مزایای بی‌پایان حذف دفترچه درمانی

نویسنده : دکتر حسن آذری‌پور ، رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی اداره‌کل درمان استان تهران

گیل‌نامه / چالش پیش‌رو این بود که در آن زمان سامانه اطلاعات بیمارستانی منطبق بر پلتفرم «DOS» بود که انجام کار را با دشواری مواجه می‌کرد. نتیجه این شد که نسبت به تغییر پلتفرم سامانه اطلاعات بیمارستانی از سیستم داس به ویندوز اقدام شود که این اتفاق افتاد و اواخر سال ۹۳ همه بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی مجهز به سیستم (HIS) مبتنی بر ویندوز شدند. سامانه (HIS) جدید وب، این امکان را در ۳۶۰ مرکز درمانی میسر کرد تا طرح ایجاد پرونده الکترونیک و نسخه الکترونیک در مراکز ملکی به اجرا درآید. 

ضرورت حذف دفترچه و نسخه‌نویسی الکترونیک از سال‌ها قبل در سازمان تأمین‌اجتماعی احساس می‌شد. با توجه به تحریم‌های ظالمانه، در آن دوران مسأله تهیه کاغذ بدون کاربن برای چاپ دفترچه‌های درمان به چالشی بزرگ تبدیل شد و تحریم‌ها در فرایند ورود این کاغذها اختلال ایجاد کرد. طی جلسات تشکیل شده در ستاد مرکزی سازمان تأمین‌اجتماعی، شرکت مجری چاپ دفترچه اعلام کرد امکان خرید کاغذ از تولیدکننده اصلی به طور رسمی‌ وجود ندارد؛ بنابراین باید به روش‌های دیگری کاغذ خریداری شود که مستلزم افزایش هزینه‌های خرید بود.

به دنبال آن در جلسات اضطراری که برای حل موضوع در سازمان تشکیل شد، بر ضرورت حذف دفترچه و مدل‌های جایگزین، تأکید و تبادل‌نظر شد. در این جلسات پیشنهاد کردیم با توجه به اینکه در بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی سامانه HIS (سیستم اطلاعات بیمارستانی) وجود دارد که شبکه‌ای کامل در داخل مرکز به شمار رفته و امکان تبادل داده‌ها و اطلاعات درون شبکه را میسر می‌کند، حذف دفترچه در داخل مراکز ملکی با بهره‌مندی از این سامانه به اجرا درآید.

چالش پیش‌رو این بود که در آن زمان سامانه اطلاعات بیمارستانی منطبق بر پلتفرم «DOS» بود که انجام کار را با دشواری مواجه می‌کرد. نتیجه این شد که نسبت به تغییر پلتفرم سامانه اطلاعات بیمارستانی از سیستم داس به ویندوز اقدام شود که این اتفاق افتاد و اواخر سال ۹۳ همه بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی مجهز به سیستم (HIS) مبتنی بر ویندوز شدند. سامانه (HIS) جدید وب، این امکان را در ۳۶۰ مرکز درمانی میسر کرد تا طرح ایجاد پرونده الکترونیک و نسخه الکترونیک در مراکز ملکی به اجرا درآید.

هنگامی ‌که در سال ۹۵ به درمانگاه آزادی برای عهده‌داری ریاست درمانگاه منتقل شدم، سامانه اطلاعات بیمارستانی این مرکز به‌روزرسانی شد و تحت ویندوز درآمده بود. با استفاده از این امکانات، نسخه‌نویسی الکترونیک برای نخستین‌بار در شهریورماه سال ۱۳۹۵ این مرکز به عنوان پایلوت طرح کلید خورد. با توجه به اینکه یک‌سوم خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی در مراکز ملکی ارائه می‌شود، پیش‌بینی می‌شد که با حذف دفترچه‌های کاغذی حدود یک‌سوم هزینه‌های چاپ دفترچه کاهش یابد که حاصل، کاهش بیشتر بود.  در قالب این طرح، ناخوانا بودن نسخ برطرف و از سوی دیگر امکان مشاهده تداخل دارویی به صورت برخط برای پزشکان میسر شد. کاهش زمان انتشار برای دریافت دارو در داروخانه‌ها و نیز امکان نصب مانیتور پشت درهای مطب برای اعلام نام بیمار بعدی از جمله مهمترین دستاوردهای نسخ الکترونیک بود.  خوشبختانه امروز نسخه الکترونیک به بخش‌های طرف قرارداد نیز توسعه یافته که اگر این طرح کامل شود، چرخه خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی در حوزه درمان تکمیل می‌شود.

روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی گیلان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.