جلسه مشترک کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری و عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت

گیل نامه /  جلسه مشترک کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری و عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت با قرائت دستور بررسی نامه شماره ۹۹/۱۴۱/۸۲۵ ص در خصوص تصویب و تمدید مجوز تبصره ۳ ماده ۷ کار خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /   در جلسه مشترک کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری و عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت مطرح شد:

رمضانپور: اولویت هزینه کرد درآمد حاصله از تبصره ۳ ماده ۷؛ با مناطق محروم بوده و شرکت آب و فاضلاب نباید آن را برای منظور دیگری هزینه کند.
علوی: شرکت محترم آب و فاضلاب پاسخ دهد که برای منطقه شرق رشت چه طرح و برنامه ای دارد و اینکه نقش دولت محترم برای تامین این اعتبارات چیست؟
ذاکری: ادامه اجرای تبصره ۳ منوط به مشخص شدن وضعیت بند (و) تبصره ۵ باشد و برای آن نیز بازه ی زمانی مشخص شود.
نباید تصور شود که منابع اداره آب و فاضلاب از محل تبصره ۳ ماده ۷ تامین می گردد.
شیرزاد: از ظرفیت نمایندگان فعلی استفاده شود تا با دعوت از این عزیزان به پای کار بتوانیم اعتبارات بیشتری را در حوزه ملی جذب نماییم.
در آغاز جلسه سید امیرحسین علوی رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا ضمن عرض خیر مقدم به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان و هیات همراه و تسلیت شهادت امام حسن عسگری (ع) بیان داشت: رشتوندان ساکن مناطق جانبازان، میدان امام حسین و حوالی کوی امام رضا مضاف بر پرداختی آب بها، بر اساس صدور مجوز تبصره ۳ ماده ۷ شورای شهر، طبعا هزینه ی دیگری را علاوه بر مبلغ پرداختی آب بها، خواهند داشت. حال آنکه از خدمات این اضافه پرداخت بی نصیب هستند. می باید در جهت تنویر افکار عمومی شهروندان صادقانه تشریح کنیم که غالب درآمدهای حاصله از این مجوز که از جیب رشتوندان نیز هزینه می گردد صرف تکمیل تصفیه خانه میشود.
علوی خطاب به حاضرین افزود: سوال بنده این است که نقش دولت محترم برای تامین این اعتبارات چیست؟
قرار نبود شورا برای تصفیه خانه مسکن مهر برنامه ریزی نماید. در توافقات فی مابین شورا و شرکت آب و فاضلاب هم چنین موضوعی پیش بینی نشده بود. قرار بر این بود که بودجه کمکی معادل ۲۵۰ میلیون تومان بصورت ماهیانه و تنها بمدت ۱۰ ماه و در مجموع ۲ میلیارد و پانصد هزار تومان به این موضوع اختصاص داده شود، حال آنکه این مساله تا کنون تداوم پیدا کرده است.
علوی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت:
صرف نظر از تبصره ۳ ماده ۷ ؛ شرکت محترم آب و فاضلاب پاسخ دهد که برای منطقه شرق رشت چه طرح و برنامه ای دارد. آغاز این مذاکرات بصورت جدی در شورای چهارم صورت گرفت و در شورای پنجم نیز تداوم یافت اما امروز می بینیم که گستره ی بزرگی از فاضلاب شهری رشت را اساسا از شبکه آب و فاضلاب حذف کرده اید. قرار بود پروژه EPT  راه اندازی گردد و ما نیز ۱% از اعتبارات را جهت بازگشت سرمایه اختصاص دهیم. حال اینکه این مهم محقق نگردید.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری در ادامه اظهاراتش افزود:
طبعا مردم این مطالبه به حق را از اعضا شورا و شرکت آب و فاضلاب خواهند داشت. از اینرو بنده با این موضوع که درآمدهای حاصله تماما صرف تصفیه خانه مسکن مهر گردد اساسا مخالف بوده و آن را خطایی بزرگ میدانم.
چرا که درآمد حاصله نقدی است و ماهیانه به حساب سازمان واریز می گردد و به راحتی هم هزینه می شود و فردا روز می باید به نهادهای بالادست جوابگو باشیم.
سید امیرحسین علوی در بخش پایانی صحبتهایش بیان داشت: طی سفر کاری که به تهران داشتیم مقرر گردید PCF احداث تصفیه خانه را داشته باشیم که این اتفاق نیافتاده است. شفاف بگویم که پیگیریهای انجام شده از طرف مجموعه تحت مدیریت جناب آقای مهندس حسینی کافی و بایسته چنین پروژه ای نبوده است. در واقع تحت این ساز و کار منابع  حاصله از تبصره ۳ ماده ۷ مدتی در حساب شرکت آب و فاضلاب رسوب میکند و شرکت نیز با این مبالغ مدتی حسابها را بالانس میکند و النهایه نیز به حساب پیمانکار شیفت میگردد. اگر قانون گذار این اختیار را به شورای شهر داده تا در خصوص این دست موضوعات تصمیم گیرنده باشد حتما تفکری پشت آن نهفته است.
وگرنه تصمیم در این خصوص را به استانداریها و فرمانداریها محول می کرد.
یقینا برای رسیدن به راهکارهای مناسب تر نیازمند جلسات مشورتی در داخل شورا، کمیسیونها و صحن با همکاران هستیم.
در ادامه جلسه بهراد ذاکری رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر بیان داشت: هیچ شهری توسعه پیدا نمیکند مگر آنکه مدیریت جامع شهری وجود داشته باشد و در واقع این شهرداری و شورا هستند که می باید متولی اصلی و هماهنگ کننده سایر دستگاهها باشند حال آنکه این ارتباط فی مابین ما و سایر دستگاهها یا وجود ندارد یا بسیار سست و بعضا ناکارآمد است و واقعیت این است که شوربختانه هم پوشانی بین ارگانها وجود ندارد.
ذاکری در ادامه افزود: ما می باید عدالت اجتماعی را هم مدنظر داشته باشیم وقتی پولی از تمام شهروندان دریافت می گردد طبعا این درآمد می باید صرف رضایتمندی کل شهروندان گردد.
رییس کمیسیون بهداشت، در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت:
باید تیم تخصصی و فنی تشکیل و بررسی شود که این مبالغ می باید به چه شکلی و چگونه هزینه گردد. فرض که تبصره ۳ هم نباشد آیا کار شرکت آب و فاضلاب می باید متوقف گردد؟ اینکه عزیزان مجموعه آب و فاضلاب اعلام می کنند گزارشات بصورت مدون و هر ۳ ماه یکبار جهت مطالعه اعضاء شورا تقدیم میگردد بنده آن را رد می کنم چرا که گزارشی تا این لحظه بدست بنده نرسیده است حال آنکه این حق تمامی اعضا شوراست تا بعنوان منتخبین مردم شهر رشت در جریان جزییات و عملکرد شما قرار بگیرند.
بهراد ذاکری در بخش پایانی صحبتهایش اذعان داشت:
– در بحث نظارتی صورت وضعیتها می باید بصورت فصلی در اختیار نمایندگان مردم در شورا گذاشته شود و در جهت تنویر افکار عمومی در رسانه ها منتشر گردد.
– دیگر اینکه ادامه اجرای تبصره ۳ منوط به مشخص شدن وضعیت بند (و) تبصره ۵ باشد و برای آن نیز بازه ی زمانی مشخص شود.
نباید تصور شود که منابع اداره آب و فاضلاب از محل تبصره ۳ ماده ۷ تامین می گردد.
– پیشنها سوم اینکه اگر تیم فنی و تخصصی بر اساس صرف و صلاح شهروندان کل مناطق به این نتیجه برسد که بندهای دیگری نیز می باید به تبصره ۳ اضافه گردد حتما اینکار انجام شود.
فاطمه شیرزاد دیگر عضو شورای شهر حاضر در جلسه بیان داشت: بنده از دوره چهارم شورا از مخالفین سرسخت این پروژه بودم چرا که قرار بود اعتبارت مذکور از جیب مردم تامین شود.
فاطمه شیرزاد در ادامه افزود: با آمدن جناب آقای مهندس حسینی و تغییراتی که پس از آمدن ایشان در شروع و روند کار صورت پذیرفت به انجام کار امیدوار شدم. اگر چه شرکت آب و فاضلاب مشکلات حوزه فاضلاب را در چندین محله رشت حل نموده است اما بر این باورم که این منابع بصورت عادلانه هزینه نمیگردد. و می باید در خصوص شکل هزینه کردها و اجرای طرح، اصلاح نظر صورت پذیرد.
عضو شورای شهر رشت در ادامه صحبتهایش اظهار داشت: از آنجایی که این درآمد از تمامی رشتوندان ساکن مناطق و محلات اخذ میگردد می باید طرح و برنامه ی درستی برای چگونگی اجرای پروژه ها از جانب شرکت آب و فاضلاب ارایه گردد تا حقوق ساکنین محلات کم برخوردار تضییع نشود.
فاطمه شیرزاد در بخش پایانی صحبتهایش بیان داشت: برای فخب هیچ برنامه ای وجود ندارد. در فصول تابستان فاضلاب در محل زندگی و سکونت مردم جریان دارد و اهالی در عذابند بویژه تبعات منفی بهداشتی آن برای کودکان و این موضوع برازنده نظام مقدس اسلامی و مدیرانش نیست.
شیرزاد در بخش پایانی صحبتهایش افزود:
بر این باورم که نمایندگان دور گذشته از ظرفیت حداکثری برای جذب اعتبارات ملی استفاده نکردند و به عبارتی زحمت شایسته تقدیر و توجه ای نکشیده اند فلذا خواهشمندم از ظرفیت نمایندگان فعلی استفاده شود تا با دعوت از این عزیزان به پای کار بتوانیم اعتبارات بیشتری را در حوزه ملی جذب نماییم.
حسینی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان بیان داشت: یقینا تشریک مساعی و هم فکری ها برای اخذ بهترین تصمیم برای شهر رشت است. ما در سال ۱۳۹۹؛ ۲۸ میلیارد اعتبار برای شهر رشت اختصاص دادیم که ۱۰ میلیارد از آن از محل ردیف بودجه و ۱۸ میلیارد دیگر از محل تهاتر منطقه ای و طی نشستی که با جناب آقای رمضانپور نرگسی داشتیم انجام گردید و ۱۵ میلیارد هم از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری جذب و برای بحث تصفیه خانه اختصاص دادیم.
حسینی در ادامه توضیحاتش افزود:
تصفیه خانه موجود مدولار است ما میتوانیم ۶۲۵۰ از آن را وارد مدار کنیم و ۶۲۵۰ دیگر را در مرحله بعد به مدار اضافه کنیم. تا کنون پیشرفت ۸۱ درصدی در پیشرفت پروژه داشته ایم که اگر بحران کووید ۱۹ نبود ۱۰۰ درصد خط انتقال به پایان رسیده بود. اینکه چرا پیشرفت کار مدون و منظم بوده است یکی از مهمترین دلایلش تسویه حساب با پیمانکار بر اساس صورت وضعیتهایی که از جانب ایشان ارائه شده و ما نیز با پیمانکار تسویه کرده ایم، بوده است.
حسینی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: با آنکه ۶۰% تجهیزات کار خریداری شده بود اما در سال گذشته نیز مبلغ ۱۰ میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات و ابزار کار تخصیص داده شد و دلیل آن هم افزایش تصاعدی قیمت تجهیزات بوده است. پیشنهاد بنده این است که ۳۰ درصد درآمد حاصله از تبصره ۳ را برای نقاط پراکنده و ۷۰ درصد را نیز برای تصفیه خانه اختصاص دهیم و با توجه به ۱۵ میلیاردی که در اختیار ماست کار رو بدون وقفه ادامه و به نتیجه برسانیم.
وی در ادامه اظهاراتش بیان داشت: اگر مدل اول را بپذیریم کسری ما ۱۲ میلیارد خواهد بود و اگر مدل دوم را بپذیریم کسری ما ۲۱ میلیارد میشود. هیچ یک از موارد اعتبارات ریاست جمهوری و تبصره ۳ ماده ۷ ؛ بتنهایی نمی تواند منتج به نتیجه گردد اما اگر از هر دو ظرفیت استفاده کنیم نتایج قابل قبول و رضایت بخشی حاصل می گردد. این مساله به زرجوب هم کمک می کند تا ۱۲۵۰۰ متر مکعب از گوهر رود تصفیه و پسآب حاصل از آن به زرجوب ریخته شده و رقیق سازی حاصل گردد.
حسینی در بخش پایانی اظهاراتش بیان داشت:
سه مجوز برای ما تعریف شده است.
– مجوز زیست محیطی که بعد از نشست با دکتر مقدم صورت پذیرفت و ظرف دو ماه سازمان محیط زیست کشور مجوز لازم را صادر کرد.
– قرارداد اجاره زمین با آب منطقه ای که در این خصوص موانع قانونی وجود نداشت و مجوز شهرداری در خصوص ژ-۵ که بدلیل داخل طرح قرار گرفتن زمین مورد نظر به نتیجه نرسیده است. اگر آب منطقه ای زمین دیگری داشته باشد ما حاضر به اجاره آن و اخذ مجوز BOT هستیم. حسینی ضمن تشکر از موافقت ضمنی اعضا شورا با کلیات تبصره ۳ و ادامه اجرای آن، پیشنهاد تخصیص بودجه حاصل از درآمد تبصره ۳ را؛ برای پیشبرد ۷۰ درصدی تصفیه خانه و ۳۰ درصدی برای نقاط پراکنده را تکرار کرد که اخذ تصمیم در این خصوص منوط به طرح موضوع در کمیسیونهای تخصصی و صحن شورا گردید.
در انتهای جلسه و در جمع بندی مطالب مطروحه در کمیسیون مشترک بهداشت و عمران، رمضانپور نرگسی رییس شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن عرض خوش آمد به میهمانان و عرض تسلیت شهادت امام حسن عسگری(ع) بیان داشت:
در مجلس پنجم و در راستای برنامه سوم، قیمت انرژی را بر مبنای سالی ۱۰% افزایش، افزایش دادیم و این در حالی بود که ما به همراه همکاران در حال تعیین تکلیف بودجه سال ۸۰ بودیم. در آن زمان شرکت گاز مبلغ ۵ میلیارد تومان را برای گازرسانی به روستاها اختصاص داده بود و قرار بود این مبلغ از محل منابع حاصل از شرکت گاز تامین گردد.
رمضانپور در ادامه افزود: در آن مقطع روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین میفروختیم و نرخ بنزین ۴۲۵ ریال بود پس از بررسی منابع، پیشنهاد دادیم که این مبلغ به ۴۵۰ ریال افزایش یابد و از این افزایش مبلغ؛ ۲ تومان جهت گاز رسانی به روستاها و مناطق محروم اختصاص یابد و این در حالی بود که در آن مقطع به استثناء شهر رشت تمام بخشها و روستاهای استان از داشتن نعمت گاز محروم بودند.
در ادامه پیشنهاد کردیم ایستگاه تنظیم فشار ۱۰۰۰پونتی،  ایستگاههای ۲۵۰ پونتی و النهایه مصرف خانگی ۶۰ پونتی احداث گردد. و طی هماهنگی با جناب آقای مهندس غرضی وزیر محترم، کل این مبالغ در سطح کشور برای ایجاد ایستگاههای تقلیل فشار ۲۵۰،۱۰۰۰ و۶۰ پونتی اختصاص یافت.
رییس شورای شهر در بخش دیگری از اطهاراتش بیان داشت: در آن مقطع بیش از ۹۰ روستای استان گیلان به شبکه گازرسانی بالای ۸۰% دسترسی پیدا کردند. نتیجه این شد که در آن مقطه زمانی با این تدبیر و سیاست، بدلیل هزینه های بالای احداث ایستگاههای ۲۵۰ و ۱۰۰۰ پونتی روستاها را به واسطه ایستگاههای فشار ۶۰ پونتی به شهر متصل کردیم.
رییس شورای شهر رشت در بخش پایانی اظهاراتش بیان داشت: به هیچ عنوان مایل نبوده و نیستم درآمد حاصله از تبصره ۳ ماده ۷ ؛ برای تصفیه خانه ها هزینه گردد. بویژه که شخصا، با پیگیری های مداوم اعتباراتی را از مرکز برای مجموعه آب و فاضلاب استان انجام داده ام، که با عنایات حضرت حق به نتیجه هم رسیده است. اما در خصوص تبصره ۳ اولویت با مناطق محروم بوده و شرکت آب و فاضلاب نباید آن را برای منظور دیگری هزینه کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.