آنهائی که نتوانند از فرصت ها استفاده کنند بزودی از گردونه رقابت حذف خواهند شد| رشت شهر فرصت ها و اولین هاست

با اعطاء عنوان طلائی شهر خلاق خوراک ، حال و هوای شهر رشت چگونه است ؟

سرویس شهری :

اختصاصی _ گیل نامه /  کسب عنوان شهر خلاق در حوزه غذا ، برای مردمان رشت و در کل گیلان از همان ابتدا خبری مسرت بخش و امیدوارکننده بود . و کسب این عنوان در جوامع توسعه یافته می تواند به عنوان یک مزیت تلقی شود . امروز در عصری زندگی می کنیم که رقابتی تنگاتنگ بین جوامع در جهت رسیدن به توسعه و پیشرفت همه جانبه و استفاده از فرصت های پیش رو جریان دارد و این در حالیست که شهر رشت توانست به راحتی به یکی از مهمترین این فرصت ها یعنی «معرفی جهانی بعنوان شهر خلاق خوراک»  دست پیدا کند . به نظر می رسد علی رغم گذشت چندسال ، فرصت مناسبی است تا یک بار دیگر به بررسی ویژگی ها و شاخص های شهر خلاق و نیز نقش آن در توسعه جوامع بپردازیم .

همانطور که از نام شهر خلاق برمی آید این عنوان به شهرهائی نسبت داده می شود که دارای عناصر و ویژگی هائی نظیر خلاقیت ، نوآوری برخوردار بوده و در آن به نوعی امکان تبدیل فرصت و ایده ها به موقعیت های درآمدزا ، شهرت ، ثروت و ازین قبیل وجود داشته باشد و چه بسا دارا بودن این شاخصه ها کمک شایانی در رشد و توسعه آن شهر و به مراتب جامعه خواهد کرد . حال این سوال مطرح است که کسب عنوان شهر خلاق غذا چه مزیت و فرصتی را در توسعه اشتغال و نوآوری برای مردم گیلان فراهم نموده است و آیا طی این سالها ما دچار فرصت سوزی نشده ایم ؟!

این در حالیست که در مواردی مشاهده شده در روستائی دوردست ، نوجوانان و جوانان نابغه ای توانسته اند با برخورداری از استعداد و توانائی های ذاتی باعث تغییرات شگرفی در زندگی خود و خانواده شان بشوند و چه بسا با برنامه ریزی دقیق و کشف این استعدادها بتوان جلوه های دیگری از خلاقیت را در همین استان کوچک به رخ جهانیان کشید . لازم است برای حصول این نیت به جوامع روستائی با دیده احترام نگریست چراکه روستائیان مردمانی زحمتکش و غیور هستند که چرخه اقتصاد و تولید به دست توانمند ایشان می چرخد .

هدف از طرح چنین مثالی قطعا اشاره به موقعیت ها و استفاده بهینه از آن است . حال با توجه به اینکه شهر رشت ، شهری پرامتیاز و شاخص در اکثر زمینه ها محسوب می شود و در بسیاری از منابع از آن بعنوان شهر فرصتها یاد شده است به نظر می رسد که می توان پا را فراتر از این گذاشت و با کشف استعدادهای فاخر نه تنها بر اثرگذاری عنوان شهر خلاق غذا افزود ؛ بلکه از دیگر جنبه های خلاقیت نیز به نحوی شایسته تر بهره جست .

اهمیت این موضوع آنگاه مشهودتر است که بدانیم کلان شهرها از نگاه منطقه ای خارج شده و با برنامه هائی همه جانبه توسعه ای جهانی نگر را مدنظر قرار داده اند . بی گمان دنیای کنونی ، عصر جریان اطلاعات و گسترش تکنولوژی است . در این جهان اخبار به سرعت نور مخابره می شوند ، کم و کاستی ها به وضوح نمایان شده  و آنهائی که نتوانند از فرصت ها استفاده کنند بزودی از گردونه رقابت حذف خواهند شد کماینکه شهر رشت به همین جهت اخیرا با تذکرات جدی از سوی سازمان جهانی یونسکو مواجه شد و علی رغم همه این تذکرات متاسفانه مسئولین تاکنون اقدامی شایسته از خود نشان ندادند و بیم آن می رود که بزودی این فرصت طلائی از شهر رشت گرفته شود .

همانطور که اشاره کردیم خلاقیت ارتباط مستقیمی با مقوله توسعه دارد . از اینرو به نظر می رسد با توجه به نکات ذیل می توان ضمن بهره گیری از فرصت های خلاقیت محور ، به توسعه شهر رشت و استان گیلان پرداخت :

  • توجه به لزوم سرمایه گذاری در جهت توسعه شهری با محور ایده های خلاقانه
  • توجه به پایه های ساختاری توسعه شهری که تاثیر مستقیم بر اقتصاد و رشد جامعه خلاق دارد
  • تاکید بر ایجاد بسترهای مناسب برای صنایع خلاق و ایجاد فرصت های فرهنگی و هنری خلاقانه مبتنی بر آن
  • بهره گیری از مهارت های خلاقانه شهروندان با هدف اثرگذاری بر روند توسعه شهر
  • حمایت از ایده های خلاقانه و احداث مراکز تولید فکر و ایده از طریق پارک علم و فناوری ، دانشگاه ها و موسسات مربوطه
  • برنامه ریزی مدون و درازمدت با رویکرد توسعه خلاقیت محور
  • منطبق ساختن سیاست های فرهنگی یکپارچه با سیاست صنعتی ، محیطی و سیاست یکپارچه شهری

با وصف بر این می توان گفت ، مردم و شهروندان ( بعنوان مشارکت اجتماعی و مشارکت خلاق ) می توانند شهر را به جامعه ای خلاق اندیش مبدل سازند  و با دراختیار گذاشتن و تسهیل در امکانات و اعطاء منابع به نخبگان و خلاقان شهر قطعا خواهیم توانست مسیری پایدار در جهت توسعه جامعه شهری و متمایز ساختن آن به وجود آوریم .

به نظر می رسد این همان چیزی است که متولیان شهر خلاق خوراک رشت طی سال های گذشته به آن کم توجه بوده اند .

 

با سلسله تحلیل های گیل نامه همراه باشید 🙏

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.