بیانیه مدیرکل تعاون کار،و رفاه اجتماعی استان گیلان به مناسبت روز جهانی تعاون

گیل نامه / مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان :در کشور ما به مصداق آیه شریفه” تعاونوا علی البر والتقوی “ بخش تعاون از حیث کمی وکیفی در طی سال‌های پس از انقلاب رشد بسیارخوبی داشته به نحوی که تا پایان سال ۹۹ در مجموع بیش از ۹۷ هزار تعاونی با عضویت بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه و یک هزار نفر می باشد.کل سرمایه گذاری صورت گرفته تقریبا معادل ۳۲۳ میلیارد ریال بوده است که موجب اشتغالزایی برای یک میلیون و هشتصد هزار نفر گردیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  عباس علیزاده مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان گیلان  همزمان با روز جهانی تعاون بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:

دولت ها به منظور سرمایه ­گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ باکمبود بودجه مواجهند.در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ ﺑﺮای ﺟﺒﺮان ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﻮدﺟﻪای در ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻲ ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﺑﺰرگ، ﺗﻤﺎم ﺗﻼش ﺧﻮد را در ﺑﻬﺮه ﮔﻴﺮی از ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻓﻌﺎل ﺑﺨﺶﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﻲ و ﺗﻌﺎوﻧﻲ ﺑﻪﻛﺎر ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ. در دهه اخیر، کسب وکارهای تعاونی به عنوان یک جایگزین مطلوب و دارای مزیت رقابتی برای مدل‌های کسب وکار رایج مطرح شده است.

 به طوری که در حال حاضر دست کم ۱۲ درصد از مردم جهان به عنوان تعاونگر حداقل در یکی از ۳ میلیون تعاونی در دنیا  عضو هستند. همچنین ، تعاونی ها برای ۱۰ درصد از جمعیت شاغل جهان(۲۸۰میلیون نفر)، کار و فرصت شغلی ایجاد نمودند.

در کشور ما نیز به مصداق آیه شریفه” تعاونوا علی البر والتقوی “ بخش تعاون از حیث کمی وکیفی  در طی سال‌های پس از انقلاب رشد بسیارخوبی داشته  به نحوی که تا پایان سال ۹۹ در مجموع بیش از ۹۷ هزار تعاونی با عضویت بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه و یک هزار  نفر می باشد.کل سرمایه گذاری صورت گرفته تقریبا معادل ۳۲۳ میلیارد ریال بوده است که موجب اشتغالزایی برای یک میلیون و هشتصد هزار نفر گردیده است.

از این میان سهم استان گیلان با دارا بودن ۲۴۰۱  شرکت تعاونی فعال و در دست اجراء و بیش از  ۸۸۷ هزار نفر عضو و با اشتغال زایی ۴۰ هزار نفر با سرمایه ای بالغ بر ۸.۴۵۲ میلیارد ریال است که  با احتساب تعداد اعضاء شرکتهای تعاونی سهام عدالت، تعداداعضاء تعاونی های استان بالغ بر ۲ میلیون نفر می گردد. این تعداد شرکت‌های تعاونی در بخش های مختلف مسکن،مصرف،اعتبار،مرزنشینان،حمل ونقل، سهام عدالت، صنعتی،کشاورزی، تولیدی توزیعی،گردشگری،خدماتی،صنایع دستی و فرش دستباف و تامین نیاز فعالیت دارند.

بی شک تعاونیهای استان نقش بی بدیلی در حمل ونقل ،تولید، مصرف، مسکن وفعالیتهای کشاورزی بخصوص در شرایط کرونایی در تولید وتوزیع اقلام بهداشتی به منظور مبارزه با کرونا داشته اند ودر آینده نزدیک با روند رو به توسعه بخش تعاون به ویژه تعاونیهای توسعه وعمران شاهد نقش موثرتر تعاونیها در اقتصاد خواهیم بود.

اینجانب در سالی که به تدبیر رهبر فرزانه انقلاب به نام “تولید ،پشتیبانی ها ، مانع زدایی ها ” نامگذاری شده است، روز جهانی تعاون را که هرساله مصادف با اولین شنبه ماه جولای می باشد به همه تعاونگران پرتلاش استان و متولیان این حوزه که احیاگر ارزش های والای تعاون در نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند را تبریک و تهنیت عرض می کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.