فوری/ آمریکا پیوستن به جنگ غزه را رد کرد/ بایدن: موافقت مصر با بازشدن گذرگاه رفح + فیلم

گیل نامه /    رئیس جمهور آمریکا با اعلام این خبر که مصر با باز کردن گذرگاه رفح موافقت کرده، ورود آمریکا به جنگ اسرائیل و فلسطین در صورت پیوستن رسمی حزب الله را رد کرد.
رئیس جمهور آمریکا با اعلام این خبر که مصر با باز کردن گذرگاه رفح موافقت کرده، ورود آمریکا به جنگ اسرائیل و فلسطین در صورت پیوستن رسمی حزب الله را رد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /   بایدن نیز به خبرنگاران گفت که در گفتگوی تلفنی از داخل هواپیما با همتای مصری خود از این تصمیم قاهره مطلع شده و  رئیس جمهور مصر با عبور ۲۰ کامیون امداد موافقت کرده است.

  رئیس جمهور آمریکا در عین حال مدعی شد:« در مورد نیاز به ورود سریع کمک‌های بشردوستانه به غزه، با اسرائیلی‌ها بسیار تند صحبت کردم. اما اگر حماس بخواهد این کامیون‌ها را توقیف و مصادره کند، آنگاه این فرآیند ادامه نخواهد یافت و متوقف خواهد شد.»

به گفته بایدن این کمک‌ها طی دو سه روز آینده به غزه خواهد رسید.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که در رایزنی با مقامات رژیم اسرائیل، درباره ورود آمریکا به جنگ در صورت پیوستن رسمی حزب‌الله به درگیری‌ها مطلبی نگفته است.

خبرنگاری از بایدن درباره صحت گزارش تایمز اسرائیل مبنی بر همراهی واشنگتن با ارتش اسرائیل درصورت اعلام جنگ حزب الله به تل آویو پرسید و رئیس جمهور آمریکا درحالیکه جیک سالیوان، آنتونی بلینکن، جان کربی و مک گرک نیز در اطراف او حضور داشتند، گفت: «صحت ندارد. من هرگز این را نگفته‌ام».

رئیس جمهوری آمریکا  در سخنانی در پایان سفرش به سرزمین های اشغالی فلسطین از توافق رژیم اسرائیل با ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خبر داد اما  خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل نوشت که «ورود کمک های انسانی به غزه بدون بازگشت گروگان ها (اسیران صهیونیست) در کار نیست».

دفتر نتانیاهو اعلام کرد: «ما مانع مصر برای ارایه آب و غذا و دارو به غیرنظامیان در جنوب نوار غزه نخواهیم شد».

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: «درباره حوادث ۷ اکتبر بی طرف نخواهیم ماند. آنچه در اسرائیل (سرزمین اشغالی فلسطین) روی داد ۱۵ برابر آنچه بود که در ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد. اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها گروگان (اسیر) گرفته شدند. کنگره را به افزایش کمک‌ها از جمله تسلیحاتی به اسرائیل تشویق خواهم کرد».

تور ونسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه، روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: این یکی از سخت ترین لحظات پیش روی مردم اسرائیل و فلسطین در ۷۵ سال گذشته است. ما در لبه پرتگاهی عمیق و خطرناک قرار داریم که می تواند مسیر مناقشه اسرائیل و فلسطین و همچنین کل منطقه را تغییر دهد. خطر گسترش این درگیری “بسیار واقعی و بسیار خطرناک” است.  تنها راه برای پایان دادن به خونریزی و جلوگیری از تکرار آن، هموار کردن مسیر برای یک راه حل سیاسی بلندمدت، مطابق با قطعنامه های سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافقات قبلی است.

این درحالی است که آمریکا در نشست روز چهارشنبه به وقت محلی شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی برزیل را که خواستار توقف درگیری ها میان اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطین می شد تا کمک های بشر دوستانه وارد نوار غزه شوند، وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی برزیل رای ۱۲  کشور آلبانی، برزیل، چین، اکوادور، فرانسه، گابن، غنا، ژاپن، مالت، موزامبیک، سوئیس و امارات متحده عربی را در مقابل یک رای مخالف ایالات متحده آمریکا داشت و دو کشور روسیه و انگلیس نیز رای ممتنع دادند.

آمریکا با رای منفی خود، قطعنامه ای را وتو کرد که خواستار «وقفه های بشردوستانه» برای ارسال کمک های حیاتی به میلیون ها نفر در غزه بود.

اقتصاد نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.