“جوري عمل كنيد كه با جهش توليد تغييرمحسوسي در زندگي مردم بوجود آيد …”

نویسنده :سیدمحمداحمدی

گیل نامه / “جوري عمل كنيد كه با جهش توليد تغييرمحسوسي در زندگي مردم بوجود آيد …”

همانطور كه ميدانيم رهبري معظم انقلاب سال ٩٩ را سال جهش توليد نامگذاري فرمودند .

اگر در فرآيند نام گذاري سالها توسط مقام معظم رهبري يك آناليز و تجزيه تحليلي داشته باشيم متوجه ميشويم اكثرقريب به اتفاق موضوعات معظم له در حوزه اقتصادي ست .

سال ٩٨ رونق توليد – سال ٩٧ حمايت از كالاي ايراني – سال ٩٦ اقتصاد مقاومتي ، توليد و اشتغال – سال ٩٥ اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل – سال ٩٤ دولت و ملت همدلي و هم زباني – سال ٩٣ اقتصاد فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي – سال ٩٢ حماسه سياسي و حماسه اقتصادي – سال ٩١ توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني – سال ٩٠ جهاد اقتصادي .

با كمي تأمل متوجه خواهيم شد مباحثي نظير اقتصاد ، اشتغال ، توليد و معيشت از دغدغه هاي مهم رهبري انقلاب بوده و به نوعي نقشه راه براي مسئولان اجرايي ، تقنيني و قضايي و كليه اركان نظام ميباشد كه عمده مسئوليت اجرا توسط دولت ها صورت ميپذيرد .
اما مهمترين موضوع مد نظر تغيير محسوس در زندگي مردم مي باشد كه ميبايستي در اين خصوص تحليلي درست و همه جانبه از عملكرد داشته باشيم . همه ما يقينأ ميپذيريم در شرايط كنوني مانورهاي نمايشي و بي هدف در امر توليد و جهش توليد ما را به سر منزل مقصود نميرساند ، كما اينكه در طول سال هاي گذشته و با داشتن نقشه راه مشخص نتوانستيم به اهداف تعيين شده برسيم …
انتظار اين بود كه جهش توليد در زنجيره شعارهاي سال هاي ماضي كاهش بيكاري و افزايش ارزش پول ملي را در پي داشته باشد .

همچنين انتظار اين بود كه جهش توليد توجه دقيق به كنترل ميزان شدت تورم ، مهار اصولي و هوشمندانه نقدينگي ، مبارزه با فساد و رانت ، حذف واقعي انحصار در نهادهاي دولتي ، تسهيل سرمايه گذاري را همراه باشد .

انتظار اين بود و هست كه جهش توليد افزايش صادرات ، افزايش توليد ناخالص ملي ، استفاده از ظرفيت هاي موجود ، اصلاح ساختارهاي توليد ملي ، توسعه دولت الكترونيك ، به حداقل رساندن فرايند صدور مجوزها ، اشباع بازار داخل و تكميل زنجيره توليد را به همراه داشته باشد .

با تحليل انتظارات ياد شده و وضعيت موجود فاصله زيادي داريم ، هر چند تحريم و كرونا دو عامل مهم در عدم تحقق اهداف نقش به سزايي می توانند داشته باشند . لكن اعتراف كنيم و صادقانه به مردم هميشه در صحنه اعلام كنيم كه ميتوانستيم به جاي نمايش هاي بي محتوا و سخنرانيهاي غير مسئولانه برخي از مسئولان مرتبط با امر توليد و جهش توليد و اشتغال از فرصت هاي طلايي براي تغيير در زندگي مردم استفاده نماييم و به نوعي توجه جدي به دغدغه هاي رهبر معظم انقلاب نداشتيم .

در انتها از مجلس تازه نفس و انقلابي انتظار ميرود در اين برهه حساس و تاریخی با تعامل و همراهي دولت و بر اساس شرح وظیفه ذاتی در سطح ملي و محلي با نظارت های بیش از پیش و ارائه طرح های کاربردی در موضوعات اقتصادی و رفع معیشت مردم ، امید ملت سرافراز و انقلابی ایران اسلامی را نسبت به آرامانهای انقلاب مضاعف نمایند .
سیدمحمداحمدی
معاون سابق اقتصادی و توسعه منابع انسانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.