تزریق پول ۱۱۰ هزار میلیاردی بانک مرکزی در بازار باز

سفارش‌های ارسالی بانک‌‌ها چقدر کاهش یافت؟

گیل نامه /    در هفته‌ای که سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز کاهشی شد، بانک مرکزی بخشی از این سفارش‌ها را نپذیرفت. مداخله بانک مرکزی در بازار باز نیز متوقف شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /       بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، اعلام می‌کند، امروز نیز داده‌های مربوط به هفته سوم شهریور ماه را منتشر کرد؛ داده‌هایی که نشان می‌دهند که میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز در هفته جاری، بار دیگر کاهش یافته اما این بار برخلاف ۱۲ هفته گذشته، بانک مرکزی کل مبلغ درخواستی بانک‌ها را به آنها تزریق نکرد.

از سوی دیگر، در هفته جاری بانک مرکزی مداخله‌ای در بازار بین بانکی نداشت و پس از چهار هفته متوالی، تزریق پول در این بازار صفر شد.

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱
مشارکت ۲۵ بانک در بیست و پنجمین حراج بازار باز
داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که در هفته منتهی به ۲۰ شهریور ماه سال جاری، ۲۵ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در عملیات بازار باز شرکت کردند.در بیست و پنجمین حراج بازار باز امسال، مدت توافق بازخرید همچنان هفت روزه باقی ماند و حداقل نرخ توافق بازخرید نیز در سطح ۲۳ درصد ثابت ماند. این در حالیست که نرخ مذکور که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، در ۲۶ هفته اخیر تغییری را تجربه نکرده است.

سفارش‌های ارسالی بانک‌ها ۱۰ همت کاهش یافت
مطابق داده‌های بانک مرکزی، بانک‌ها در این هفته بیش از ۱۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سفارش برای بانک مرکزی ارسال کردند تا از این طریق، بخشی از نیاز خود به نقدینگی را برطرف کنند. بنابراین سفارش‌های ارسالی بانک‌ها با افت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی در مقایسه با حراج هفته گذشته مواجه شد.

در حالی که بانک مرکزی در ۱۲ هفته گذشته، همه سفارش‌های بانک‌ها را می‌پذیرفت، در این هفته به این روند پایان داد و ۹۵ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان از سفارش‌های ارسال شده را تامین و به بانک‌ها تزریق کرد.البته در این میان بیش از ۱۲۰.۸ هزار میلیارد تومان از استقراض‌های گذشته بانک‌ها در این هفته سررسید شد و این منابع به بانک مرکزی بازگشت تا خالص عملیات بانک مرکزی در بازار باز این هفته نیز منفی شود.

سازوکار بازار باز چگونه است؟
عملیات بازار باز یکی از سازوکارهای اقتصادی است که به بانک‌ها این فرصت را می‌دهد تا بتوانند کسری منابع خود را با استقراض از بانک مرکزی پوشش دهند.در عملیات بازار باز، بانک‌ها اوراق قرضه‌ای که در اختیار دارند را به بانک مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، مبالغ مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. با این جال بانک‌ها موظفند که در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه نرخ بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی برگردانند.

تجارت نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.