توسعه خدمات غیر حضوری؛ استراتژی موثر سازمان تامین اجتماعی

نویسنده : عزیز آذرخرداد، کارشناس تامین اجتماعی

گیل‌نامه / یکی دوماهی می شود که مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در جلساتی که با اعضای تشکل های صنفی کارفرمایی، کارگری و بازنشستگان و مستمری بگیران دارد به طور جدی از تصمیم خود برای توسعه پاسخگویی و خدمات غیر حضوری سخن می گوید. به نظر می رسد مصطفی سالاری با درک صحیح و درست از فرصت پیش آمده برای توسعه خدمات غیر حضوری با بسیج واحدهای ستادی و اجرایی این سازمان درصدد است با ایجاد تحول در فرایندهای سنتی و ناکارآمد واحدهای اجرایی گامی مهم و اثرگذار در جهت افزایش سرمایه اجتماعی و اعتبار این سازمان و از آن مهمتر تامین رضایت شرکای اجتماعی بردارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی طی هفته جاری در جمع اصحاب رسانه خبر از آغاز اجرای طرح ۳۰۷۰ در راستای رونمایی از ۳۰ خدمت الکترونیکی و کاهش ۷۰ میلیون بار مراجعه به واحدهای اجرایی تامین اجتماعی تا پایان بهمن ماه داد.
مدیر عامل تامین اجتماعی که چند ماهی است به طور جدی پیگیر اجرایی کردن طرح توسعه خدمات الکترونیکی وغیر حضوری در این سازمان است، در صورت موفقیت در مدت زمانی اندک شاهد تحول عظیمی در خدمت رسانی ، پاسخگویی و تامین رضایتمندی شرکای اجتماعی این سازمان خواهد بود.
وی که از همان بدو ورود به این سازمان با حضور در واحدهای اجرایی به دو نیاز واقعی و جدی در این سازمان که شامل تغییر ساختار تشکیلاتی و توسعه خدمات الکترونیکی و غیر حضوری بود پی برده بود در سال گذشته و سال جاری تمام توان خود را صرف رفع این نیازها کرد.
تجربه نشان داده توسعه خدمات غیر حضوری علاوه بر تسهیل دسترسی مخاطبان به خدمات این سازمان ، کاهش هزینه ها ، اتلاف وقت و تامین رضایتمندی مخاطبان با قطع ارتباطات عوامل انسانی باعث کاهش تخلفات انسانی نیز خواهد شد.
توسعه خدمات اینترنتی و الکترونیکی برای سازمانی که نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات بیمه ای و درمانی خود دارد و هرماه بیش از ۹۰ میلیون بار مراجعه به واحدهای اجرایی آن انجام می شود گامی به شدت مهم و تحول آفرین است.
یکی دوماهی می شود که مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در جلساتی که با اعضای تشکل های صنفی کارفرمایی، کارگری و بازنشستگان و مستمری بگیران دارد به طور جدی از تصمیم خود برای توسعه پاسخگویی و خدمات غیر حضوری سخن می گوید.
دستورات صریح وی برای استفاده و بهره گیری از ابزارها و فن آوری های نوین اطلاع رسانی جهت آگاهی بخشی به مردم و ذینفعان در طول حیات این سازمان خدمت رسان ، بسیار ارزشمند و مایه امیدواری فراوان است .
به نظر می رسد مصطفی سالاری با درک صحیح و درست از فرصت پیش آمده برای توسعه خدمات غیر حضوری با بسیج واحدهای ستادی و اجرایی این سازمان درصدد است با ایجاد تحول در فرایندهای سنتی و ناکارآمد واحدهای اجرایی گامی مهم و اثرگذار در جهت افزایش سرمایه اجتماعی و اعتبار این سازمان و از آن مهمتر تامین رضایت شرکای اجتماعی بردارد.
بدون تردید در صورت تحقق ایده تامین اجتماعی الکترونیک که بسیاری از سکانداران قبلی این سازمان پیگیر اجرایی کردن آن بودند، سالاری به عنوان سی و دومین مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی می تواند مطمئن باشد که نامش برای همیشه تاریخ بر تارک این سازمان به عنوان فردی که باعث تحول در سیستم خدمت رسانی و پاسخگویی این سازمان شد خواهد درخشید .
توسعه خدمات غیر حضوری، ایجاد و راه اندازی گروهها و کانال های اطلاع رسانی و تعاملی در شبکه های اجتماعی ، فعال شدن سامانه اینترنتی و آنلاین هفته نامه آتیه نو ، توسعه فراگیر خدمات مبتنی بر پاسخگویی در سامانه سی. آر.ام و مشتری مداری و رونمایی از خدمات الکترونیکی ویژه بیمه شدگان ، کارفرمایان ، مستمری بگیران و هماهنگ سازی و ایجاد پنجره واحد الکترونیکی با سایر سیستم های اینترنتی دستگاههای اجرایی کشور تنها راه و یگانه تدبیری است که هرچند دیرهنگام اما موثر برای هدایت و راهبری سازمان تامین اجتماعی گرفته شده و به طور قطع گامی ارزشمند در راه توسعه خدمت رسانی به مردم و رفع دغدغه های جامعه کارگری و کارفرمایی خواهد بود. اقدامات اخیر سازمان تامین اجتماعی برای تحقق آرمان تامین اجتماعی الکترونیک را باید به فال نیک گرفت و برای تحقق آن از هیچ کمک درون سازمانی و برون سازمانی مضایقه نکرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.