به اقتصاد بعد از کرونا هم فکر کنید!

نویسنده : دکتر رضا سیف پور پژوهشگر رسانه و اقتصاد سیاسی

گیل نامه /  به نظر من سوای شایستگی های بخشی از مدیران در کشور ما ، متاسفانه باید گفت ؛ در نگاه کلی ساختار مدیریت در کشور ما حداقل دو ویژگی منحصر به فرد و عجیب دارد . اول آنکه به شدت درگیر روزمرگی است و دوم آنکه به شدت سیاست زده و ایدئولوژیک است بطوریکه مثلا در همین جریان کرونا تا چند نفر از دنیا نرفتند کسی حاضر نشد به این پدیده مهم جهانی به عنوان یک موضوع مدیریتی نگاه کند و حتی امروز هم خیلی ها سعی می کنند کرونا را به یک دغدغه سیاسی و ایدئولوژیک مرتبط سازند . از اینرو گفتگو در مورد « مدیریت استراتژیک » و اتخاذ استراتژی های بلند مدت و حتی میان مدت شاید کمی دشوار باشد . لذا در این شرایط شاید صحبت کردن در مورد « دوران بعد از کرونا » از منظر اکثر مدیران ما بسیار عجیب و حتی خنده دار به نظر آید با اینحال به عنوان یک شهروند امیدوار به آینده پیشنهاد میکنم ؛ ضمن تلاش برای سلامتی خودتان و دیگران سعی کنید تا شرایط اقتصادی جامعه را به درستی درک کنید و حتی اگر شده در این حوزه به مسئولین هم کمک نمایید . با این نگرش اجازه میخواهم تا در چند بند نکاتی را خدمت مسئولین محترم وسیاستگذاران حوزه اقتصاد عرض کنم .

بی گمان این دوران سخت با حضور ما یا بدون حضور ما سپری خواهدشد و کشور عزیزمان دوباره رنگ شادی و سلامت را خواهد دید .کرونا قطعا از وبا ، طاعون و سیل( در زمان خودش ) خطرناکتر و یا از چنگیز و تیمور و دیگران وحشی تر نیست . شک ندارم که ما بر این وحشی خطرناک هم پیروز می شویم به شرط آنکه برای بعد از آن از هم اکنون آماده باشیم . پس مسئولین عزیز یادتان باشد :
• دنیای بعد از کرونا با دنیای قبل از کرونا تفاوت خواهد داشت . علاوه بر اینکه این ویروس کوچک بر سبک زندگی جهانیان تاثیری شگرف خواهد گذاشت بی گمان باعث خواهد شد تا با ساختاری جدید در اقتصاد جهانی مواجه شویم . از قضا همین نکته ، خیلی ها را به این باور سوق داده که کرونا یک ویروس دست ساخته و یک سلاح بیولوژیک است . در هر صورت من فکر می کنم در دوران بعد از کرونا ، چین جایگاه فعلی خود در اقتصاد جهانی را اندکی از دست بدهد و در عوض هند به بازیگری اثر گذارتر در منطقه تبدیل شود . در این دوران اقتصاد اروپا آسیب زیادی خواهد دید و آمریکا تلاش خواهد کرد تا جایگاه خود را ارتقاء بخشد.
• در حوزه اقتصاد داخلی اگر از هم اکنون مراقب نباشیم ، علاوه بر اقتصاد در حوزه های سیاسی – اجتماعی با چالش هایی بسیار جدی مواجه خواهیم شد . تمرکز سرمایه های مردمی بر بازارهای کذایی و مخرب همچون سکه و ارز ، کمبود ذخایر ارز های مهم ، تورم و تنزل ارزش پول ملی ابتدایی ترین این چالش های اقتصادی است که دامنه آن به حوزه های اجتماعی نیز سرایت خواهد کرد . لذا سعی کنید تا با اتخاذ تصمیم های درست سایر بازارها همچون بازارمسکن و ملک را فعال سازید و مشکل کسب وکارهای کوچک را مرتفع سازید . کنترل قیمت ارز و در پی آن سکه و طلا با مکانیسم دستوری میسر نخواهد شد پس از هم اکنون طریق مدیریت صحیح تولید ، رفع موانع سیاسی ، رفع نگرانی های اجتماعی و اصلاح ساختارهای پولی و مالی به فکر مدیریت آینده این بازارها باشید .
• یکی از مهمترین چالش ها در مقابل تمام اقتصادها وضعیت بازار سهام و بورس است . در شرایط فعلی که مهمترین بازارهای سهام دنیا رو به وخامت است ، مسئولین بازار بورس تهران هر روز خبر از رشد شاخص ها می دهند و این بسیار عجیب است . لذا عمیقا توصیه می کنم با شفاف سازی بازار سهام و تلاش برای احیای بخش خصوصی واقعی ، بورس را از این وضعیت رانتی جدا کنید و با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران واقعی پویایی را به بازار سرمایه برگردانید . دوران پس از کرونا ، تحمل اقتصاد دولتی شکننده را ندارد . گسترش فساد اداری ، در کنار اطلاعات فروشی بالاخره در یک بزنگاه حساس بورس را تا سرحد سقوط پیش می برد .
• از الزامات یک اقتصاد پویا سرعت ، دقت و شفافیت است .بخش مهمی از این نیاز هم از طریق گسترش دولت الکترونیک حاصل میشود . لذا پیشنهاد میشود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، در کنار سایر دستگاه های مرتبط ، از هم اکنون مسیر آینده را به سمت تثبیت دولت الکترونیک پیش ببرند .
• در آینده نزدیک ، مشکلات نظام بانکی ما علنی تر خواهد شد .لذا به صراحت میگویم اگر نتوانیم نظام بانکی کارآمدی داشته باشیم ، یک بحران بانکی بزرگ را پیش رو خواهیم داشت .
• در نهایت اینکه بحران کرونا ، تلفات سنگینی در بخش خدمات و گردشگری به بار خواهد آورد . ممکن است به زودی بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط از دور خارج شوند . نظام اقتصادی ما از هم اکنون باید به فکر این بخش آسیب پذیر باشد تا پس از شکست کرونا متحمل هزینه های سنگین و کمرشکن اقتصادی نشویم .

ارتباط با نویسنده : ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.