سوادمالی و زندگی در شرایط تورمی

نویسنده : دکتر رضا سیف پور _ پژوهشگر سوادمالی و مدرس بورس

به نظر میرسد کنترل تورم از دست دولت خارج شده؛
گیل‌نامه  /  سالهاست که جامعه با پدیده پیچیده «تورم» روبرو است . تورم باعث میشود تا ارزش پول فردای شما به میزان نرخ واقعی تورم کمتر از ارزش و یا قدرت خرید همان پول در شرایط امروز باشد . به همین دلیل کسانی که از مهارت کافی برای زندگی در چنین شرایطی (شرایط تورمی) برخوردار نباشند ممکن است ضمن از دست دادن سرمایه و دارایی خود ، ناخواسته وارد چالش های عمیقی شوند.

سالهاست که جامعه با پدیده پیچیده «تورم» روبرو است . پدیده ای خطرناک برای اقتصاد که روز به روز بر میزان آن افزوده شده و در کنار «رکود» و «تحریم های اقتصادی» ممکن است به زودی ابعاد آن در حوزه های سیاسی ، اجتماعی نیز گسترش یابد . با همه این اوصاف خانواده اولین کانون مهمی است که در این شرایط با چالش های جدی مواجه میشود . چالش هایی که ممکن است ماهیت آن را دچار دگرگونی ساخته و حتی باعث متلاشی شدن آن شود . این در واقع روی زشت همان «فقر» است که این روزها براساس آمار منتشر شده بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد جامعه را در برگرفته است.
تورم باعث میشود تا ارزش پول فردای شما به میزان نرخ واقعی تورم کمتر از ارزش و یا قدرت خرید همان پول در شرایط امروز باشد . به همین دلیل کسانی که از مهارت کافی برای زندگی در چنین شرایطی (شرایط تورمی) برخوردار نباشند ممکن است ضمن از دست دادن سرمایه و دارایی خود ، ناخواسته وارد چالش های عمیقی شوند .
مهارت زندگی در شرایط تورمی از طریق ارتقای سطح «سواد مالی» و گذراندن دوره های علمی مدیریت اقتصادی خانواده به دست می آید . بدیهیست کسب این مهارت ها زمان بر و تشریح کامل آن هم طولانی خواهد بود بااینحال قصد دارم تا در این یادداشت ، سه ویژگی مهم افرادی را که از مهارت کافی برای زندگی در شرایط تورمی برخوردار هستند ، برایتان ذکر کنم . بدون شک اگر شما هم از این مهارت ها برخوردار باشید میتوانید در شرایط کمر شکن تورم دوام بیاورید وگرنه باید سبک زندگی مالی خود را تغییردهید :
• سرمایه گذاری هدفمند :
افرادی که دارای توانایی زندگی در شرایط تورمی هستند مهمترین اولویت زندگی مالی خود را سرمایه گذاری میدانند . آنها شیوه های درست سرمایه گذاری را می آموزند و در جایی سرمایه گذاری میکنند که مطمئن شوند ارزش افزوده پولشان از ارزش کاهنده تورم پیشی می گیرد . البته انتخاب درست بازار و طراحی سبد سرمایه گذاری مناسب ، بسیار مهم است .
• پس انداز برنامه ریزی شده :
پس انداز یکی از بهترین ویژگی هایی است که میتوان آن را در یک خانواده موفق سراغ گرفت اما در شرایط تورمی ، هر روز که از پس اندازتان میگذرد از ارزش پولتان هم کاسته میشود . لذا بهتر است بطور مرحله به مرحله پول های پس انداز شده خود را به دارایی های دیگر تبدیل کنید .این مهارت را هم بیاموزید .
• وام خوب ، وام بد
افرادی که شرایط تورمی را به خوبی درک میکنند به دنبال «وام های خوب» هستند و از آن سو ، بانک ها هم به دنبال اعطای «وام های بد». وام خوب وامی است که درصد بهره واقعی آن از درصد واقعی تورم کمتر باشد . در شرایط فعلی بانک ها این را خوب میدانند و در اکثر موارد سود واقعی تسهیلات ارائه شده از سوی آنها بالاتر از نرخ تورم است . با اینحال ممکن است بتوانید در مواردی وام های خوبی را از بانک ها یا صندوق های قرض الحسنه دریافت کنید. فراموش نکنید که به هیچ وجه نباید این وام ها را برای هزینه های جزئی زندگی مصرف نمایید .
***
در شرایط فعلی که به نظر میرسد کنترل تورم از دست دولت خارج شده و حتی در مواردی خود دولت با تصمیمات غلط و یا عدم توجه به الزامات اقتصاد سالم و شفاف باعث تشدید آن میشود ، عدم برخورداری مردم از سوادمالی و مهارت زندگی در شرایط تورمی میتواند لطمات جبران ناپذیری را برای خانواده و در نهایت جامعه به بار بیاورد .

• ارتباط با نویسنده : ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

خط‌آفتاب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.