زادگاه جنگجویان لیارسنگ بن در فهرست آثار ملی کشور

گیل نامه / زادگاه جنگجویان لیارسنگ بن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

به گزارش گیل نامه /  شهرود امیر انتخابی با اعلام این خبر گفت : مجموعه باستانی لیارسنگ بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش محوطه ای بسیار گسترده ای است مساحت این مجموعه ۲۷ هکتار بوده که شامل گورستان باستانی- محوطه ی استقرار، پناهگاه صخره ای و درختان قدیمی است .
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد : این مجموعه در سال ۱۳۹۱ مورد شناسایی قرار گرفت با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولاتی برای اخذ مجوزهای لازم در تابستان ۱۳۹۳ هیاتی به سرپرستی ولی جهانی انجام و در نتیجه منجر به کشف یک محوطه عظیم گردید سپس این کاوش ها در فواصل سال های ۱۳۹۵ و۱۳۹۶و۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد که در نتیجه این پژوهشها در ۱۰ کارگاه و حدود ۳۱ گمانه آزمایشی منجر به کشف آثار بسیارمهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی گردید.
وی افزود : طی این کاوش ها ۳ نمونه قبور از نوع تدفین های خمره ای ، دخمه ای ، چاله ای و اشیاء بسیار ارزشمند از نوع سفالین ، مفرغین و… بدست آمد . همه این آثار نشانگر اهمیت این مجموعه تاریخی در ادوار تاریخی است .
امیر انتخابی ضمن اشاره به اینکه مجموعه باستانی لیارسنگ بن به شماره ۳۱۴۴۸ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۷ به مساحت ۲۷ هکتار و حدود حریم ۵۷ هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید ، در پایان خاطر نشان کرد : هرگونه تخریب و صدمه به این اثر تاریخی طبق ماده ۵۶۲ لغایت ۵۶۸ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب و مجرم تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد .

روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.