ضرورت بازنگری طرح‌های هادی روستایی

فرماندار رشت مطرح کرد:

 گیل نامه /  فرماندار رشت با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های هادی روستایی نیازمند بازنگری هستند، گفت: در تهیه طرح‌های هادی باید دقت شود که بافت روستایی حفظ شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /   علی فتح‌اللهی در مراسم تجلیل از دهیاران برتر شهرستان رشت که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه روستاها قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور هستند، اظهار کرد: هیچ سفره‌ای باز نمی‌شود مگر اینکه ماحصل تلاش و زحمات روستاییان در آن موجود باشد.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه در مباحث تولید، اشتغال و توسعه پایدار باید روستاها در اولویت توجه قرار گیرند، افزود: جهت حفظ و صیانت از مباحث تولیدی در حوزه‌های مختلف کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط، باید نگاهی بسیار متفاوت‌تر از پیش به روستاها داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش ارزش افزوده اراضی و ملک در روستاهای شهرستان در سال های اخیر، تصریح کرد: وضعیت آب و هوایی مطلوب، نزدیکی به مرکز کشور و توسعه راه‌ها و زیرساخت‌ها باعث توجه افراد غیربومی به خرید اراضی در روستاهای شهرستان شده است.

فتح‌اللهی در ادامه با اشاره به نکات منفی افزایش قیمت زمین در مناطق روستایی، بیان کرد: این اتفاق، انگیزه فروش اراضی روستایی را برای روستاییانی که با مشکلاتی چون بالا بودن هزینه‌های کشاورزی و تامین معاش مواجه هستند، بالا برده و مردم، علیرغم میل باطنی، مجبور به فروش بخشی از زمین‌های خویش هستند.

فتح‌اللهی با تاکید بر اهمیت نظارت بر توسعه روستا از سوی مبادی ذیربط، افزود: نقش دهیاران و شوراها در این قضیه بسیار پررنگ و حائز اهمیت است، به خصوص که در سالیان اخیر شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق روستایی هستیم.

فرماندار شهرستان رشت، نگاه همه جانبه برای نیل به توسعه پایدار را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: باید روستا را با تمام فاکتورها، آیتم‌ها و معیارهای یک روستا مدنظر قرار داده و آن روستا با طبیعیت، جنگل‌ها، رودخانه‌ها، دریا، سواحل، آثار تاریخی و آیین و تمدنی که در آن وجود دارد، برای همگان تعریف شود.

وی غالب طرح‌های روستایی را دارای نواقصی خواند و اظهار کرد: بسیاری از طرح‌های هادی روستایی نیازمند بازنگری با لحاظ رویکرد همه جانبه است.

فتح‌اللهی ادامه داد: باید طرح‌های هادی به گونه‌ای باشد که روستاها در قالب یک روستا و با چشم انداز و بافت روستایی و با شاخص‌های خاص خود حفظ شود، نه اینکه روستاها با المان‌های شهری در قالب یک شهر تعریف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.