دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یکی از نخبگان فرهنگ و ادب گیلان

گیل نامه / عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در سفر به گیلان با احمد سمیعی نویسنده گیلانی دیدار می‌کند.

به گزارش گیل نامهبه نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گیلان؛ عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در سفر یک روزه خود به گیلان به مناسبت روز قلم، با احمد سمیعی گیلانی  نویسنده، مترجم و ویراستار برجسته گیلانی در رشت دیدار می کند.
این نویسنده گیلانی سال۱۲۹۸ در یک خانوادۀ گیلانی متولد شد.
وی که به عنوان پدر ویرایش شهرت یافته است، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و در امتحان ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران با رتبۀ نخست پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه شخصی اش رشته فنی را کنار گذاشته و در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران تحصیل و از محضر اساتید معروفی چون ملک الشعر ای بهار، استاد فرزان فر، کاظم عصار، دکتر علی اکبر سیاسی و دکتر یحیی مهدوی استفاده کرد.
بیش از ۵۰عنوان ترجمه و تالیف، ویرایش بیش از ۱۰۰عنوان کتاب و انتشار ده ها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر علمی تنها گوشه ای از ۶۰سال کار فرهنگی احمد سمیعی، ادیب گیلانی است.
وی به زبان و ادب فارسی، فرانسه و انگلیسی احاطه دارد و با جریانات ادبی اروپا به خوبی آشنایی است.
از تالیفات شاخص این استاد گیلانی می توان به کتاب های آیین نگارش، نگارش و ویرایش، شیوه نامۀ دانشنامۀ جهان اسلام و ادبیات ساسانی اشاره کرد.
هم چنین وی ترجمه هایی چون برادرزادۀ رامو اثر دیدرو، دلدار و دلباخته از ژرژ ساند، خیال پردازی های تفرج گر انزواجو اثر ژان ژاک روسو و چیزها از ژرژ برک را در کارنامه خود دارد.
سخنرانی در یادواره شهیدان انصاری و نوراانی ۲شهید ترور گیلان و همچنین مراسم گرامیداشت دکتر محمد معین ۲برنامه دیگر امروز دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.