بورل: جنگ در خاورمیانه هیچ برنده‌ای ندارد

گیل نامه /    رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به لبنان سفر کرده است،  نسبت به کشیده شدن این کشور به جنگ اسرائیل با گروه  حماس هشدار داد و دوری از تشدید تنش را یک ضرورت نامید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /    جوزپ بورل در پی دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان در بیروت، به اسرائیل نیز هشدار داد که هیچ طرفی «برنده یک جنگ منطقه‌ای نخواهد بود».
بورل همچنین گفت ما شاهد تشدید نگران‌کننده آتشباری در طول «خط آبی» هستیم.
«خط آبی» مرز اسرائیل و لبنان بر اساس نقشه ترسیم شده از سوی کارشناسان سازمان ملل متحد در پی خروج ارتش اسرائیل از لبنان در بهار سال ۲۰۰۰ میلادی، پس از حدود ۱۸ سال حضور نظامیان اسرائیلی در بخش‌هایی از جنوب لبنان است.

مذاکرات جوزپ بورل با مقامات لبنان با هدف «جلوگیری از تشدید جنگ» در حالی در جریان بود که حزب‌الله بامداد شنبه در بیانیه‌ای مسئولیت شلیک ۶۲ فروند راکت به شمال اسرائیل را به عنوان بخشی از عملیات انتقامی خود نسبت به ترور صالح العاروری از مقامات حماس را پذیرفت.
حزب‌الله اعلام كرد پایگاه کنترل هوایی اسرائیلی در منطقه «مرون» را هدف حملات راکتی قرار داد. ارتش اسرائیل به نام این پایگاه یا آسیب جانی و مالی وارده به آن اشاره نکرد اما اعلام کرد در واکنش به اهدافی در جنوب لبنان که عاملان حملات راکتی بود، پاسخ داد.
یک تشکل مسلح دیگر در جنوب لبنان به نام «جماعت اسلامی» هم اعلام کرد اعضای آن روز شنبه در دو موج با راکت به کریات شمونا در شمال اسرائیل حمله کردند.
کریات شمونا، بزرگ‌ترین شهر شمالی اسرائیل، از آغاز جنگ میان ارتش این کشور با گروه  حماس، به دستور ارتش اسرائیل از سکنه خالی شده و تنها شماری از نظامیان و نیروهای امنیتی از اموال مردم و اماکن عمومی آن مراقبت می‌کنند.
همزمان با کوشش دیپلماتیک رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لبنان، وزیر خارجه آمریکا نیز در چهارمین سفر منطقه‌ای خود در سه ماه اخیر، روز شنبه در استانبول با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ترکیه در مورد جنگ غزه گفت‌وگو کرد.دیدار آنتونی بلینکن با رجب طیب اردوغان در پشت درهای بسته برگزار شد.به گفته رئیس‌جمهور ترکیه، آمریکا در قبال جنگ جاری «مسئولیت تاریخی» دارد و قطع حمایت واشینگتن از اسرائیل می‌تواند تضمین‌کننده آتش‌بس باشد.
آنتونی بلینکن در ادامه سفر به منطقه روز دوشنبه این هفته به اسرائیل خواهد رفت.

درخواست  از بلینکن برای پایان دادن به جنگ 
رئیس دفتر سیاسی گروه حماس از وزیر خارجه آمریکا خواست در سفر کنونی‌اش به منطقه بر پایان دادن به «تجاوزگری» اسرائیل متمرکز شود.
اسماعیل هنیه  گفت: «ما امیدواریم که (آنتونی) بلینکن از سه ماه گذشته درس گرفته و متوجه ابعاد اشتباهاتی شده باشد که آمریکا با حمایت گسترده از اسرائیل مرتکب شد.»
پیام اسماعیل هنیه، همزمان با آغاز سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه منتشر شد.
اسماعیل هنیه در پیام ویدئویی از قطر، از رهبران کشورهای عربی و اسلامی مانند اردن، قطر، امارات، عربستان و مصر که قرار است وزیر خارجه آمریکا با آن‌ها دیدار کند، خواست به بلینکن بگویند که «آینده منطقه و ثبات آن ارتباطی تنگاتنگ با آرمان فلسطین دارد» و «نمی‌توان آن را دور زد».
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته بر ادامه جنگ تا حصول اهداف تعیین شده از سوی کشورش در قبال جنگ با حماس در غزه تأکید کرد.
اهداف سه‌گانه اسرائیل فروپاشی حماس، از بین بردن توانایی‌های نظامی حماس، و رفع تهدید برای زندگی مردم اسرائیل از ناحیه غزه در آینده اعلام شده است.
مقامات آمریکا هفته گذشته گفتند حماس هنوز «به میزان قابل توجهی» توان خود را حفظ کرده است.اسرائیل همچنین غیر از یک مورد نتوانسته هیچ یک از شهروندان خود را، آزاد کند. هنوز ۱۳۶ اسرائیلی در غزه گروگان هستند.
احتمالات برای اداره غزه پس از جنگ نیز در دستور کار وزیر خارجه آمریکا در دیدارهای او با مقامات اسرائیلی قرار دارد.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشاپیش گفته است که این مذاکرات «سخت» خواهد بود.

کاهش درآمد مک‌دونالد در پی جنگ غزه
مدیرعامل رشته رستوران‌ آمریکایی مک‌دونالد تأیید کرد که سود این شرکت از فروشش از زمان  آغاز جنگ جاری در خاورمیانه کاهش یافته است.
کریس کمپچینسکی در پستی در لینکدین در خصوص شرکت مک‌دونالد در سال ۲۰۲۳ که هفته گذشته به پایان رسید، اشاره کرد که، در برخی از موارد، تحریم در نقاط مختلف جهان «تأثیر ملموسی» بر درآمد این شرکت داشته است.او نوشت چند بازار در خاورمیانه و برخی از نقاط دیگر، به دلیل جنگ و «اطلاعات نادرست» «تأثیر تجاری معنی‌داری را تجربه می‌کنند».
مدیرعامل مک‌دونالد اطلاعات منتشره را «ناامیدکننده و بی‌اساس» نامید.معلوم نیست زیان مالی این بزرگ‌ترین شرکت فست‌فود زنجیره‌ای جهان چه قدر بوده است.
حامیان فلسطینیان مانند جنبش بی‌دی‌اس، تحریم کسب و کارهای مرتبط با اسرائیل، با گفتن این‌که مک‌دونالد اسرائیل به ارتش این کشور وعده غذایی رایگان داده، حامیان فلسطینی را در جهان به تحریم خرید از مک‌دونالد فراخوانده بود.در سه ماه اخیر، گزارش‌هایی از تحریم خرید از مک‌دونالد در کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان، مالزی اندونزی، و مواردی محدود از حمله فیزیکی به شعبه‌های آن، از جمله در ترکیه، منتشر شد.با این حال، برخی حامیان فلسطین در آمریکا نیز از تحریم خرید از مک‌دونالد دفاع کرده و تجمع‌های اعتراضی در برابر برخی شعبه‌های آن برگزار کرده بودند.
در سه ماه گذشته، دانشگاه‌های آمریکا هم تحت تأثیر جنگ غزه به صحنه رویارویی حامیان و مخالفان اسرائیل تبدیل شده و در پی بالا گرفتن بحث بر سر «افزایش یهودستیزی» در دانشگاه‌های این کشور رؤسای دانشگاه‌های هاروارد و پنسیلوانیا تاکنون از سمت خود کناره‌گیری کردند.

بهارنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.