فاز نخست ‌موزه دفاع‌مقدس و دهکده مقاومت گیلان بزودی افتتاح می‌شود

تلاش برای افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌مقدس و دهکده مقاومت گیلان

گیل نامه / رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از پروژه در حال احداث موزه دفاع مقدس گیلان بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  کیوان محمدی، رییس سازمان در جریان بازدید از پروژه در حال احداث موزه دفاع مقدس گیلان واقع در جاده تهران با تاکید براینکه ساخت موزه باید به گونه ای باشد که فضای واقعی جبهه و دفاع مقدس را تداعی کند گفت: بازدید از موزه‌های جنگ ایران و حتی کشورهای همسایه کمک می کند که ساخت موزه دفاع مقدس در رشت بهتر انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ادامه داد: موزه دفاع مقدس گیلان باید مطابق با واقعیت ها، منابع، اسناد و عکس های موجود باشد تا کارکرد واقعی اش به جهت انتقال مفاهیم و پیام ها به نسل جدید و همچنین یادآوری خاطرات و رشادت های شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان اثربخش باشد.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورها بعضی از ساختمان های شاخص دوران جنگ را با کشیدن دیواری دور تا دور آن به همان شکل نگهداری می کنند، افزود: ما هم می توانستیم در مواردی این کار را بکنیم، به عنوان مثال می توانستیم به جای تعمیر و ترمیم مسجد خرمشهر، آن را با همان وضعیتی که در زمان دفاع مقدس پیدا کرده بود حفظ کنیم و کنار آن مسجد جدیدی بسازیم تا آیندگان درک بهتری از شرایط آن موقع پیدا کنند.

محمدی با بیان این نکته که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان آماده همکاری است گفت: هر چقدر برای ساخت موزه دفاع مقدس  هزینه کنید راه دوری نمی رود.

 

سرهنگ پاسدار حسین مصطفی پور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان در جریان بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان به همراه تعدادی از مدیران و کارشناسان این سازمان از پروژه موزه دفاع مقدس گفت: تلاش ما بر این است که فاز نخست موزه دفاع‌مقدس و دهکده مقاومت گیلان دهه فجر امسال یا فروردین سال آینده افتتاح شود.

به گفته وی برای ساخت موزه دفاع مقدس از هفده سال پیش برنامه ریزی شده بود ولی به دلیل عدم اختصاص زمین مناسب، ساخت این پروژه به تاخیر افتاد.

مصطفی پور با اشاره به سازه در حال احداث این پروژه گفت: پی ریزی این پروژه در ماه های پایانی سال ۹۸  انجام شد و در بهار ۹۹ نیز با پیگیری کار توانستیم پیشرفت فیزیکی خوبی تا این مرحله داشته باشیم.

وی با بیان اینکه احداث ‌موزه دفاع‌مقدس و دهکده مقاومت گیلان خواست مشترک همه بزرگان و مسئولان استان است و همه دغدغه تکمیل آن را دارند اظهار امیدواری کرد که با توجه وعده مسئولان و مدیران مرتبط، این پروژه مهم بزودی تکمیل و برای بازدید عمومی آماده شود.

وی گفت: دفاع مقدس درخشان ترین دوران تاریخ انقلاب اسلامی است و نقش مهم و تأثیرگذاری در پیشرفت های انقلاب اسلامی داشته است بنابراین ارزش های حاکم بر دوران دفاع مقدس، دستاوردها و تأثیرات این دوران در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری و امنیت باید به درستی تبیین و اعلام شود.

لازم به ذکر است به گفته خوش سعادت، مسئول مهندسی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان،  پروژه فرهنگی دفاع مقدس و دهکده مقاومت استان گیلان در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع شامل بخش های مختلف از جمله حرم شهدای گمنام، پارکینگ، اداری، کتابخانه جامع دفاع مقدس، سالن اجتماعات، گالری‌های موزه، دریاچه و فضاهای آبی، جزیره مصنوعی«شبیه سازی جزیره مجنون»، شبیه‌سازی مناطق جنگی، سردرب ورودی، خانه های روستایی محلی، سالن آمفی تئاتر و انتظامات است.

در این بازدید گفته شد که قرار است ماکت زیردریایی در بخش استخر این پروژه نیز توسط نیروی دریایی ارتش ساخته شود و در معرض دید عموم قرار گیرد.

لازم به یادآوری است استان گیلان در طول دوران دفاع مقدس، هشت هزار شهید و جانباز برای حفظ کیان کشور تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

گفتنی است این موزه با تاکید بر رشادت های نیروی دریایی سپاه و ارتش طراحی می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.