مشارکت یا عدم مشارکت مردم در انتخابات !

رسانه ابزاری قدرتمند و جادوئی  ؛  زبان گویای مردم

سرویس سیاسی :

اختصاصی _ گیل نامه / انتخابات را می توان نمادی از مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود تلقی نمود . لازمه داشتن یک جامعه فعال و پویا مشارکت مردمی در انجام امور است و همانطور که می دانیم یکی از مهمترین این امور ،  انتخاباتی همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی  ، تعیین ریاست جمهوری و … است . با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی ، این موضوع از حساسیت و اهمیت بیشتری در اذهان عمومی برخوردار شده است بخصوص آنکه موضوع مهم تائید و یا رد صلاحیت ها همواره برای بخش مهمی از جامعه با اهمیت است . حال سوال اینجاست ؛ انعکاس هر آنچه که در کارزار انتخاباتی توسط رسانه ها پدیدار می شود  ، تا چه حد می تواند موثر باشد .

انتخابات یک مفهوم و پدیده جدید در تاریخ بشر است . قطعا فرآیند انتخابات هیچگاه عاری از نقص نمی باشد . این فرآیند به مرور زمان  گسترش یافته و میتواند در آینده نیز مسیر تحول خود را طی کند .

سیر تحولی انتخابات رو به گسترش است و انتخابات ایران نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود . انتخابات باید کارکرد واقعی خود را به نمایش بگذارد . بخش اعظمی از سیر تحول انتخاباتی را مردم به دست می گیرند ، در واقع باید گفت این مردم هستند که با انتخاب خود مسئولیت می پذیرند و با انتخاب نامزدهای مورد تائیدشان ، جایگاه مسئولیت پذیری را به جامعه تزریق می کنند .

مردم در هر شرایطی با توجه به علایق و یا دلایل شخصی به فرد یا افراد مورد علاقه خود رای می دهند و به تبع از نتیجه رای خود به آن نماینده آگاه هستند .

با نزدیک شدن به ایام انتخابات با یکی از بحث های داغ و تکراری مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات مواجه هستیم ؛ مساله ای که علاوه بر کشورمان ایران در برخی کشورهای دیگر نیز مورد توجه بوده و بصورتی هدفمند و با برنامه ریزی به آن پرداخته می شود . قطعا جریان انتخاباتی با توسل به رسانه ها می تواند رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد . در این میان جریانات رسانه ای می توانند با قدرت جادوئی خود به گونه ای این جریان را به شیوه ای اصولی و هدفمند به کنترل بگیرند بطوریکه این مهم مطابق با اهداف و آرمان های آن جامعه ، در مسیری مستقیم سیرکند و یا با پرداختن به موضوعات حساسیت برانگیز و اختلاف افکن ، زمینه ناامیدی و عدم مشارکت در جامعه را فراهم سازد که بی گمان تبعات جبران ناپذیر آن برای آینده کشور ناگوار است .

در این بین دغدغه اکثر کنشگران سیاسی نسبت به مشارکت مردم در بزنگاه های انتخاباتی پرنگ تر از قبل می باشد . آنان خواهان حضور اکثریتی مردم در پای صندوق های رای هستند اما این توجه از سوی فعالان سیاسی تنها در ایام انتخاباتی قوت گرفته ، درحالیکه باید در نظر داشت که پرداختن به مشارکت مردم در تمامی زمان ها باید دغدغه همیشگی آنان باشد نه صرفا در زمان انتخابات و البته این مهم بدون مشارکت فعال رسانه ها میسر نیست و بدیهی است رسانه ها هم آنگاه می توانند به نقش مهم خود به درستی بپردازند که دستگاه های نظارتی و اجرائی انتخابات   ، زمینه های گسترش مشارکت فعال را در جامعه مهیاتر سازند .

از این رو از دستگاه های نظارتی و اجرائی انتظار می رود که قدری فضای موجود را بازتر کرده و با توجه به شرایط حاضر ، با پرهیز از برخی تصمیمات جناحی و یا سلیقه ای در روند گسترش مشارکت انتخابات کمک کنند تا مردم با آگاهی و انگیزه بیشتری به پای صندوق های رای بیایند و در این میان همانطور که گفتیم حضور موثر رسانه ها بیش از پیش احساس می شود ، چرا که همواره در طول دوران ، از رسانه به عنوان ابزاری قدرتمند و زبان گویای مردم یاد شده است . البته از قلم نیفتد که رسانه ها باید در انعکاس و بازنشر افکار و عقاید مردم و مسئولین کمال صداقت و انصاف را به دور از هرگونه جناح بازی رعایت کرده و تنها با هدفی واحد در جهت گسترش و توسعه و آبادانی هر چه بیشتر جامعه خود بکوشند .

 

با سلسله تحلیل های گیل نامه همراه باشید 🙏

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.