(( جهش تولید )) ، ابعاد و مفاهیم ، کارکردها و الزامات

نویسنده : امیررضا زندی فر

گیل نامه /   تولید مفهومی فراگیر با دامنه ای وسیع است که ابعاد مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، علمی و فرهنگی را شامل میگردد .

مفاهیمی همچون توسعه بعنوان یک مصداق فراگیر با ابعاد و رویکردها و شاخص های زیادی مورد سنجش قرار میگیرند و زمانی درمسیر درست خواهند بود که تمامی زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، هنری و علمی و… در آن مورد توجه و پیشرفت قرار گیرد .

درکشور ما در سالهای اخیر امر تولید بعنوان یک رکن اساسی در شعار سال مورد تاکید قرار گرفته است که بدلیل مقدمه وزیرساخت اولیه درمعانی وبرداشتها بمنزله مولفه ای بارز و شناخته شده ، گره خورده با فعالیتهای صنعتی اقتصادی ، تنها در این حوزه متمرکز گردیده وایجاد کالا معادل سازی شده و دامنه وسیع این واژه مغفول مانده است .

بی تردید درعصری که دنیای ارتباطات و رسانه ها یکی از بخشهای حیاتی در جهان تلقی میگردد (( تولید محتوا )) وکاربردهای مناسب آن بمنظور آموزش و فرهنگ سازی درعرصه های مختلف یکی از نیازها تلقی میگردد بطور مثال درجریان شیوع ویروس کرونا هزاران کلیپ آموزشی بهداشتی و متن های ادبی با رویکرد امیدبخشی ومشارکت مردمی با هدف شناخت بیشتر این بیماری ، نحوه مقابله با آن ووظایف مردم در مدت کوتاهی تولید ومیلیونها بار درشبکه های اجتماعی دست به دست گردید پس اگر با دقت و تعمق برروی مفاهیم کلیدی و اثرگذار زیربنایی در جوامع انسانی امروز با کار برروی واژگانی همچون (( فرهنگ سازی )) ، (( حس مشارکت )) ، (( مسئولیت اجتماعی )) ، (( نوعدوستی )) ، (( امید )) که کلماتی تولید شده از قبل بوده اند با متدی هدفمند در معرفت شناسی ابعاد و زوایا ، نقش هر شهروند و سهم و ایفای وظایف برای هر فرد را از طریق رسانه ها و متخصصان این حوزه تبیین نمائیم نیز جهشی بزرگ دراین مسیر داشته ایم .

نکته قابل تامل دیگر دراین راستا تولید فکر و اندیشه در تمامی زمینه های علمی فرهنگی و اجتماعی است که با تکیه بر نظام پیشنهادها و طوفانهای مغزی باید مورد توجه قرار گیرد .

بدون شک اهمیت تولید اندیشه های بکر و ناب برای شکل گیری برنامه ها و اهداف بزرگ اجتماعی به مراتب از تولید صرف کالا با اهمیت تر خواهد بود ضمن اینکه حرکت در جهت نیل به جهش تولید در حوزه اقتصادی نیز خود نیازمند استراتژی و مقدماتی است که تفکر و برنامه لازمه آن است .

تولید محصولات آموزشی علمی فرهنگی با رویکرد افزایش نشاط اجتماعی وتقویت روحیه و تغییر نگاه جامعه از طریق جایگزینی فرهنگ شادی و تحرک بجای غم و یأس وخمودی در کشوری که تاریخچه و قدمت آن بعنوان یکی از ارکان تمدن بشری با جشن ها و آئین های متعدد همراه بوده است برای رونق دادن و بهره گیری از تاثیرات این روحیه شاد در زوایای مختلف زندگی مردم نیز از دیگر الزامات بوده و به نظر میرسد از خلاء هایی است که درعرصه جهش تولید باید مورد عنایت خاص متولیان و دست اندرکاران بویژه درحوزه رسانه قرار گیرد .

اگر ساعتی دراین خصوص اندیشه گردد زوایا و ابعاد متفاوتی از این مبحث را شاهد خواهیم بود که طی آن میتوان برای تمام اقشار به تولید محتوایی مناسب جهت یک جهش بزرگ اجتماعی دست یافته و آغازگر گامی بلند بسوی اهداف والا بود .

پس باید باورداشت که تولید صرفاً به کالای صنعتی و محصولات فیزیکی و مصرفی برای معیشت و منحصراً درعرصه اقتصادی ختم نشده وتمامی کارشناسان ، متخصصان و اندیشمندان کشور میبایست جهت اعتلاء و پیشرفت وتحقق جهش تعریف شده برای ارتقاء سبک زندگی ورشد و بالندگی بیشترعمومی در زمینه فعالیت تخصصی خود وارد میدان گردند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.