جلسه آنلاین حزب آزادی گیلان پنجم مهرماه برگزارشد

گیل نامه / حزب آزادی گیلان که بصورت هفتگی گفتگوی آنلاینی را در موضوعات مختلف مابین اعضای خود و با حضور کارشناسان مربوط در هر حوزه برگزار مینماید، در هفته جاری نيز بحث و بررسي ابعاد مختلف تأثيرات اقتصادي و اجتماعي را در زمینه «تغییر کاربری بی رویه زمینهای کشاورزی در گیلان و فروش زمین به غیر بومیها و فساد ناشي از این تغییر کاربریها» با مشارکت آقای دکتر امیر حبیب دوست ( دکترای اقتصاد ) و آقای دکتر رضا علیزاده ( دکترای علوم اجتماعی ) برگزار نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /   حزب آزادی گیلان که بصورت هفتگی گفتگوی آنلاینی را در موضوعات مختلف مابین اعضای خود و با حضور کارشناسان مربوط در هر حوزه برگزار مینماید، در هفته جاری نيز بحث و بررسي ابعاد مختلف تأثيرات اقتصادي و اجتماعي را در زمینه «تغییر کاربری بی رویه زمینهای کشاورزی در گیلان و فروش زمین به غیر بومیها و فساد ناشي از این تغییر کاربریها» با مشارکت آقای دکتر امیر حبیب دوست ( دکترای اقتصاد ) و آقای دکتر رضا علیزاده ( دکترای علوم اجتماعی ) برگزار نمود.
چکیده ی نظرات کارشناسان محترم برای اطلاع عموم منتشر میگردد.
در ضمن در هفته های گذشته نیز در مورد «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر مسائل ایران» و «برکناری شهردار رشت و تبعات تغییرات مداوم در حوزه شهری و آثار آن بر زندگی مردم» گفتگوی آنلاین انجام شد.
شايان ذكر است حزب آزادي استان گيلان طي ماههاي اخير با تغيير و تحولات و جذب كارشناسان حوزه هاي مختلف در صدد برآمده تا با برگزاري جلسات كارشناسي، نقش خود را در عرصه هاي مختلف كشور و البته استان گيلان از جمله تحليل و برنامه ريزي حوزه هايي از جمله: امور شهري، اقتصادي، سياسي، اجتماعي و … و ارائه به مسئولین مربوطه ايفا نمايد.
روابط عمومی حزب آزادی گیلان

چکیده مطالب دکتر علیزاده پیرو گفتمان آنلاین ۵مهر :*
معضل مهاجرت و تغییر کاربری ها برای مدیران و نظام سیاستگذاری حساسیتی ایجاد نکرده است در آمارنامه ها مهاجرت آنقدر خطرناک و نگران کننده نیست.
معضل اقامت دومی ها در استان گیلان وجود دارد به عنوان مثال در یکی از روستاهای انزلی ۱۵۰ نفر ساکن هستند اما در بازدید میدانی حدود ۴۰۰ نفر ساکن دارد که نیمی از سال در روستا ساکن می شوند که موجب افزایش مصرف آب برق و گاز و غیره و معضل ترافیک شده‌اند. کاهش ارزش پول ملی موجب خرید زمین در گیلان شده است تا ارزش پول افراد حفظ شود و انصافا شغل سودآوری هم بوده است ارزان بودن قیمت زمین نسبت به استانهای دیگر هم مزید بر علت است.
عدم شناخت صحیح از اقلیم و طبیعت گیلان باعث عدم توجه غیر بومی ها به محیط زیست شده است غیر بومی ها با زندگی لاکچری و ساخت ساز های اعیانی موجب به وجود آوردن محرومیت و تبعیض در روستاها شده اند و این ناعدالتی ها در فضای مجازی در حال رسانه‌ای شدن است.
از عوامل پشت پرده این تغییر کاربری ها می توان به دخالت دهیار و اعضای شورای روستا در فروش زمین به غیر بومی ها اشاره داشت
یکی از راه های جلوگیری از عدم تغییر کاربری ایجاد جذابیت در روستاها با فراهم کردن امکانات بهداشتی و امکانات رفاهی و اجازه ساخت و ساز به روستاییان نیز خواهد بود.
راهکار دیگر برای غیر بومی ها جهت اخذ آب برق گاز و غیره هزینه بیشتری اخذ شود.
در پایان متاسفانه سامانه ای جهت پیگیری و ثبت مسکن دومی ها و غیر بومی ها وجود ندارد.
شاید تا ۱۵ سال آینده سرایدار استان‌های دیگر باشیم.

چکیده مطالب دکتر حبیب دوست پیرو گفتمان آنلاین ۵مهر :*
حوزه تغییر کاربری باید از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و حقوقی بررسی شود.
به لحاظ اقتصادی از دو سمت عرضه و تقاضا باید به این موضوع نگاه کرد. ادر سمت عرضه، جذابیت فروش زمین جهت رفع مشکلات روزمره، بیشتر از حفظ و کار کردن در آن ارزش دارد. یعنی از نظر کشاورز ارزش حال فروش زمین بیشتر از ارزش حال درآمدهای ناشی از کارکردن بر روی آن است. ضمن اینکه عدم وجود پس انداز کافی در سبد دارایی خانواده روستایی، زمین به عنوان پس انداز عمل میکند و در برخی موقع اقدام به نقد کردن آن میکنند. از سمت تقاضا هم زمین های گیلان قیمت ارزان تری نسبت به استانهای دیگر مانند شیراز اصفهان و تهران دارد. مشکل آب در استان های دیگر مزید بر علت است و همچنین جذابیت های آب و هوایی استان موجب رشد تقاضا گردیده است.
البته برای ارائه راه حل باید دقت کرد که از جنبه ارزش افزوده و کیفیت زندگی کشاورزان، ما نسبت به استانهای کرمان آذربایجان شرقی و غربی استان کشاورزی محسوب نمی شویم. صادرات برنج هم به دلیل گران بودن نسبت به برنج هندی و تایلندی و همچنین کوچک بودن مقایس تولید، کار سختی است. در واقع کشاورزی در گیلان عموما کشاورزی خرد و معیشتی است. بر اساس سرشماری سال ۹۳، حدود ۸۸ درصد زمین های کشاورزی زیر ۲ هکتار هستند.
نکته دیگر در مورد شناخت مسئله تغییر کاربری مهم است، دقت به این موضوع است که حداقل تات سال ۹۵ مهاجرت بزرگ در گیلان رخ نداده است اما در سال های اخیر مهاجرت افراد بالای ۵۰ سال رشد داشته که بر مبنای رشد و تمکن مالی آنها بوده است و این افراد امکان تهیه زمین و ملک را دارند. اما بخش مهمی از ماجرا از تعداد افرادی است که مهاجرت دایم و عمری ندارند و ما از آنها آماری نداریم.
یکی از پیامدهای تغییر کاربری ها و ویلا سازی ها، مهاجرت از روستا به شهر و رشد مسئله حاشیه نشینی در اطراف شهر است. این باعث افزایش بار اشتغال در شهرها خواهد شد. ضمنا تبدیل زمین های کشاورزی به ویلا، یک هزینه فرصت جدی برای استان دارد. یعنی فرصت بهبود کشاورزی از گیلان گرفته شده و خواهد شد.
اگرچه راه حل ها از زوایای اجتماعی و حقوقی قابل بخث است اما از سمت عرضه زمین پیشنهاد من پیدا کردن راه حل برای کشت دوم به منظور افزایش درآمد از زمین است. همچنین وجود شرکت های پشتیبان می تواند کمک حال این موضوع باشند درآمدهای دیگر در روستا را افزایش دهند. ضمن اینکه این شرکتها احتمالا مشکل کوچک بودن مقیاس تولید را با تجمیع تولیدات نداشته باشند. از سمت تقاضا نیز می توان خریداران را به سمت مناطق مشخصی هدایت کرد. یعنی باید در استان مناطقی به طور رسمی یا غیر رمسمی تعیین شود برای ویلاسازی. درآن مناطق باید تسهیلات خاصی در نظر گرفته شود و بلند مرتبه سزی در آنها براحتی مجوز داده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.