علم و عمل ؛از الزامات توسعه یافتگی در عرصه اقتصادی و فرهنگی است

 

اختصاصی _ گیل نامه / حزب اسلامی کار گیلان ، به مناسبت روز جهانی کارگر و روز معلم بیانیه ای صادر کرد .

 شرح آن در متن زیر  آمده است :

به نام خدا

ضمن پاسداشت روز دهم اردیبهشت ماه ،روز خلیج همیشه فارس ، همزمانی بزرگداشت روز جهانی کارگر در روز یازدهم و روز دوازدهم اردیبهشت ماه گرامیداشت مقام والای معلم و یادمان شهید جاوید علم و ادب مرتضی مطهری را جاودان و گرامی میداریم .

تقارن این دو روز ،روز کارگران و کارسازان علم و ادب و اندیشه و فرهنگ و کارگران صنعت و تولید، تصویگر و یادآور نقش علم و تعلیم در آینده صنعت و تولید بوده است که همگامی و رشد همگون این دو مهم ، امید بخش توسعه هر چه بیشتر فرهنگی و اقتصادی جامعه خواهد بود .

لذا حضور موثر و ارزشمند جامعه تعلیم و تربیت و یا بدرستی کلمه ،جامعه فرهنگیان در کنار و هم راستا با جامعه کار و تولید و کارگر قطعا امید بخش برای آینده ای روشن میباشد . درخشش جامعه و آینده ای بهتر ،ایجاب مینماید که امید در جامعه این دو قشر ایجاد گردد .

امید برای حال و آینده بهتر و تامین حداقل نیازمندیها برای زیستن . در جامعه کنونی به عقیده خیلی از جامعه شناسان و صاحب نظران عرصه سیاسی ،اجتماعی -بعد از توجه به توسعه سیاسی ،الزام به توسعه فرهنگی از اهم امور اجتماعی است . هر چند که در عمده جوامع با توسعه سیاسی پایدار ،توسعه فرهنگی اولویت اصلی در ایجاد جامعه ای پیشرفته مبتنی بر فرهنگ مداری ،امنیت محوری با نگاه به آینده ای امید بخش و روبه رشد میباشد . آنچه که قابل درک و پذبرش خواهد بود ؛الزام ایجاد بستر سیاسی مناسب و متعاقبا فرهنگی برای رشد اقتصادی و توسعه ای پایدار بر محوریت مدرنیته و علم محوری است .

برای اینکه بتوان اقتصادی پویا برای جامعه متصور شد ؛لزوم آن داشتن ابزار حرکتی یا همان نیروی انسانی کارآمد مبتنی بر عمل با تکیه بر علم میباشد . لذا میتوان گفت علم و عمل ؛از الزامات توسعه یافتگی در عرصه اقتصادی و فرهنگی است . در عرصه علم ،تعلیم و تربیت و توجه به فرهنگ و فرهنگ سازی و همچنین عرصه کار و کارگری که ابزار حرکت در جامعه اقتصادی است ؛با نگاهی اجمالی میتوان به رشد اندک ،غیر همسو ،نامناسب و نامتناسب ،توام با مشکلات عدیده در این دو عرصه پی برد .

ابزار تولید فرهنگ ،فرهنگیان و ابزار تولید صنعت و اقتصاد کارگران میباشند لیکن توجه به این دو مهم به نظر همچنان مغفول مانده است که این مهم قطعا تصویرگر خوبی برای آینده نخواهد بود . در عرصه فرهنگ،تعلیم و تربیت کافیست نگاهی به شاخص های تعیین رشد فرهنگی در جوامع رو به پیشرفت داشته باشیم؛به خوبی به عدم احراز این ملاکهای توسعه یافتگی فرهنگی پی خواهیم برد . عدم ایجاد فرهنگ کتاب و کتابخوانی ،سرانه اندک کتابخوانی و نشر کتاب در جامعه ،عدم تکیه به زیرساختهای هنری و تربیتی و عدم تامین حداقلی نیازمندی برای مجریان مستقیم این عرصه و.. از مهمترین موارددر ایجاد و گسترش و تثبیت فقر فرهنگی در جامعه بوده است .

البته از ارتباط منطقی بین مشکل اقتصادی و مشکل فرهنگی نمیتوان بی توجه عبور نمود . جامعه ای که با بحران تامین حداقلهای اقتصادی ،اشتغال ،بیکاری و معضلات و آسیب های مبتلابه در جامعه روبرو بوده است ؛چنین جامعه ای توان برآورد نمودن حداقل نیاز مسیر رشد فرهنگی یعنی مطالعه و کتاب خوانی را نخواهند داست . این چنین جامعه ای روند بحران امنیت اجتماعی که از عوارض بحران فرهنگی نیز میباشد ؛ را براحتی طی میکند .

در راستای توجه به ابزار علم و فرهنگ یعنی نیروی انسانی در جهت تامین امنیت شغلی ،تامین درآمد مناسب جهت حداقلهای زندگی ،عدم ایجاد آموزشهای لازم برای رشد آموزشی و سایر موارد مرتبط ،قطعا عامل موثر و قطعی در عدم حضور مثبت و مناسبتر این قشر در عرصه فرهنگی با نگاه رو به توسعه خواهد شد . در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که دارای اقتصادی پیشرفته و پایدار بوده اند و توجه ویژه ای به بودجه آموزشی و پژوهشی و فرهنگی در مراکز علمی ،آموزشی و فرهنگی میشود و نگاه بین علم و اقتصاد و صنعت از اهم اولویت اقتصادی منظور میشود ؛به صورت جدی به ابزار انسانی حوزه فرهنگ و تعلیم و آموزش توجه ویژه ای میشود .

در چنین جامعه با نگاه فرهنگی است که میتوان به آینده روبه رشد در عرصه های مختلف ، امیدوار بود ‌ در همین راستا نگاه اجمالی به جامعه کار و کارگری نیز مبین همان مشکلات و در ابعاد همسان خواهد بود . در بوجود أمدن اقتصاد نا امن که منجر به توقف کارخانجات ،شرکتها و تولید میشود و متعاقبا منجر به عدم امنیت شغلی کارگران ،عدم امنیت و آرامش روحی و روانی که خود از عوامل اصلی خطر ابتلاء به معضلات فرهنگی ،اجتماعی میباشد ؛.قطعا مشکلات مترتب در عرصه سیاسی ، عاملی تاثیر گذار در معضل اقتصادی و متعاقبا زیانهای وارده از آن بر جامعه میباشد . عدم امنیت سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران نیز از نشانه های عدم ایجاد بستر سیاسی مناسب در جامعه بوده است .

البته از قوانین دست و پا گیر نیز در راستای مشکلات کار و تولید که مسلما عوارض آن در جامعه رسوخ خواهد نمود ؛ نباید غافل شد . توجه به این دو مهم که به مناسبت این دو روز خجسته نگاه اجمالی به آن شد ؛از وظایف مسئولین محترم در کشور میباشد. مبنای کار و حرکت مسیولین ،میبایست فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجادتولیدو رونق تولید باشد ؛ که سالهاست توجه ای ریشه ای به آن نشده است . توجه به مقوله فرهنگ و اقتصاد در سایه رشد سیاسی مبتنی بر قوانین و اصل پایبندی به نظام ، از ًضروریات داشتن آینده ای مطمئن در راستای توسعه و پیشرفت بوده است .

عدم توجه به این مهم و عدم شناخت دقیق آسیب ها قطعا عوارض زیانباری را متوجه جامعه خواهد نمود . لذا لازم است در حال حاضر به حداقلها ی این دو قشر زحمتکش توجه شود و از آن پلی برای آینده بهتر با نگاهی امیدوارانه برای آنان ساخت. توجه به معیشت و امنیت شغلی این دو وتوجه به رفع موانع امیدوارم مورد توجه بیش از پیش مسئولین قرار گیرد .آینده درخشان در گرو کار و تولید و علم و فرهنگ است .

علی گل امینی
دبیر حزب اسلامی کار گیلان

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.