عملیات طوفان الاقصی/ جنگی که در تل آویو زلزله به پا می کند/ تبعات جنگ غزه برای ایران چه خواهد بود؟

گیل نامه /   عملیات نظامی بزرگی که توسط گردان های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، علیه اسرائیل در سحرگاه روزی آغاز شد که سالروز حمله دولتهای عربی به اسراییل بود. آیا این جنگ دامن‌گیر ایران نیز خواهد شد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /      عملیات حماس علیه اسرائیل باعث تعجب جهانیان شده است. پایگاه الجزیره در مقاله ای به قلم محمود علوش به مهم ترین تاثیرات عملیات طوفان الاقصی بر روند درگیری های اسرائیل و فلسطین، سیاست داخلی رژیم صهیونیستی و سیاست منطقه و جهان پرداخته است.

عملیات بزرگ طوفان الاقصی؛ بغضی که طوفان شد

عملیات نظامی بزرگی که توسط گردان های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، علیه اسرائیل در سحرگاه هفتم اکتبر آغاز شد، زلزله امنیتی و سیاسی شدیدی را در اسرائیل به وجود آورد و اثرات زیادی هم بر بافت منطقه ای خواهد داشت و بر اوضاع منطقه نیز تأثیر خواهد گذاشت.

فلسطینی ها برای تشدید درگیری خود با اشغالگران صهیونیست نیازی به دلیل ندارند. در حالی که تندروترین دولت تاریخ اسرائیل به دنبال انحلال کامل فلسطین، الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی و از بین بردن بارقه امید جهت برقراری صلح است، فلسطین راهی جز مقاومت ندارد. فلسطینی‌ها می دانند که اسرائیل در حال ایجاد ارتباط فزاینده با جهان عرب است و به همین دلیل، احساس می‌کنند به طور فزاینده‌ای در محیط منطقه‌ای خود منزوی شده‌اند. در نتیجه پاسخ نظامی فلسطینی‌ ها طبیعی ترین واکنش آنان به وضعیت اخیر است.

با این حال، این عملیات از نظر وسعت و کارآیی در برنامه‌ریزی و اجرا در تاریخ درگیری های فلسطین با رژیم اشغالگر اسرائیل بی سابقه است. عملیات طوفان الاقصی نیز مانند سایر عملیات‌های عمده‌ای که در سال‌های اخیر توسط گروه‌های فلسطینی انجام شده – که آخرینشان هم عملیات سیف القدس در سال ۲۰۲۱ بود – به دنبال اثبات این موضوع است که مقاومت چه تاثیری عمیقی بر مساله فلسطین خواهد داشت.

اسرائیل از زمان محاصره غزه در بیش از یک و نیم دهه پیش تا کنون، به دنبال تضعیف توانایی جناح های فلسطینی در نوار غزه برای تاثیرگذاری بر معادلات سیاسی و نظامی منطقه بوده و از محاصره به عنوان ابزاری جهت تضعیف فلسطین و وادار کردن فلسطینیان غزه جهت شورش علیه مدیریت حماس در نوار غزه استفاده کرده است.

در سال‌های اخیر، اسرائیلی‌ها بر این باور بودند که ضعف فرضی نوار غزه در درگیری به آنها کمک می‌کند تا سیاست‌های خود را در قدس و کرانه باختری پیش ببرند. هیچ‌یک از اهداف صهیونیست ها محقق نشد و علاوه بر شکست محاصره، حمایت مردمی حماس در نوار غزه نیز کم نگردید و توانایی‌های نظامی حماس و سایر جناح‌ها نیز طور قابل توجهی افزایش یافته است.

حرفه‌ای بودن نظامیانی که گردان‌های القسام با آنها عملیات «طوفان الاقصی» را انجام داده اند، نشان می‌دهد که چگونه حماس و دیگر جناح‌ها با وجود برتری نظامی و اطلاعاتی اسرائیل، توانایی بیشتری برای انجام عملیات‌های بزرگ پیدا کرده‌اند. موفقیت جنبش حماس در ایجاد یک شوک امنیتی بزرگ از طریق عملیات «طوفان الاقصی» نشان‌دهنده شکست فاجعه‌بار امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل است و قطعاً پیامدهای آن بر سیاست داخلی اسرائیل قابل توجه خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو باید با عواقب یک زلزله امنیتی بزرگ دست و پنجه نرم کند. نتانیاهو ممکن است یک جنگ بزرگ علیه غزه راه بیندازد، اما هزینه ها برای اسرائیل بیش از هر زمان دیگری خواهد بود. حماس در عملیات «طوفان الاقصی» به استراتژی ربودن بیشترین تعداد ممکن از گروگان های اسرائیلی با هدف افزایش فشار بر دولت اسرائیل و وادار کردن آنها به تبادل زندانیان متوسل شده است. این اقدام باعث شده دست حماس باز بوده و قدرت عمل بیشتری از اسرائیل داشته باشد.

تاثیرات طوفان الاقصی بر اسرائیل و دنیا

همزمانی عملیات «طوفان الاقصی» با تلاش‌های ایالات متحده برای گسترش دامنه عادی‌سازی ارتباط اسرائیل و کشورهای عربی و انعقاد یک توافق صلح بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، به خوبی اهداف مهم حماس از این عملیات بزرگ را تبیین کرده و توضیح می‌دهد. اندازه‌گیری ابعاد تاثیرات این جنگ بر روند عادی‌سازی روایط عربستان و اسرائیل هنوز مشخص نیست، اما مطمئناً این عملیات اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

به طور کلی، این تحول بزرگ در مناقشه فلسطین و اسرائیل نشان می دهد که عادی سازی اعراب و اسرائیل به صلح فلسطین و اسرائیل نخواهد انجامید.

با وجود چالش های بزرگی که امروز فلسطین با آن روبروست، اما عملیات طوفان الاقصی مناقشه فلسطین و اسرائیل را وارد دوره جدیدی می کند. این جنگ نشان می دهد مساله فلسطین هنوز هم یکی از مهم ترین مسائل بین المللی است و صلح اسرائیل و اعراب هیچ معنایی نخواهد داشت. اگر اعراب و سازمان ملل نتوانند اسرائیل را وادار به تغییر رویکرد خود در قبال فلسطینی ها کرده و آنها را مجبور به انجام گام هایی اساسی نکند که منجر به ایجاد یک کشور مستقل برای فلسطینیان در مرزهای ۱۹۶۷ شود، جنگ ادامه خواهد یافت و هیچ گونه صلحی در میان نخواهد بود.

به هیچ وجه نمی توان تصور کرد که اسرائیل کنونی که تحت حکومت تندروترین دولت تاریخ خود است، مایل به تغییر رویکرد خود باشد، اما عملیات «طوفان الاقصی» توانایی گروه های راست افراطی اسرائیل را برای پیشبرد برنامه خود جهت حذف فلسطینیان و افزایش شهرک های اسرائیلی بسیار پیچیده خواهد کرد.

خبر فوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.