مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان: تشکیل تعاونی های توسعه و عمران زمینه ساز رشد و رونق اقتصادی استان است

گیل نامه / در راستای هم اندیشی به منظور اجرای مفاد تفاهم نامه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور در خصوص تشکیل تعاونی توسعه و عمران نشستی با حضور عباس علیزاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در سالن الغدیر استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  در راستای هم اندیشی به منظور اجرای مفاد تفاهم نامه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور در خصوص تشکیل تعاونی توسعه و عمران، نشستی با حضور عباس علیزاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، مصباحی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری، معاونین فرمانداران، روسای ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ها و اعضای هیات مدیره ۸ شرکت تعاونی توسعه و عمران تشکیل شده استان در سالن الغدیر استانداری برگزار شد.

مدیرکل در ابتدا هدف از برگزاری این نشست را بنا به درخواست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به منظور همیاری و هم افزایی جهت تشکیل شرکت های تعاونی توسعه و عمران و همچنین حمایت از ۸ شرکت تعاونی تشکیل شده به منظور استفاده از ظرفیت های آنها عنوان کرد.

وی با اشاره به قوانین شرکت های تعاونی توسعه عمران، افزود: طبق قانون دستگاه های اجرایی قبل از هرگونه برگزاری مزایده باید اطلاعات و سایر موارد مربوط به فعالیت و طرح های خود را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده تا طرح ها و خدماتی که قابلیت واگذاری به شرکت های تعاونی توسعه و عمران را دارند، شناسایی و با ترک تشریفات اجرای این طرح ها به شرکت های تعاونی توسعه و عمران واگذار شود.

علیزاده در ادامه نقش فرمانداران و تعامل سازنده آنها را با ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشکیل شرکت های تعاونی توسعه و عمران در  شهرستان های رشت، سیاهکل، لاهیجان، تالش، صومعه سرا، آستانه اشرفیه و ماسال بسیار پررنگ عنوان کرد و افزود: این تعامل و همکاری باید هر چه سریعتر در شهرستان هایی که هنوز شرکت های تعاونی توسعه و عمران تشکیل نشده نیز صورت بگیرید.

وی در همین راستا با اشاره به ماده ۶ تفاهم نامه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور خواستار برگزاری جلسات مستمر با حضور فرمانداران (جلسات هر سه ماه یکبار) به منظور آگاهی از موانع و مشکلات تشکیل شرکت‌های تعاونی و تسهیل در ایجاد زمینه فعالیت برای شرکت های به ثبت رسیده شد.

علیزاده در بخش دیگری از بیانات خود به اولویت واگذاری آب‌بندان ها به تعاونی توسعه عمران اشاره کرد و افزود: از ظرفیت آب‌بندان ها در قالب زراعی، شیلاتی و گردشگری می توان بهره برد.

وی اضافه کرد: اولویت واگذاری این طرح به شرکت های تعاونی اختصاص داده شده است که این شرکت ها می توانند خود راسا اقدام به اجرای این طرح ها نمایند و یا با تشکیل شرکت های اقماری تحت پوشش خود فرآیند نگهداری و اصلاح این طرح ها را به شرکت های مذکور واگذار کنند.

مدیرکل در ادامه به انجام امور خدماتی شهرداری ها از قبیل نگهداری فضای سبز، رنگ آمیزی جداول و سایر خدمات کم هزینه اشاره و افزود: فرمانداران می توانند برای تقویت تعاونی های توسعه و عمران، انجام این خدمات را با رایزنی با شهرداران و بخشداران به تعاونی های توسعه و عمران واگذار کنند.

علیزاده همچنین به مصوبه استانی واگذاری حداقل ده درصد  از زراعت چوب شهرستان ها به تعاونی های توسعه عمران اشاره و گفت: تا کنون هیچ اقدامی در خصوص اجرای این طرح صورت نگرفته که امیدواریم با پیگیری فرمانداران هر چه سریعتر شاهد استفاده از ظرفیت شرکت های تعاونی توسعه و عمران در این بخش نیز باشیم.

وی همچنین بر توجه و استفاده از ظرفیت های شرکت های تعاونی توسعه و عمران در حوزه گردشگری و صنایع دستی به ویژه در شهرهای ساحلی و توریستی استان تاکید کرد.

 علیزاده با اشاره به تفاهمنامه جدید وزارت تعاون و بانک توسعه و تعاون، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد را برای شرکت های تعاونی توسعه عمران بسیار موثر عنوان کرد.

مدیرکل در ادامه از تشکیل ستاد شورای راهبردی تعاونی توسعه و عمران در اداره کل با هدف نظارت، برنامه ریزی و هدایت تعاونی های مذکور خبر داد و افزود: دبیرخانه این ستاد موظف به پیگیری و رصد فعالیت  شرکت های تشکیل شده و همچنین بررسی مشکلات و موانع موجود و رفع این مشکلات هستند. وی در همین راستا به اقدامات مهم پس از تشکیل این ستاد از قبیل برگزاری چند جلسه با فرمانداران، معاونین استاندار و همچنین نشست هم اندیشی با حضور استاندار اشاره و ابراز امیدواری کرد تا با استمرار این جلسات و پیگیری های مستمر اهداف و سیاست های وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحقق یابد.

مدیرکل در بخش پایانی بیانات خود جلب اعتماد و ایجاد علاقمندی در مردم را برای مشارکت در فعالیت های اقتصادی در گرو نظارت و تعامل مشترک فرمانداران با ادارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان عنوان کرد و افزود: با فراهم کردن زمینه فعالیت برای شرکت های تعاونی توسعه و عمران و تجمیع سرمایه های خرد و هدایت درست و شفاف این منابع در انجام امور اقتصادی، مردم نسبت به حضور و مشارکت در این فعالیت ها  ترغیب می شوند که این حضور زمینه ساز رشد و رونق اقتصادی خواهد شد.

 در ادامه مصباحی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز ضمن با اهمیت خواندن تاسیس و فعالسازی شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران پیشنهاداتی به منظور حمایت از این تعاونی‌ها (از جمله گرفتن مصوبه شورای برنامه ریزی استان جهت واگذاری طرح‌ها و پروژه ها به تعاونی‌های توسعه وعمران، ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های اقماری و پیمانکاری در این تعاونی‌ها، ضرورت افزایش سرمایه تعاونی‌ها) ارائه و تاکید کرد به منظور پیگیری موضوع لازم است شهرستان‌ها به دو گروه فاقد تعاونی و دارای تعاونی‌های توسعه و عمران تقسیم و تکالیف و اقدامات هر شهرستان جداگانه پیگیری شود.

سپس تحویلداری مدیر تعاون استان و صیادی مسئول دبیرخانه تعاونی‌های توسعه و عمران توضیحات و پیشنهاداتی ارائه کردند. همچنین مدیران تعاونی‌های توسعه و عمران و روسای ادارات شهرستانی ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تشکیل و فعالیت تعاونی‌های توسعه و عمران به بیان موانع و مشکلات پیش رو پرداختند.

در پایان مقرر شد شهرستان‌های رودسر، شفت، رضوانشهر، املش، بندرانزلی، رودبار، آستارا و لنگرود هر چه سریع تر نسبت به تشکیل تعاونی توسعه و عمران اقدام کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.