عملکردهای جزیره‌ای باید متوقف شود | تاکید بر ایجاد مرکز داوری در اتاق رشت

نشست هیات رئیسه اتاق ایران با اعضای هیات نمایندگان اتاق رشت؛

گیل نامه /     رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بودجه اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور از سال آینده به صورت عملیاتی، شفاف و قابل اندازه‌گیری تدوین خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /       حسین سلاح ورزی در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با هیات رئیسه و اعضای هیات نمایندگان اتاق رشت با اشاره به آماج حملات غیرمنصفانه ماه‌های اخیر به اتاق ایران تأکید کرد: نتایج بررسی نهادهای نظارتی نشان می‌دهد که برخلاف برخی ادعاها، حتی یک ریال هم در اتاق گم نشده است.

او تأکید کرد: هیات رئیسه اتاق ایران در دور دهم مصمم است که منابع مالی اتاق را در محل و مأموریت تعیین شده هزینه کند و همچنین نظارت‌های دقیقی بر نحوه مصرف این منابع در واحدهای زیرمجموعه خود داشته باشد.

سلاح ورزی افزود: تصمیم ما در هیات رئیسه این است که زیر بار انحراف بودجه و کسری بودجه نرویم. اما این به معنای محدودیت و سیاست انقباضی نیست. امسال را باید بر اساس بودجه مصوب پیش برویم اما برای سال آینده بودجه عملیاتی تدوین خواهیم کرد. بنابراین اگر اتاق‌ها فعالیت مشخص قابل اندازه‌گیری در راستای مأموریت‌های اتاق داشته باشند، نگران بودجه آن در سال آینده نباشند. می‌خواهیم اتاق‌ها بودجه عملیاتی و شفاف برای سال ۱۴۰۳ تدوین کنند و بر این اساس انتظار تخصیص منابع از اتاق ایران داشته باشند.

او همچنین بر ایجاد مرکز داوری در اتاق رشت، پیگیری اتمام ساختمان اتاق رشت، پیگیری موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی و پیگیری مشکلات گمرک آستارا که از جمله درخواست‌های مطرح شده اعضای هیات نمایندگان اتاق رشت بود، تأکید کرد.

عملکردهای جزیره‌ای باید متوقف شود

قاسم رضاییان رئیس اتاق رشت با تأکید بر اینکه هیات رئیسه جدید این اتاق در استان گیلان تحول در رفتارها و شفافیت در عملکردها را در سایه خرد جمعی در اولویت خود قرار داده است، گفت: معتقدیم که باید همه امور به خرد جمعی واگذار شود. در این راستا بعد از تشکیل کمیسیون‌های کشاورزی، صنایع، گردشگری، صنایع دستی و … اعلام کردیم که پیگیری و تصمیم‌گیری در همه امور در حوزه مأموریت هر کدام از این کمیسیون‌ها به خود آن‌ها واگذار خواهد شد.

او با بیان اینکه طراحی وب‌سایت اتاق رشت به دو زبان فارسی و انگلیسی در مراحل پایانی است، ادامه داد: در راستای شفاف‌سازی هرچه بیشتر، قرار است تمام درخواست‌های تجار داخلی و خارجی را روی سایت قرار داده و علاوه بر این لینک پیامکی آن‌ها را برای تمام تولیدکنندگان استان ارسال کنیم تا از عملکردهای انحصاری جلوگیری شود.

رضاییان با تأکید بر اینکه پیگیری مطالبات بخش خصوصی از اهداف اصلی ماست گفت: بخشی از مشکلات کشوری است اما ما جزیره‌ای آن‌ها را دنبال می‌کنیم و به نتیجه نمی‌رسیم. معتقدم یکی از رسالت‌های اصلی هیات رئیسه در دوره دهم متوقف کردن پیگیری‌های جزیره‌ای است.

او با بیان اینکه باید موضوعات را تجمیع کنیم و به صورت مرکزی آن‌ها را از دولت پیگیری کنیم، ادامه داد: پیشنهاد من این است که با مشارکت هر ۳۴ اتاق یک کارگروه تشکیل دهیم تا مسائل مختلف کشوری که استان‌ها با آن مواجه هستند از جمله مسئله بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را یک‌صدا دنبال کنیم و از رویکردهای جزیره‌ای فاصله بگیریم.

رئیس اتاق رشت به همکاری این اتاق با دانشگاه‌های استان به عنوان یکی از اهداف اصلی اشاره کرد و افزود: از آنجا که اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بار مالی زیادی دارد ما در اتاق رشت این درخواست‌ها را با این ملاک که تا چه میزان می‌تواند برای استان و یا کشور عواید اقتصادی داشته باشد بررسی می‌کنیم و درخواست‌های غیرموثر را رد می‌کنیم. پیشنهادم این است که اتاق ایران هم با سازوکار مشابهی اعزام و پذیرش هیات های تجاری را مدیریت کند.

او با برشمردن برخی دیگر از اقدامات اتاق رشت از هیات رئیسه درخواست کرد در اختصاص بودجه سالانه به اتاق، اتاق‌هایی که دارای طرح و برنامه هستند و موفق‌تر عمل کرده‌اند در اولویت قرار بگیرند. همچنین ایجاد مرکز داوری در اتاق رشت، تعیین تکلیف مالکیت سرای تجاری، تأمین بودجه اتمام ساختمان جدید اتاق رشت و ایجاد بانک اطلاعاتی محصولات کشاورزی از دیگر خواسته‌های اصلی رضاییان از هیات رئیسه اتاق ایران بود.

اتاق‌های سراسر کشور نیازمند تدوین نقشه راه هستند

هادی تیزهوش تابان نایب‌رئیس اتاق رشت هم با تأکید بر اینکه به اندازه امکاناتی که استان گیلان برای توسعه کشور دارد به آن توجه نشده است افزود: استان‌های شمالی ما می‌توانند با کشورهای CIS روابط خوبی داشته باشند و باید از این فرصت استفاده کرد.

او تأکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما فقدان چشم‌انداز اقتصادی برای هر یک از اتاق‌های شهرستان ها است. نبود نقشه راه باعث هدررفت انرژی و سرمایه اتاق‌ها می‌شود.

بخشنامه‌های خلق‌الساعه صنایع را با مشکلات زیادی مواجه کرده است

سیاب حسن‌پور عضو هیات نمایندگان اتاق رشت با بیان اینکه همه هزینه‌های تولید و صادرات محصولات کشاورزی با نرخ آزاد انجام می‌شود افزود: بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی از سال ۹۷ کمر صادرکنندگان واقعی را شکسته و اغلب آن‌ها را از سرمایه‌گذاری در این بخش خارج کرده است. تولید محصولات کشاورزی بدون سرمایه‌گذار مانده است و کار به دشواری دنبال می‌شود. درخواست ما پیگیری این موضوع از سوی اتاق ایران است.

امیر پورنصیر عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق رشت هم با اشاره به وجود صنایع مهمی از جمله صنایع کاغذ، سلولزی، فولادی و دارویی در استان گیلان بیان کرد: بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ای که بر اساس آن‌ها آب، برق و یا گاز صنایع را قطع می‌کنند ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. تقاضای من این است که شرایطی فراهم شود تا از وجود کارشناسان حقوقی و تأمین اجتماعی حاضر در اتاق ایران برای پیگیری این موضوعات در استان استفاده کنیم.

فرهاد شفقتی نایب‌رئیس اتاق رشت هم بر شفافیت بیشتر در اتاق‌های بازرگانی تأکید کرد و گفت: در استان با مشکلاتی مواجه هستیم که برای رفع آن‌ها به حمایت و همراهی اتاق ایران نیاز داریم. از جمله اینکه در مواقعی از فصول سال شرایط بسیار سختی در گمرک آستارا ایجاد می‌شود و کامیون‌های محصولات کشاورزی حتی بیش از دو هفته معطل می‌شوند. درخواست ما پیگیری این موضوع از طریق اتاق ایران است.

او همچنین از اتاق ایران درخواست کرد در رایزنی با وزارت کشور تلاش کند تا این وزارتخانه هم‌زمان با اعلام یک استان به عنوان استان معین بودجه لازم برای آن را هم اختصاص دهد.

منابع اتاق باید در محل قانونی تعیین شده هزینه شوند

عبدالله مهاجر دارابی عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم با ارائه توضیحاتی درباره نحوه هزینه کرد بودجه عمرانی اتاق‌های سراسر کشور از جمله اتاق رشت گفت: منابع سه در هزار و چهار در هزار محل مصرف مشخصی دارند و باید در همان مسیری که قانون تعیین کرده صرف شوند.

محمدرضا بهرامن نایب‌رئیس اتاق ایران هم با اشاره به برخی اختلافات حقوقی در اتاق رشت گفت: بیان برخی مسائل بدون توجه به اسناد و مدارک می‌تواند جامعه را به تجار و بازرگانان بدبین کند. بنابراین باید از اظهارنظرهای شتاب‌زده پرهیز کرد.

صمد حسن‌زاده نایب‌رئیس دیگر اتاق ایران نیز با تأکید بر وظایف قانونی هیات نمایندگان در نظارت بر عملکرد اتاق‌ها گفت: اگر کاستی در عملکرد اتاقی وجود دارد این کاستی تنها به هیات رئیسه مربوط نیست بلکه متوجه کل هیات نمایندگان آن اتاق است. نباید در ارزیابی‌ها عملکرد بزرگان و پیشکسوتان حاضر در دوره‌های قبل نادیده گرفته شود.

پیام باقری نایب‌رئیس اتاق ایران با بیان اینکه آن دسته از برنامه‌های اتاق رشت که هم‌راستا با اهداف و برنامه‌های اتاق ایران باشد حتماً مورد توجه قرار خواهند گرفت افزود: توسعه فضای کسب‌وکار از مباحث اصلی اتاق‌های استانی است. کمیسیون‌هایی که رئیس اتاق رشت به آن‌ها اشاره کرد به صورت متناظر در اتاق ایران وجود دارد. این مأموریت در معاونت کمیسیون‌های اتاق ایران هم تعریف شده که فعالیت رگولاتوری میان کمیسیون‌های استان‌ها و اتاق ایران وجود داشته باشد. چرا که معتقدیم در مأموریت‌ها نباید دچار موازی کاری شویم.

او از اقتصاد دریا به عنوان یکی از مزیت‌های اقتصادی گیلان یاد کرد و ادامه داد: محور اصلی فعالیت‌ها در گیلان باید اقتصاد دریا باشد. چرا که در این زمینه مزیت رقابتی وجود دارد. باید برای استفاده از این مزیت برنامه‌ریزی شود.

کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به استعدادها و ظرفیت‌های طبیعی و صنعتی استان گیلان گفت: قرار است در این جلسات با دست‌یابی به ادبیات مشترک و هم‌افزایی بیشتر به اهداف تعیین شده برای اتاق‌ها نزدیک‌تر شویم. در واقع هدف از برگزاری این جلسات توجه به مزیت‌های اقتصادی هر استان، توسعه منطقه‌ای و اطلاع از انتظارات اتاق ایران از اتاق استانی و متقابلاً اطلاع از انتظارات اتاق‌های استانی از اتاق ایران است.

کارکرد دانشی را توسعه دهیم

ساسان شاه ویسی دبیر کل اتاق ایران هم گفت: اگر به دنبال استحکام نهادی اتاق در سطح استان و ملی و به دنبال تقویت روابط و ظرفیت‌سازی‌های جدید برای یک افق مؤثر اما مشترک با اتاق ایران هستیم باید از ظرفیتی که به عنوان سند ملی و توسعه پایدار در استان تعریف شده است استفاده کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر یک سند پایه وجود دارد که نقش و جایگاه استان گیلان را در روابط منطقه‌ای تعریف کرده است ادامه داد: خلق کردن مسیر جدید ما را از جریان حکمرانی اتاق ایران دور می‌کند و تا به یک مفاهمه منطقی برسیم دچار یک وازدگی می‌شویم.

شاه ویسی با اشاره به الزامات اقتصاد مطلوب گفت: باید کارکرد خود را به کارکرد دانشی تبدیل کنیم. باید نگاه مبتنی بر فناوری و کارکردهای هوشمندساز داشته باشیم. ما باید جریان اتاق را با اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از ممیزه‌های تولید ثروت همراه کنیم. اگر کارکرد دانشی به ظرفیت‌های خودمان بدهیم می‌توانیم یکی از بهترین برنامه‌ریزی‌ها را برای خود تعریف کنیم.

او ادامه داد: رویکرد هیات رئیسه دهم به‌شدت کارکرد دانشی دارد لذا روابط مبتنی بر دانش را تقویت می‌کند و اگر هم از بودجه عملیاتی صحبت می‌کند می‌خواهد کارکرد اتاق‌های استانی به این سمت سوق دهد.

به بازسازی چهره اتاق برای گروه‌های مرجع نیاز داریم

محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در این نشست با اشاره به اینکه این مرکز در دور قبل دو طرح پژوهشی راجع به مسائل چای و تجارت با روسیه را برای اتاق رشت با مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان انجام داده است، گفت: ما آماده هستیم که باز هم چنین طرح‌هایی را اجرایی کنیم اما انتظار داریم که کاربرد و اثر آن را در قالب مصوبات شورای گفت‌وگوی استان یا سایر تصمیم‌گیری‌ها ببینیم.

او با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اتاق دهم توسعه منطقه‌ای است افزود: فرض ما این است که استان مرز جغرافیایی اقتصادی نیست و منطقه می‌تواند کارکرد اقتصادی داشته باشد. برای استان‌های خزری طرح اقتصادی همگن وجود دارد که اتاق می‌تواند در حوزه مسائل توسعه‌ای منطقه‌ای نوآوری داشته باشد. در این طرح شرکت سرمایه‌گذاری منطقه‌ای و بانک توسعه منطقه‌ای تشکیل می‌شود و به این ترتیب اگر اتاق ایران موظف به تشویق سرمایه‌گذاری داخلی است باید اتاق‌های شهرستانی نقطه ثقل این کار باشند. مرکز پژوهش‌های اتاق آماده عملیاتی کردن این الگو در استان‌هاست.

قاسمی با بیان اینکه نحوه چهره‌سازی از اتاق‌های بازرگانی یکی از ضعف‌ها است گفت: متأسفانه حتی برای گروه‌های مرجع مثل اساتید دانشگاه و رسانه‌ها نتوانستیم خود را به خوبی معرفی کنیم. هر یک از اتاق‌های استانی وظیفه دارند که درباره این موضوع برنامه‌ریزی کنند. در اتاق‌ها باید برای اساتید دانشگاه‌ها و رسانه‌ها باز باشد. ما نیاز به بازسازی چهره اتاق برای گروه‌های مرجع داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.