غذاهای سنتی گیلان در جشنواره خرشه به نمایش گذاشته می شود|احیا صندوق خرد زنان بی سرپرست یا سرپرست خانوار

اختصاصی _ گیل نامه‎ / ‎مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با ورود به هفته جهاد کشاورزی (۲۱ – ۲۷خردادماه سال جاری ) ، ضمن تبریک و شادباش و آرزوی خرسندی و سالی پربرکت برای شهروندان علی الخصوص گیلانیان زحمتکش در عرصه کشاورزی خبر از برپایی جشنواره و برنامه های آتی برای کشاورزان و شهروندان گیلانی در روستای دافسار  با همت و مشارکت سازمان صنایع دستی ، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان و بانوان صندوق خرد جهاد کشاورزی گیلان داد .‎

مسعود اسدی پرور ، کارشناس ارشد تغذیه دام و طیور طی مصاحبه ای اختصاصی با پایگاه خبری گیل نامه باتوجه به ‏پتانسیل های استان گیلان بخصوص نقش پررنگ کشاورزان و زارعین در استان گیلان ، تصریح کرد  : شهرستان رشت به عنوان مرکز استان بالغ بر ۶۲۳۳۸ هکتار از اراضی ‏شالیزاری را در بخش کشاوزی دربرمیگیرد که سهم آن ۲۷% استان و ۱۱% کشور را شامل می شود‎.

وی در مقدمه گفتگو بیان کرد: شهرستان رشت  به عنوان قلب استان با توجه به پتانسیل ها و ویژگی های منحصر به فردش ، بزرگترین منطقه برنج خیز کشور می باشد . ۲۷% مرغ گیلان ، ۱۴% گوشت قرمز ، ۱۷٫۵ % شیر و ‏همچنین ۵۰% ماهی استان گیلان را شهرستان رشت تامین می کند‎.

کارشناس کشاورزی اداره مذکور در خصوص پاسخ به اینکه هدف از ایجاد جشنواره هایی اینچنین چیست ، افزود : استان گیلان از ظرفیت و آمادگی بسیار خوبی در تمامی زمینه ها بخصوص بخش کشاورزی برخوردار می باشد اما متاسفانه با پیشرفت تکنولوژِی عصر جدید و ورود مکانیزاسیون به عرصه کشاورزی ، بسیاری از سنت های کهن و ارزشمند گیلانی  به دست فراموشی سپرده شده است و متولیان امر در صدد احیا و ترویج آن به نسل های آتی می باشند . در همین راستا در ماه گذشته جشنواره خلو فشکن را در پیش گذراندند و هم اینک جشنواره خرشه ( آغوز ) برگزار شده است .

این مدیر عالی رتبه کشاورزی در تکمیل سخنانش با عنوان آغوز در نامگذاری جشنواره افزود : آغوز در معنای لغوی همان شیری که در ۴۸ ساعت بدو تولد گوساله ، شیر دوشیده گاو را به گوساله می دهند نامگذاری شده است و سرشار از پروتئین با چربی حداقل و بسیار مفید و به تعبیری پادتن برای دام و انسان می باشد . البته این کلمه فارسی ، به گویش گیلانی خرشه عنوان می شود .

وی  ضمن ابراز خرسندی در بخش کشاورزی و تبدیل روش سنتی به مدرن و ورود مکانیزاسیون به صنعت کشاورزی اظهار داشت : خوشبختانه راندمان کار قابل قبول بوده و در زمان صرقه جوئی قابل توجهی داشته ایم ، اعتبارات خوبی برای کشاورزان هرساله درنظر گرفته شده است و با کاهش هزینه تمام شده و ارتقا سود بیشتر مواجه بودیم . اما در مقابل قشر زحمتکشی از کشاورزان بیکار شدند بخصوص در بخش بانوان روستایی که شامل زنان بی سرپرست یا سرپرست خانوار می باشند .

اسدی پرور در ادامه سخنانش با اشاره بر حمایت قشر بانوان و کشاورزانی که تعداد آنها از ادامه کار کشاورزی و زراعی کاسته شده است تصریح کرد : جهاد کشاورزی صندوقی تحت عنوان صندوق خرد زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار دائر و کشاورزان با سپرده گذاری در این صندوق و اخذ وام کم بهره باسود ۴ % اقدام به تشکیل ۱۰ صندوق و افزایش آن به ۳۰ صندوق تا پایان سال کرده است  و در پای هر صندوق حدود ۳۰ نفر به کار گمارده شده اند و در صدد آن است که این صندوق را به تعداد هزار صندوق در سطح کشور افزایش دهد.

مدیر ارشد جهاد کشاورزی در پایان گفت : برپائی چنین جشنواره هایی ، بهانه ایست به جهت احیا و حفظ ارزش ها ، فرهنگ ، شناخت هویت و ارتقا آگاهی اجتماعی شهروندان نسبت به میراث گذشتگان و نوید تداوم و استمرار چنین جشنواره هایی در برنامه های آتی به گیلانیان داده است .

مکان برپائی جشنواره : جاده فومن ، پلیس راه ، سه راه شفت ، روستای دافسار ، مدرسه باقرالعلوم

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.