زلنسکی: مردم اوکراین به خیابان‌ها بروند و به نیروهای روسیه حمله کنند

گیل نامه / بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. روز گذشته و در دهمین روز از جنگ، آتش بس موقت برای خروج غیرنظامیان از دو شهر برقرار اما اخباری از نقض آتش بس نیز منتشر شد. به گفته سازمان ملل، تا کنون بیش از یک میلیون نفر از اوکراین خارج شده و بیشتر آنها به لهستان رفته اند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

در خلال این حمله، نیروگاه زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست، پس از بمباران روسیه دچار آتش‌سوزی شد. ارتش روسیه پس از این حمله عملا این نیروگاه را به اشغال خود در‌آورد، اقدامی که واکنش رئیس جمهوری اوکراین و آمریکا و مقامات برخی دیگر از کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

سه دور مذاکره میان اوکراین و روسیه تاکنون به توافق برای ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان منجر شده است.

روز گذشته و در دهمین روز از جنگ، آتش بس موقت برای خروج غیرنظامیان از دو شهر برقرار اما اخباری از نقض آتش بس نیز منتشر شد.

به گفته سازمان ملل، تا کنون بیش از یک میلیون نفر از اوکراین خارج شده و بیشتر آنها به لهستان رفته اند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

بلینکن در مرز لهستان با وزیر خارجه اوکراین دیدار کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ – ۰۹:۴۵

بلینکن، وزیر خارجه اوکراین که برای ابراز همبستگی با اوکراین در منطقه به سر می‌برد، حدود ۴۵ دقیقه تحت تدابیر امنیتی شدید در مرز لهستان با همتای اوکراینی خود کولبا دیدار کرد و دو طرف در مورد افزایش فشار بین‌المللی بر روسیه با کمک تسلیحاتی بیشتر به کی‌یف رایزنی کردند.

معاون وزیر خارجه اوکراین: درحال مذاکره با چند دولت دیگر برای میانجیگری جهت پایان جنگ هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ – ۰۹:۴۵

معاون وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد، این کشور مذاکراتی با چندین کشور دیگر با هدف میانجیگری آنها برای پایان جنگ دارد.

امینه جبار، معاون وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: ما مذاکراتی با چین و چندین کشور دیگر با هدف میانجیگری برای پایان جنگ داریم. عربستان، ترکیه و اسرائیل با پایان روز دهم جنگ روسیه علیه اوکراین پیشنهاد میانجیگری را برای توقف درگیری‌ها داده‌اند.

وی گفت: این پیشنهادها همچنان در دست بررسی است. ما به دنبال ساختارهای مختلفی برای حل نزاع و توقف جنگ هستیم.

مکالمه تلفنی جو بایدن با رییس جمهوری اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ – ۰۹:۳۵

کاخ سفید از تماس تلفنی جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین خبر داده است. بنا بر اعلام کاخ سفید، این مکالمه به مدت ۳۰ دقیقه طول کشیده است. بنابر اعلام کاخ سفید، بایدن از تلاش برای تصویب کمک های بیشتر به اوکراین در کنگره خبر داده است.

توییتر حساب حامیان پوتین را مسدود کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ – ۰۹:۳۵

شرکت توییتر اعلام کرد حساب کاربری افرادی را که از هشتگ “ایستاده با پوتین” حمایت کرده اند، مسدود کرده است.

زلنسکی: مردم اوکراین به خیابان‌ها بروند و به نیروهای روسیه حمله کنند
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ – ۰۹:۳۳

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از مردم این کشور خواست در مقابل نیروهای روسیه به مقاومت ادامه دهند.

به گزارش “سی ان ان” زلنسکی شنبه شب در یک پیام ویدیوئی در فیس بوک خطاب به مردم اوکراین گفت: در تمام شهرهای اوکراین، مردم باید به خیابان‌ها بروند و به نیروهای روسیه حمله کنند.

رئیس جمهور اوکراین ضمن تقدیر از مقاومت مردم اوکراین اعلام کرد ،”اوکراینی‌ها کشور خود را به دشمن نمی‌دهند. باز پس‌گیری هر وجب از خاک کشور ما، یک گام به سمت پیروزی است.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.