارگران سوق می‌دهد و به‌نوعی در بی‌رمق کردن تولید اثرگذار است، تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، کلیه پیمانکاران باید به ازای یک پروژه افراد شاغل در آن را بیمه کرده و لیست بیمه گری را به سازمان تأمین اجتماعی تحویل دهد و چون همگی افراد در لیست بیمه‌شدگان از سوی تأمین اجتماعی قابلیت بازرسی ندارد، درصدی از مزد را می‌گیرد و ضرایبی را با توجه به جنس قرارداد بر پیمان‌کاری اعمال می‌کند.

حق‌پرست از معافیت حق بیمه قرارداد  با شرایطی خاص در برخی پیمان‌ها ازجمله پیمان‌های کاری فناورانه، دانش‌بنیان و پژوهشی خبر داد و افزود: طبق دستور وزیر در راستای حمایت از بخش تولیدات فناوران و محصولات پژوهش محور حق بیمه قرارداد با توجه به ضوابطی معاف می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از درآمد تأمین اجتماعی از حق بیمه قراردادها بوده و این سازمان به ازای گرفتن این نوع حق بیمه‌ها به ذینفعان خود خدمات ارائه می‌دهد، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود حق بیمه قرارداد تنها به محل درآمدی برای سازمان تعریف‌شده یک نظریه غیر کارشناسی است و از طرف دیگر بخش عمده پیمانکاری دولتی است و پیمانکار این حق بیمه‌ها را از جیب خود نپرداخته و در اخذ هزینه‌ها این حق بیمه را نیز لحاظ کرده و می‌گیرد.

مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان با بیان اینکه قانون دریافت حق بیمه قرارداد در بخش‌هایی بازنگری شده، افزود: معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان و یا پژوهش محور در پرداخت حق بیمه قراردادها جزئی از بازنگری‌های صورت گرفته در قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن است و در کنار آن کارگاه‌های ثابت نیز از پرداخت این نوع حق بیمه‌ها معاف شده است.

به ازای هر ۳.۳ نفر در گیلان یک نفر مستمری دریافت می‌کند

حق‌پرست با اشاره به شاخص پشتیبانی ۳.۳ در تأمین اجتماعی گیلان افزود: در دهه ۵۰ به ازای هر ۲۴ نفر یک نفر از سازمان مستمری دریافت می‌کرد اما امروزه به دلایل متعدد شاخص پشتیبانی در گیلان به ازای هر ۳.۳ نفر یک نفر مستمری دریافت می‌کند.

 

رشد هفت درصدی پرداخت مستمری در گیلان

وی از رشد هفت درصدی پرداخت مستمری‌ها در گیلان خبر داد و گفت: به دلیل پیری زودرس در استان، مهاجرت معکوس و بعضاً کاهش سن بازنشستگی باهدف ایجاد اشتغال شاهد افزایش پرداخت مستمری در گیلان هستیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان با بیان اینکه رد شدن لیست بیمه مبنایی برای تعداد اشتغال ایجادشده نیست، افزود: بسیاری از مشاغل ازجمله اشتغال‌های ایجادشده در کمیته امداد و بهزیستی با اینکه شغل ایجادشده و درآمدزا نیز هست؛ الزامی برای بیمه گری آن‌ها وجود ندارد و نتیجتاً جز آمار اشتغال به‌حساب نمی‌آیند.

حق‌پرست از وجود خلأهای قانونی در شناسایی و نظارت بر کارگاه‌های اشتغال و میزان بیمه گری آن‌ها اشاره کرد و افزود: طبق قانون تأمین اجتماعی تنها در اماکنی که دارای تابلو و مجوز ثبت فعالیت هستند به‌صورت کارگاه‌های ثابت و خود فرمایی اداره می‌شوند، فرایند بیمه‌ای را اعمال می‌کنیم درحالی‌که تعریف کار در اداره کار به اشخاصی اطلاق می‌شود که به دستور کارفرما، کاری را انجام دهند.

افزایش حدود ۱۰۰۰ نفری پرداخت بیمه بیکاری در گیلان طی سال گذشته

وی با بیان اینکه در پایان سال ۹۶، هفت هزار و ۵۰۰ نفر بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند گفت: میزان پرداختی بیمه بیکاری در سال ۹۷ به تعداد هشت هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است که دلیل اصلی آن شرایط اقتصادی کارخانه‌ها و شرکت‌ها است.

بدهی ۲۰۰ میلیاردی تأمین اجتماعی به مراکز درمانی گیلان در قبال طلب ۶۰۰ میلیارد تومانی از کارفرمایان

مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان با اشاره به بخش خدمات درمانی تأمین اجتماعی و بدهی‌های بسیار بالا در آن افزود: بخش درمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بدهکار است که جدای از مطالبات دولت، فقط ۶۰۰ میلیارد تومان از کارفرمایان طلبکار هستیم و در صورت گرفتن مطالبات تمامی بدهکاری‌ها پرداخت خواهد شد.

فارس

انتهای پیام/۳۳۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.