راهکار نجات رشت از سردرگمی ترافیکی شهر چیست ؟

در جهت رفع مشکلات شهر ، ابزاری کارآمدتر از ابزار رسانه بدور از هرگونه جناح پروری

سرویس شهری :

اختصاصی _ گیل نامه /  رشد جمعیت و ازدیاد بیش از حد خودروها در خیابان ها در شهر رشت باعث شده است تا مسئولان مدیریت شهری اقدام به اتخاذ تصمیماتی نمایند که اغلب بی ثمر بوده و حتی شهروندان را با مشکلاتی جدید مواجه ساخته است . از آن جمله می توان به اصلاح مداوم هندسه خیابان ها و قوانین تردد در معابر مختلف اشاره کرد .

در کنار همه اینها به نظر می رسد تصمیمات غیرکارشناسی در هندسه خیابان ها در کنار جانمائی نامناسب ایستگاه های تاکسی ، دقیقا در ورودی خیابان های اصلی باعث شده تا در ساعات اوج عبور و مرور ، شهروندان با مشکلاتی جدی تر مواجه شوند . حال سوال اینجاست که چگونه می توان شهر را از این سردرگمی ترافیکی نجات داد ؟

همانطور که می دانیم توجه به موضوع حمل و نقل در عبور و مرور در سطح شهر یکی از مهمترین مسائل مدیریت شهری به شمار می آید ، به طوری که ممکن است برخی کمبودها و یا عدم دقت در اجرای تصمیمات ، باعث بروز مشکلاتی غیرقابل حل و تحمیل هزینه هائی گزاف به شهروندان شود . از اینرو بدیهی است باید اتخاذ هرگونه تصمیم در این حوزه بر اساس مولفه های کارشناسی و نگاه تخصصی صورت پذیرد .

در این بخش یکی از مهمترین چالش ها مدیریت تاکسیرانی به عنوان بخشی مهم از ناوگان حمل و نقل شهری است که قسمت اعظم جابجائی مسافران درون شهری توسط این بخش صورت می پذیرد . از اینرو توجه به جانمائی تاکسی ها ، طراحی خطوط گردش ، رفع موانع ترافیکی ، طراحی دقیق تقاطع ها و استفاده به جا از چراغ راهنمائی و رانندگی و مسائلی از این دست از اهمیت بالائی برخوردار است . در این خصوص نباید از اهمیت امنیت جانی شهروندان و اصلاح موارد پرخطر غافل شد .

با نگاهی اجمالی به شهر رشت در ساعات پرترافیک به خوبی مشخص است که شهر دچار سردرگمی ترافیکی بوده و در کنار مشکلات فیزیکی تردد که برشمردیم ، فرهنگ ترافیکی عابرین و رانندگان نیز باعث بروز مشکلات جدی در تردد و حمل و نقل می شود . این در حالی است که طی سال های اخی همواره مواجه با تغییرات مبتنی بر سلیقه فردی و فاقد نگاه کارشناسی بوده ایم ، تا آنجا که اخیرا حتی زمزمه برهم زدن طرح پرهزینه پیاده راه فرهنگی پس از برچیده شدن ؛ طرح مسیر ویژه BRT شنیده می شود و بسیاری ا زکارشناسان نگران سرانجام طرح موسوم به حمل و نقل ریلی درون شهری هستند که علاوه بر تحمیل هزینه بسیار به شهروندان می تواند بافت سنتی و اصیل شهر رشت را برهم بزند .

اکنون به نظر می رسد زمان آن رسیده که اعضاء محترم شورای شهر و بخصوص شهردار محترم رشت بطور جدی به موضوع مدیریت حمل و نقل شهری بیندیشند . بدیهی است که قراردادن چند مانع کله قندی قرمزرنگ و یا نوارکشی بخشی هائی  از خیابان ها و افزودن تاکسی ها د رگلوگاه خیابان های اصلی نه تنها مشکلی از مشکلات ترافیکی شهر را حل نکرده بلکه موجب آسیب رساندن به سیمای شهر شده و شهر را به انبوهی ازموانع فیزیکی همچون پیست های مسابقات اتوموبیل رانی تبدیل کرده است .

چه پسندیده خواهد بود در این مسیر رسانه ها از جمله شبکه استانی صدا و سیما نیز پیش قدم شوند و با به چالش کشیدن این موضوع گامی مهم در حل مساله بردارند تا موضوعی با این اهمیت به  مشکلی غیرقابل حل تبدیل نشود .

در کنار این ، پیشنها می شود تا شورای ترافیک شهر رشت با نگاهی دقیق و موشکافانه به موضوع ؛ تلاش کنند تا در جلسات خود با دعوت از کارشناسان مرتبط و حتی بخشی از شهروندان که عملا با این موضوع دست به گریبان هستند ، نگاه اعضاء محترم نسبت به نارسائی های موجود را  جامعیت بخشند و به دنبال یافتن راه حل های واقعی باشند .

بدون شک هزینه مادی و معنوی تمام این تصمیمات زودگذر و سطحی که طی سال های گذشته شاهد آن بودیم بطور مستقیم از جیب مردم بعنوان شهروندان تامین می شود و چه بسا با مدیریت این هزینه ها بتوان علاوه بر رفع مساله ترافیک شهری و مدیریت عبور و مرور به زیبائی و شادابی شهر کمک بیشتری نمود .

شکی نیست در این مسیر رسانه ها بخصوص رسانه های مکتوب اعم از مجازی یا حقیقی می توانند کمک شایانی برای مدیران شهری محسوب شوند زیرا همانطور که اشاره شد بخشی از وضعیت موجود به فرهنگ ترافیکی شهروندان برمی گردد که با اصلاح فرهنگ ترافیکی شهروندان قابل رفع می باشد و دراین مسیر چه ابزاری کارآمدتر از ابزار رسانه بدور از هرگونه جناح پروری ؟!

 

با سلسله تحلیل های گیل نامه همراه باشید 🙏

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.