دولت مردمی رشد ۸ درصدی را برای سال ۱۴۰۱ هدفگذاری کرده است

در جلسه پاسداشت هفته پژوهش و تقدیر از کارشناسان برگزیده پژوهشی دستگاه های اجرایی استان عنوان شد:

گیل نامه /جلسه پاسداشت هفته پژوهش و تقدیر از کارشناسان برگزیده پژوهشی دستگاه های اجرایی استان روز سه شنبه ۲۳ آذر در مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / رییس سازمان ضمن تبریک هفته پژوهش و قدردانی از همه بزرگانی که در حوزه پژوهش فعال هستند، گفت: در زمان تدوین برنامه ششم توسعه یک آسیب شناسی انجام دادیم و آن این بود که در برنامه های توسعه ای قبلی بیشتر از خرد داخل سازمان استفاده می شد و کمتر از خرد جمعی در تدوین برنامه ها بهره مند می شدیم. اما در برنامه ششم دامنه افرادی که بتوانند با ما در برنامه مشارکت داشته باشند را بیشتر کردیم. ۳۴ کمیته تشکیل دادیم و با شبکه سازی در راستای برنامه ریزی مشارکتی گام برداشتیم که تجربه خوبی بود. با این کار هم عمق و هم دامنه مطالب از گستردگی بیشتری برخوردار شد.

وی ادامه داد: با این تجربیات در قسمت های مختلف، تجربه برنامه ریزی مشارکتی را تکرار و برنامه آمایش را نیز با نگاه مشارکتی پیگیری کردیم و حتی در بعضی از بخش ها مانند بخش کشاورزی مسئولیت ارزیابی را به خود دستگاه دادیم.

به بیان دیگر رویکرد برنامه ریزی مشارکتی را گسترش دادیم، تدوین سند پژوهشی استان و تشکیل کمیته های پژوهشی در داخل دستگاه های اجرایی و افزایش رابطین پژوهشی در دستگاه ها در حوزه منابع انسانی نیز از جمله این اقدامات بود. یعنی نگاه سازمان برنامه نسبت به برنامه ریزی مشارکتی تغییر کرد و این ساختار سازی بسیار مثبت بود که امیدوارم طی سال های آینده نیز تقویت شود. بخشی از این وظیفه به عهده سازمان مدیریت و بخشی دیگر به عهده مدیران دستگاه های اجرایی است.

وی تصریح کرد: بدیهی است ساختار شکل گرفته و اکنون می بایست  در یک مسیر درست حرکت کنیم تا به هدف خود دست یابیم. در بحث پژوهشی در سطح ملی و استانی و سند برنامه ششم این بود که باید به سمت پژوهش های کاربردی سوق پیدا کند، پس باید مسئله محوری نیز طرح می شد که تاکنون دو سال است اعتبارات مربوط به یک درصد پژوهش به سمت تحقیقات و پروژه های کاربردی از بطن مسایل مربوط به دستگاه های اجرایی احصاء می شود. امیدوارم در زمینه احصاء مسایل دستگاه اجرایی امسال گام های موثری برداشته شود. تا با حل این مسائل دستگاه های اجرایی در اجرای ماموریت خود موفق تر باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ چند وظیفه اصلی داریم و حوزه پژوهش باید به ما کمک کند، گفت: دولت مردمی رشد ۸ درصدی را به عنوان یکی از اهداف اصلی سال ۱۴۰۱ هدفگذاری کرده است.

بنابراین هر دستگاه اجرایی برای رسیدن به این رشد ۸ درصدی باید از قابلیت هایی که دارد به بهترین شکل استفاده کند.

وی در بخشی دیگر ادامه داد: برنامه آمایش در سطوح ملی و استانی مصوب شده و به تایید شورای عالی آمایش رسیده که باید در سال ۱۴۰۱ اجرایی شود و دولت به دنبال عملیاتی کردن آن می باشد و سازمان در صدد است دفترچه هایی برای برش شهرستانی و بخشی آمایش آماده کند.

کاوسی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ احتمالاً تدوین برنامه هفتم را نیز خواهیم داشت، افزود: این کار در گام اول نیازمند احصاء مسائل اصلی می باشد.

***

 لازم به ذکر است در این جلسه همچنین آقای علیزاده، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، دکتر سعیدی معاون برنامه ریزی و توسعه برق شرکت توزیع برق استان و دکتر یحیی زاده، رییس گروه پژوهش توسعه و آینده نگری سازمان در خصوص جایگاه پژوهش و لزوم مسئله یابی درست تاکید کردند. همچنین از کارشناسان برگزیده پژوهشی دستگاه های اجرایی استان آقایان محمد ناصرانی از دانشگاه گیلان، عباس ناصحی از استانداری گیلان، دکتر علیرضا نصرتی از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و خانم مژگان امیری از جهادکشاورزی استان تقدیر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.